ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בדרכם לרצועת עזה

ישראל יירטה מל"טים איראנים חמושים בנשק

דובר צה"ל התיר לפרסום כי מל"טים איראנים שהיו בדרכם לרצועת עזה ונשאו בתוכם מטען אקדחים יורטו ע"י חיל האוויר הישראלי ע"י מטוסי F-35. ההערכה היא שאיראן ניסתה לגשש אם ניתן 'לפתוח ציר' של אספקת נשק לעזה באמצעות כלים לא מאוישים

ישראל יירטה מל"טים איראנים חמושים בנשק
מל"ט HERON MK II צילום: התעשייה האווירית

חיל האוויר הישראלי יירט שני כלי טיס בלתי מאוישים שהיו מחומשים באמצעי ירי. היירוט בוצע באמצעות מטוס F-35. למעשה מדובר בהפלה ראשונה בעולם על ידי מטוס החמקן מזוג ה"אדיר"ששוגרו מאיראן לרצועת עזה שעליהם היה ציוד צבאי. התקרית אירעה לפני כשנה והותרה לפרסום רק כעת.

מדובר צה"ל נמסר כי "יירוטי המל"טים בוצעו בשמי האזור תוך תיאום עם מדינות שכנות ובכך נמנעה חדירה לישראל". וכי "המל"טים היו במעקב מערכות הבקרה והגילוי במהלך כל טיסתם".

המל"טים ששוגרו נועדו לסלול נתיב חדש ובלתי צפוי, ונראה כי טיסתם בוצעה כניסוי ושכמות האקדחים שנשאו הייתה זניחה. הם שוגרו מאיראן וטסו במשך זמן רב בגובה נמוך, במטרה שיגיעו לרצועה ויטילו שם את הציוד שנשאו. משם, כנראה, הם היו אמורים לטוס בחזרה לאיראן. מטוסי קרב יירטו את המל"טים עוד לפני שחדרו לשטח ישראל.

האירוע היה חריג מאוד, ונשמר עד כה בחשאיות משתי סיבות: הראשונה, הרגישות הרבה מול שלל גורמים באזור; השנייה הייתה הניסיון לבחון את התגובה האיראנית לכך שהמל"טים "נעלמו" ולא הגיעו ליעדם.

איראן שכללה מאוד את יכולות הכטב"מים שלה בשנים האחרונות, אם כי יכולותיה עדיין רחוקות מאלו של ישראל. טהרן הצליחה לפתח יכולות של כלי טיס בלתי מאוישים בגדלים שונים ולמשימות מגוונות, מתצפית ועד נשיאת חומרי נפץ לפעולות תקיפה רחוקות, בטווחים של מאות רבות של קילומטרים. מי שמוביל את הפרויקט הוא חיל האוויר האיראני, יחד עם משמרות המהפכה וכוח קודס שמייצאים אותו לשלוחיהם במרחב - בעיראק, בתימן, בסוריה ובלבנון.

רצועת עזה איראן מטוס ללא טייס יירוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד