כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אחרי 32 שנים

הרבנית שנמלטה: "טיל פגע בבית ואז בבית הספר, לא הייתה לנו ברירה"

שבוע של הפגזות וירי בלתי פוסק אילץ את הרבנית מרים מוסקוביץ ומשפחתה לברוח מהעיר השנייה בגודלה באוקראינה - חרקוב, והותירה אחריה בית כנסת וקהילה יהודית שבה לקחה חלק במשך 32 שנים

הרבנית שנמלטה: "טיל פגע בבית ואז בבית הספר, לא הייתה לנו ברירה"
מחסן ובניין רב קומות בוערים צילום: שירות החירום הממלכתי של קייב

אחרי 32 שנים בקהילה פורחת ומשגשגת, לרבנית מרים מוסקוביץ ולמשפחתה לא נותרה ברירה אלא לנטוש השבוע את ביתם בחרקוב, כולל בעלה, חמישה מ-12 ילדיה, כלתה וארבעת נכדיה. המשפחה שהתה במרתף המוקף בשקי חול 40 קילומטרים מהגבול הרוסי מאז יום חמישי שעבר, אז החלה הפלישה הרוסית האכזרית.

כמנהיגים בולטים של הקהילה היהודית המקומית, הם עסקו השבוע במציאת מקום מסתור והאכלת אוקראינים לא יהודים נואשים בבית הכנסת שלהם, בעוד קולות המלחמה לא מפסיקים.

כאשר רקטה נחתה ברחוב שלהם ביום רביעי, הם נכנסו לתוך טנדר עם שלוש מזוודות, הם פנו לדנייפרופטרובסק ולאחר מכן למולדובה, ומשם לישראל.

הרבנית סיפרה לתקשורת האוסטרלי,ת שם ציינו כי היא במקור מאוסטרליה, "תכננו ביום רביעי בבוקר לשלוח רק את הילדים (לישראל). אבל אחרי שטיל פגע בבניין שלנו ואז בבית הספר שלנו לא הייתה לנו ברירה", אמרה לאתר The Sunday Morning Herald. היא ובעלה מתגוררים בחרקוב מאז שהוצבו שם ב-1990 כשליחי חב"ד.

כוחות רוסים תקפו השבוע את מגדל הטלוויזיה של קייב - המבנה הגבוה ביותר בבירה. התקיפה לא הצליחה להרוס את מגדל התקשורת, אך חמישה בני אדם נהרגו.

במקום זאת, הטילים פגעו בסמוך לאנדרטת השואה הסמוכה באבי יאר, המציין את רציחתם של יותר מ-33,000 יהודים ב-1941, אחד ממעשי הטבח היהודיים הגדולים ביותר על ידי גרמניה הנאצית. כ-1.5 מיליון יהודים אוקראינים נרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

הרבנית מוסקוביץ סיפרה שהיא מוצפת בשיחות נואשות מחברי הקהילה היהודית של חרקוב שעדיין נמצאים בדירות, אך אמרה שהצליחה לארגן פינוי עבור כמה מאות מהם באוטובוסים ובטנדרים השבוע.

מלחמת אוקראינה רוסיה שליח חב"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד