כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מינה עסקנים ושולח משלחת

מצבם של היהודים באוקראינה הביא את האדמו"ר לפרוץ בבכי

האדמו"ר מהר"א מסאטמר פרץ בבכי, ואמר שאחרי מלחמת העולם השניה שאלו הניצולים "איפה היו יהודי ארה"ב בעת המלחמה", בבכי רב אמר הרבי, "עכשיו אנחנו יהודי ארה"ב חייבים להציל את כל היהודים שנמצאים בסכנה הגדולה" | הרבי מינה עסקנים שיסייעו בהצלה ומשלחת תצא לאוקראינה

מצבם של היהודים באוקראינה הביא את האדמו"ר לפרוץ בבכי
הרבי מסאטמר צילום: באדיבות המצלם

יהודי אוקראינה נעקרו ל"ע מביתם בעקבות המלחמה הנוראה והם נעים ונודדים ברחבי העולם למצוא קורת גג וקהיחה חדשה, כאשר רוב רובם של היהודים נמצאים בסכנה גדולה הן סכנה ח"ו להרוג ולאבד, וגם סכנה רוחנית גדולה ע"י הבריחה ואיבוד הקהילות היהודיות.

בליל שבת קודש אחרי תפילת מעריב, קרא האדמו"ר מהר"א מסאטמר לחדרו, את ר' דוד שלמה עקשטיין, מרבני וועד 'משמרת חומותיך', יחד עם העסקן ר' איתמר מייזליש, בחדרו הם שוחחו על המצב הקשה שעובר על יהודי אוקראינה, כאשר האדמו"ר פרץ בבכי ואמר שאחרי מלחמת העולם השניה שאלו הניצולים "איפה היו יהודי ארה"ב בעת המלחמה", בבכי רב אמר הרבי, "עכשיו אנחנו יהודי ארה"ב חייבים להציל את כל היהודים שנמצאים בסכנה הגדולה".

הרבי דיבר איתם על כמה דרכים להצלה, אם זה הקמת מוסדות והקהילות בפולין, הונגריה, רומניה והסביבה, כאשר ר' איתמר מייזליש, יו"ר וועד הכנסת אורחים לקח על עצמו את עול סידור הלוגיסטיקה. וגם לאלו שיעלו לישראל לוודא שהם נשארים יהודים יראים ושלמים.

למחרת התקיימה בבית הכנסת הגדול בקרית יואל לפני קריאת התורה דרשה על החוב הגדול להציל את יהודי אוקראינה, ובמוצ"ש התחילו העסקנים לפעול בכל כוחם לטובת ההצלה.

רבני הקהילה הרב ר' מאיר צוויבל, והרב ר' דוד שלמה עקשטיין יבטיחו שכל פעולות ההצלה יעבדו על פי התכנון, אתמול הסתיימה האסיפה הגדולה של עסקנים מכל גווני הקשת החרדית בניו יורק, ביניהם העסקן המופרסם הידוע ר' משה מרגרטן מסקיוורא, ועסקנים רבים.

כן הוחלט שתצא משלחת מניו יורק לכל הגבולות ומחנות הפליטים ברחבי אירופה, לראות מקרוב מה הפליטים צריכים ואיך אפשר להציל כמה שיותר יהודים בימים אלו. כמו כן הוקם צוות של מתנדבים דוברי רוסית שיצאו תחת פיקוח לאוקראינה ויעברו בכל בתי היהודים ברחבי המדינה, לדפוק דלת דלת ולהוציא את כל היהודים שנשארו שם באוטובוסים מאורגנים.

יצוין שכבר בימים אלו שני בנייני הכנסת האורחים של קהילת סאטמר, הן בעיר אוהעל בהונגריה, והן בעיר סיגעט ברומניה מלאים בפליטים יהודים שהגיעו לשם מאדמת אוקראינה עד יעבור זעם.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרבי מסאטמר האדמו''ר מסאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד