י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

בנייני האו(ב)מה • הבהרתי את עמדתי: אמריקה תעשה הכל כדי למנוע איראן גרעינית

סטודנטים רבים, בהם מאה חרדים, התכנסו בבנייני האומה להאזין לנאום המרכזי של אובמה בישראל • בנאום ארוך וחם הבטיח בעברית: "אתם לא לבד" • הצהיר: "חיזבאללה הוא ארגון טרור" • בהמשך הגיע לסעודה בבית הנשיא, במהלכה קיבל משמעון פרס את 'אות הנשיא' • קודם לכן ביקר ברמאללה וערך מסיבת עיתונאים עם אבו מאזן: לא דרש הקפאה ביו"ש סיקור נרחב

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חזר אחר הצהריים (ה) לירושלים - בתום פגישתו עם יו"ר רשות הפלסטינית אבו מאזן.

מעט לאחר השעה 16:30 הוא עלה על הבמה בבנייני האומה, ונשא שם את הנאום המרכזי של ביקורו בישראל - נאום ארוך וחם. כבר משעות הבוקר הצטופפו באולם אלפי מאזינים, רבים מהם סטודנטים - ובהם כמאה חרדים - כדי לשמוע את הנשיא האמריקני.

אובמה פתח את נאומו בעברית לקול תשואות הקהל כשאמר "שלום".

"אני אסיר תודה על קבלת הפנים שקיבלתי מעם ישראל. אני מביא איתי את התמיכה של העם האמריקני, ואת החברות שקושרת אותנו ביחד. בימים האחרונים אישררתי את המחויבות של ארצות הברית לישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא פרס. מסעו של העם היהודי לעצמאות לאורך אין-ספור דורות, כלל מאות שנים של סבל וגלות, פוגרומים ואפילו רצח-עם. בעוד שיהודים זכו להצלחות בכל העולם, החלום של החירות המלאה לבסוף התגלמה ברעיון הציוני - להיות עם חופשי בארץ המולדת".

הנשיא האמריקני המשיך להפגין את ההומור המלווה אותו לאורך כל הביקור ושיגר עקיצה הומוריסטית בנוגע ליחסיו עם ראש הממשלה: "אני יודע שבדמוקרטיה התוססת בישראל, כל מילה ומחווה נבחנת בקפידה. אבל רק שתדעו, כל הדרמה ביני לבין חברי ביבי במהלך השנים, הייתה רק עלילה כדי ליצור חומר למערכונים של 'ארץ נהדרת'".

בהמשך הופרעו דבריו של הנשיא על ידי אחד המשתתפים, שקרא קריאות בערבית "נגד הכיבוש". "זה לא נורא, בדיוק על זה דיברתי לגבי הצורך בדיון ער", הגיב הנשיא. עוד אמר בנאומו: "המדינה הצעירה הייתה בית לפליטים היהודים בגלות וקיבלה את פניהם של יהודים מאירופה, מברית המועצות, אתיופה וצפון אפריקה. ישראל קמה והפכה לאומה משגשגת". בהמשך הבטיח בעברית: "אתם לא לבד".

"נמשיך לשתף פעולה באופן צמוד"

בהמשך אמר: "בכל צעד, ישראל יצרה קשרים חזקים של ידידות עם ארצות הברית. הקשרים האלה החלו 11 דקות לאחר הכרזת העצמאות הישראלית, ארה"ב הייתה האומה הראשונה להכיר במדינת ישראל. כפי שאמר הנשיא טרומן בהחלטתו להכיר בישראל, 'אני מאמין שיש בפניה עתיד מזהיר, משום שהיא אינה עוד אומה ריבונית, אלא גילום של האידיאלים הגדולים של הציוויליזציה'. מאז, בנינו חברות שמקדמת את הערכים המשותפים. יחד, אנו חולקים מחוייבות לביטחון אזרחינו וליציבות המזרח התיכון וצפון אפריקה. יחד, אנו חולקים את הפוקוס בעולם כולו מבחינת צמיחה כלכלית, וחיזוק מעמד הביניים. יחד, אנו חולקים את הצלחת הדמוקרטיה. אבל מקור הידידות שלנו מרחיב מעבר לאינטרסים, ממש כפי שהוא מתעלה מעבר למפלגות פוליטיות ומנהיגים. אמריקה היא אומה של מהגרים. אנו מתחזקים מגיוון. אמונה מעשירה אתנו. אנו לא נשלטים על ידי בני אדם אלא על ידי חוקים.

"אני גאה ביחסים הביטחוניים בין ארה"ב לישראל, שמעולם לא היו חזקים יותר. הרבה תרגילים בין הצבאות שלנו, ויותר חילופים בין הגורמים הצבאיים, הפוליטיים והמודיעיניים שלנו מאי פעם. התכנית הכוללת ביותר עד היום, המסייעת לכם לשמר את היתרון הצבאי שלכם. אלה העובדות. אבל עבורי זה לא נמדד רק כך. אני יודע שכאן בישראל ביטחון הוא משהו אישי. אז תנו לי להגיד לכם מה אני חושב, כשאני חושב על הביטחון של ישראל, אני חושב על ילדים כמו אושרי טוויטו שפגשתי בשדרות, ילדים באותו גיל כמו בנותיי, שהלכו לישון כשהם מפחדים מטילים שינחתו בחדרם - פשוט מפני שהם מי שהם וגרים היכן שהם גרים. לכן השקענו ב'כיפת ברזל' שהצילה אין ספור חיים – מפני שלילדים האלה מגיע לישון טוב יותר בלילה. לכן עלינו להבהיר, פעם אחר פעם, שישראל לא יכולה לקבל מתקפות טילים מעזה, ועמדנו על זכותה של ישראל להגן על עצמה. ולכן יש לישראל זכות לצפות מחמאס לחדול מדרכי אלימות ולהכיר בזכות ישראל להתקיים.

"העובדה שלבעל הברית של חיזבאללה – משטר אסד – יש מחסנים של כלי נשק כימים, רק מדגישה את הדחיפות נמשיך לשתף פעולה באופן צמוד כדי למנוע סכנה. והבהרתי כבר לבשאר אסד וכל אלה שממלאים את פקודותיו: לא נסבול שימוש בנשק כימי נגד העם הסורי או העברת נשק זה לטרוריסטים. העולם מתבונן, ואנו נטיל את האחריות עליכם. אמריקה גם תתעקש שלעם הסורי יש זכות להשתחרר מאחיזתו של הרודן שמעדיך להרוג את עמו שלו מאשר לוותר על כוחו. על אסד ללכת, כדי שעתידה של סוריה יוכל להתחיל. משום שיציבות אמיתית בסוריה תלויה בייסוד ממשלה שקשובה לאנשיה, שמגינה על כל הקהילות בגבולותיה, בזמן שהיא מושיטה יד לשלום עם מדינות אחרות.

"כשאני חושב על הביטחון של ישראל, אני חושב על האנשים שיש להם זיכרון חי של השואה, שעומדים מול האיום של משטר אירני שבידיו גרעין, אשר קורא להרס ישראל. אין פלא שישראלים רואים בכך איום קיומי. אבל זה לא רק אתגר עבור ישראל – זו סכנה לעולם כולו, כולל ארצות הברית. זה יעלה את הסיכון לטרור גרעיני, יצית מירוץ חימוש באזור נפיץ, ויחזק ממשלה שלא הראתה שום כבוד לזכויות אזרחיה ואחריות. לכן, אמריקה בנתה קואליציה להעלות את המחיר שאירן משלמת כשהיא לא עומדת במחויבויותיה. הממשלה האירנית נמצאת עתה תחת יותר לחץ מאי פעם, והלחץ הזה מתגבר. היא מבודדת, הכלכלה שלה במצב נואש, המנהיגות שלה מפולגת, ועמדתה – באזור ובעולם – הולכת ונחלשת", אמר אובמה, והבהיר: "הבהרתי את עמדתי: אסור לאירן להשיג נשק גרעיני. זאת לא סכנה שניתן להשלים עמה. כנשיא, אמרתי לעולם שכל האפשרויות על השולחן כדי להשיג את מטרותינו. אמריקה תעשה את מה שהיא חייבת לעשות כדי למנוע איראן גרעינית".

אובמה התרגש מהאות - וציטט מהתלמוד

בשעות הערב הגיע אובמה לארוחת ערב חגיגית בבית הנשיא בירושלים, בה קיבל את 'אות הנשיא' מידיו של שמעון פרס.

פרס אמר:"ידידי היקר, שמעתי את נאומך אחר הצהריים, בראבו. ריגש אותי האופן שבו דיברת אל לב הישראלים הצעירים. הצעירים שלנו - גם ברגעים קשים - תמיד מוכנים לעמוד ולהגן על המדינה שלהם. כמה נלהבים הם היו, כמה הקשיבו לחזון השלום שתיארת בצורה כה יפה.

"הנשיאות שלך הביאה את יחסי ישראל - ארה"ב לרמות חדשות, נוצרה תחושה של אינטימיות. הישראלים נרגשים מהמחויבות הבלתי מתפשרת שלך לביטחון שלהם, מההגנה על שמינו עם כיפת ברזל, משיתוף הפעולה המודיעיני.

"הקשרים הביטחוניים והדיפלומטיים בינינו הגיעו למקום חסר תקדים. אני מאוד שמח לראות כאן גם את השר קרי, חבר טוב, אני יודע שתצליח בתפקידך", סיים פרס.

אובמה התרגש מהאות שקיבל ומהדברים, והגיב: "התלמוד אומר: 'אין אומרים שבחו של אדם בפניו', אם הייתי עושה זאת לפרס - זה היה לוקח כל הלילה. אני רוצה להרים כוסית לכבוד פרס". ובעברית הוסיף: אמן, עד מאה ועשרים".

אובמה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן קיימו בצהריים מסיבת עיתונאים משותפת, בסיום ביקורו של אובמה במוקעטה שבראמללה. המארח פנה לאובמה ואמר לו: "ראית היום עם גאה במסורת, עם שדבק בזכויותיו על האדמה שלו. העם בפלסטין רוצה להגשים את זכויותיו לחירות ועצמאות ושלום וממתין לפתרון מהיר וחיים טבעיים של מדינה בגבולות 4 ביוני 1966 שבירתה בירושלים לצד מדינת ישראל".

אובמה ציין כי מאז הביקור הקודם שלו ביו"ש, טרם בחירות לנשיא, חלה התקדמות רבה בפיתוח האזור: "אני רוצה לומר לעבאס ולראש הממשלה פיאד שאני מעריך את ההתקדמות שעשו בבניית מוסדותיהם. ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר שמביאה לשיפור חיי הפלסטינים בגדה. אני מגנה את האלימות. הפלסטינים זכאים למדינה משלהם. מגיעה להם מדינה משלהם".

בתשובה לשאלת עיתונאי האם לאחר פגישותיו עם שני המנהיגים, נתניהו ואבו מאזן, הוא עדיין סבור כי פיתרון אפשרי, השיב: "בהחלט. אני לא אומר שזה קל, אך פיתרון אפשרי. חשוב שנעבוד יחד. הישראלים מוטרדים מרקטות שיפלו עליהם מעזה. חייבים לדחוף להסכמות חזקות שתאפשר את קיומם של שתי מדינות זו לצד זו, כפי שעושות ארצות הברית וקנדה".

בין הדברים אמר אובמה: "יש לשוב למשא ומתן בלי תנאים מוקדמים. כל הסוגיות יידונו בין הישראלים לפלסטינים".

דברים אלו משתמעים כתמיכה בעמדת ישראל שלא הסכימה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות קודם להתחלת המשא ומתן בפועל.

קבלת פנים מהחמאס: ירי טילים לשדרות

ביקורו של אובמה ברמאללה התקיים בצל ירי טילים שנורו הבוקר מרצועת עזה לעבר העיר שדרות, כאשר היום בשעה 7:15 בבוקר הושמעה אזעקת צבע אדום בשדרות, ואזעקות נוספות, אחת מהן בשער הנגב.

צה"ל זיהה ארבעה שיגורים ושתי נפילות: אחת בחצר בית בשדרות ואחת בשטח פתוח. אין נפגעים אך נגרם נזק קל. באזור נתיבות ושדרות לא מוצבת סוללת כיפת ברזל, שכן יעילות הסוללה באזור זה אינה גבוהה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן גינה את ירי הרקטות. גורמים מדיניים בישראל אמרו: "מעניין אם גם הירי, שנעשה משטח שנשלט על ידי חמאס, יביא את אבו מאזן להפסיק את שיחות האחדות שהוא מקיים עם ארגון טרור שקורא להשמדת ישראל".

את הבוקר פתח הנשיא האמריקני בגיחה אל היכל הספר שם מוצגות המגילות הגנוזות. אחר כך ביקר בתערוכת טכנולוגיה ישראלית, שם הוצגו בפניו פיתוחים ישראליים.

אחר-כך יצא הנשיא האמריקני במסוקו לרמאללה, והתקבל שם בטקס רשמי על-ידי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

ביקור היסטורי: "טוב להיות שוב בארץ"

הנשיא ברק אובמה נחת אתמול בצהריים במטוס הנשיאותי "אייר פורס 1" בנמל התעופה בן גוריון. אובמה התקבל על ידי נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס, ובתום טקס צבאי החל בנאומו ואמר בעברית: "טוב להיות שוב בארץ".

מיד לאחר נחיתתו התרשם ממערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל, שמגנה על יישובי עוטף עזה. הוא נועד עם הלוחמים, חיזק את ידיהם ושמע הסברים על המערכת.

בהמשך, ביקר בבית הנשיא, נטע עץ וילד מעוטף עזה אף הודה לו על המימון האמריקני לכיפת ברזל. למרות שכיפת ברזל אינה יכולה להגן על האזור.

עוד בנושא
ברגע האחרון • סטודנטים חרדים הוזמנו לנאום אובמה
חיבוקים, טקסים ועץ אחד • צפו בסיכום היום הראשון
ברק אובמה בירושלים • "באתי לומר לכם שאתם לא לבד בשכונה הזו"
מסע נשיאותי: צפו בברק אובמה מגיע לישראל • גלריה
הגר"ע יוסף: "מצווה להשתדל ולראות את אובמה"
אובמה משתק את ירושלים: הסדרי תנועה וחנייה
נטורי קרתא פונים לאובמה: "תפסיק לתמוך בציונים"

במסיבת העיתונאים המשותפת של אובמה ונתניהו שהתקיימה בערב לא הוזכרה עזה. הדוברים התמקדו בנושא האיראני: "אדוני הנשיא, אמרת בצורה ברורה שאתה מתכוון למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אני מעריך את זה שאתה מנסה דרך סנקציות ופעולות לעצור את איראן מהדרך לנשק גרעיני, אבל אתה יודע שבעתיד צריך להוסיף איום צבאי ממשי", אמר נתניהו והדגיש: "אני רוצה להודות לך שוב שתמיד הבהרת שישראל יכולה להגן על עצמה בעתיד. אני יודע שתעריך שלעולם לא נמסור את הזכות להגן על עצמנו גם לידידה הטובה ביותר שלנו".

בביקורו הקודם של אובמה בארץ, בעת שהתמודד על נשיאות ארה"ב, הוא ביקר בשדרות. "ישראל לא צריכה לדון עם חמאס כל עוד הוא מהווה איום על אזרחיה. אילו מישהו היה יורה על ביתי, שבו ישנות שתי בנותיי, הייתי עושה הכל כדי לעצור אותו", אמר.



אובמה נתניהו ירושלים טורקיה סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד