י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אירוח חסר תקדים

הרב הראשי נסע להציל פליטים והתיר לבשל בשבת

מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה, הקהילה היהודית במולדובה פועלת יום ולילה כולל כל השבת האחרונה, הקהילה סייע לאלפי יהודים, והוציאה מליוני דולרים. הרב זלצמן ערך חתונות, שחרר עגונה וערך גיורים בסיוע ראש בית הדין האוקראיני

הרב הראשי נסע להציל פליטים והתיר לבשל בשבת
מזרנים פרוסים בבית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

הרב פנחס זלצמן, רבה הראשי של מולדובה, החליט להפוך את בית הכנסת שלו למקלט לפליטים אוקראינים, ואמר למתפללים הקבועים להישאר בבית, כי לא היה מספיק מקום היכן לשכן אותם, הרב זלצמן אמר ל'בחדרי חרדים' כי לא הייתה ברירה. "אמרתי לאנשי העיר, לא להתפלל ולא לאכול כאן, כי לא היה לנו מושג איפה לשים אנשים שברחו מאוקראינה, היו לנו מקרים של ממש פיקוח נפש שלא יכלו להמתין לצאת השבת, מה שיכולנו לדחות לאחרי שבת דחינו".

הרב זלצמן נסע בשבת לגבול אוקראינה, קיבל עשרות טלפונים והודעות טקסט, שילם כסף במידת הצורך, נתן פקודות לבשל בשבת לנשים וילדים, פעילויות החילוץ וההברחה כללו מקרים הומניטריים קשים בהם קשישים, פצועים, תינוקות ונשים בהריון שהגיעו למתחם הקליטה של הקהילה בשבת, "אם האנשים הללו היו נשארים באוקראינה, היה חשש גדול לחייהם, זה היה פיקוח נפש" אמר הרב זלצמן ל'בחדרי חרדים'.

במהלך השבת סיפקה הקהילה ביחד עם מתנדבי איחוד הצלה, ארוחות שבת לפליטים השוהים במתחמי הקליטה של הקהילה ומאות מנות חמות לפליטים במעברי הגבול של מולדובה וקלטה מאות משפחות שחצו את הגבולות והגיעו לקהילה במהלך השבת.

עשרה ימים של מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הפכו לימים של ערבות הדדית בין קהילות יהודיות במזרח אירופה והתגייסות של יהודים מכל רחבי העולם. בעוד הכוחות של צבא רוסיה מעמיקים את אחיזתם בתוך אוקראינה, זרמו מאות משפחות יהודיות מאוקראינה לעבר הגבול המולדבי ונקלטו על ידי הקהילה היהודיות המקומית.

עוד קודם לפרוץ הקרבות, נערכה הקהילה היהודית המקומית בראשות רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן כדי לסייע ליהודי אוקראינה והישראלים המתגוררים באזורי הקרבות. כבר ביום חמישי האחרון, החל זרם של נמלטים יהודים וישראלים מאוקראינה לגבול המולדובני. בזכות היערכות מוקדמת מראש, הצליחה הקהילה היהודית במולדובה להעמיד בתי מלון וארוחות חמות לצד סעודות שבת למאות המשפחות הנמלטות.

במבצע אירוח חסר תקדים, בפיקודו של הרב פנחס זלצמן, נקלטו מאות משפחות יהודיות שנמלטו מאזורי הקרבות והערים שנכבשו על ידי צבא רוסיה. הפעילות כולה התבצעה בתיאום עם משרדי החוץ והתפוצות הישראלים, יחד עם גופים יהודיים עולמיים, לטובת קליטת היהודים במולדובה והענקת סיוע חירום לפליטים היהודים שהגיעו למדינה.

ואכן ככל שהחריפו הקרבות, כך גבר זרם הנמלטים למעברי הגבול של מולדובה. למעלה מ-1000 יהודים נקלטו לפני שבת, וזרם הפליטים המשיך גם בשעות השבת. השבת בקהילה היהודית של מולדובה, כללה סעודות שבת המוניות לצד פעילות חירום להצלת עוד ועוד משפחות יהודיות עם ילדיהם.

מלחמת אוקראינה רוסיה שבת הרב פנחס זלצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד