כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הבריחה מהתופת

לאחר ארבעה ימים בחורי הישיבה הגיעו למקום מבטחים

תלמידי ישיבת 'תומכי תמימים' בדנייפר שחולצו מאוקראינה הגיעו לאחר ארבעה ימים לתחנה הסופית בגרמניה, בגלל הלחימה והסכנה, אוקראינה אפשרה גם לילדים בלי מסמכים לצאת מהמדינה

לאחר ארבעה ימים בחורי הישיבה הגיעו למקום מבטחים
בחורי הישיבה לומדים ברכבת במהלך הבריחה צילום: באדיבות המצלם

תלמידי הישיבה של הרב אלי חפר יצאו בשלום מאוקראינה והגיעו בערב שבת, לאחר מסע מפרך של ארבעה ימים בצל המלחמה, לדיסלדורף בגרמניה, שם קיבלו אותם הרב המקומי ושליח חב"ד הרב חיים ברכהן.

במהלך המסע המתיש עשו חניית ביניים בפאריזבירת צרפת, שם התקבלו על ידי אנשי הקהילה בראשות השליח הרב מענדל אזימוב, ומשם המשיכו לגרמניה.

כאמור, בערב שבת הגיעו לדיסלדורף, שם הישיבה תישאר עד שתוכל לחזור לדנייפרו. בדיסלדורף הכינו קבלת פנים חמה לבחורים ולאנשי הצוות שהגיעו יחד עם בני משפחותיהם, ודאגו להם למקומות לינה, לארוחות משביעות ולמנוחה מהדרך המתישה והמפרכת.

בתוך כך, הרב מנדל וולף, שליח חב"ד באודסה, שאחראי על 120 ילדים מבית היתומים שברחו מאוקראינה בדרכם לגרמניה, מספר על המסע הארוך והמפרך.

"מאז שהחלה המלחמה חשבנו מה לעשות עם בית היתומים שלנו שיש בו 120 ילדים ואנשי צוות. לרוב הילדים אין מסמכים מעבר לתעודת לידה ולכן היה כמעט בלתי אפשרי לעזוב את אוקראינה. ביום השישי של הלחימה המדינה אפשרה גם לילדים בלי מסמכים לצאת. מצאנו קהילה בברלין שדאגה לנו לצאת עם הניירת שלנו ולהגיע אליהם ולארח אותנו לזמן בלתי מוגבל", אומר הרב וולף.

הוא ממשיך ומספר כי "למחרת בשבע בבוקר הרמנו את כל הילדים ויצאנו לדרך. אנחנו למעלה מ-40 שעות בדרך ונמצאים על גבול רומניה והונגריה ויש עוד דרך לפנינו. אחרי שיצאנו מאוקראינה עברנו למולדובה ושם עצרנו לארוחה ומנוחה לכמה שעות ומאז אנחנו בנסיעה רצופה עם עצירות כל כמה שעות. הילדים לא יודעים שיש מלחמה, מבחינתם אנחנו נוסעים ל'מחנה חורף'. אנחנו לא רוצים שתהיה להם טראומה שהם 'פליטים'".

לשאלה האם הוא מתחיל לתכנן אלטרנטיבות למקרה שלא יהיה לאן לשוב, עונה הרב וולף: "אנחנו כרגע לא יכולים לתכנן כי אין לדעת איך המצב ייגמר. התכנית שלנו היא להיות בברלין שבוע שבועיים, ובעזרת השם לחזור לאוקראינה. מבחינתנו כל יום שאנחנו לא בבית עולה הרבה מאוד כסף – מעבר לרגיל. אנחנו בשלב זה לא חושבים על שום דבר מעבר. בינתיים, אנחנו מקבלים חיבוק גדול מכל העולם ועם ישראל מחבק ותומך בנו".

 

מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד