י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בג"ץ נגד היועץ המשפטי: "תהליכי המינוי גורמים אי נוחות"

היועץ המשפטי לממשלה הפעיל לחץ על ועדת החריגים והאירך את מינויים של שני בכירים במשרד • התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ - וזכתה

יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה. צילום: פלאש 90
יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה. צילום: פלאש 90

בג"צ בהחלטה נגד מינויים של היועץ המשפטי לממשלה: בתחילת חודש פברואר מונו שני בכירים במשרדו של היועץ ויינשטיין. מדובר במשנה לעניינים אזרחיים - עו"ד שרית דנה וראש הרשות לטכנולוגיה ומידע עו"ד יורם הכהן.

המינוי בא בניגוד לעמדת הממשלה והחלטתה הרשמית לקציבת כהונת השניים עד לתום 2012. ועדת החריגים שהתכנסה במועד תום הכהונה דחתה את הבקשה של היועץ לאשר את מינוי בכירי משרדו לתקופה נוספת אך ויינשטיין הפעיל לחץ על יו"ר ועדת החריגים שהוא מנכ"ל משרד רוה"מ הראל לוקר. הועדה שהתכנסה בראשית חודש פברואר אישרה את המשך הכהונה לחודשיים נוספים.

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ כנגד המינויים וטענה כי המהלך חורג מכל התנהלות תקינה ומקובלת. בתנועה ציינו כי המהלך נוגד החלטה של שתי ממשלות ונעשה תוך עקיפת הליכים תקינים שהיועץ עצמו קבע וכן נעשתה תוך ניגוד עניינים מובהק כפי שעולה לטענתה מפרוטוקול ועדת החריגים.

שופטי בג"ץ מסרו היום את פסק הדין בעתירה ובו מתחו ביקורת על התנהלות משרד המשפטים בפרשה בכך שההתנהלות השגויה הביא להשארת משרה חשובה ללא איוש, בפסק הדין נכתב: "הפתרון שנבחר, או אולי התהווה יותר משנבחר... ולפיו נותרה משרת ראש הרשות בלתי מאויישת - לא היה במתחם הסבירות. תוצאה זו אינה מתחייבת. לא ניתן היה להשאיר בלתי מאויישת, גם בתקופת בחירות, משרה שיש לנושאה תפקידים סטטוטורים. הותרת משרת ראש הרשות בלתי מאויישת הייתה בגדר פגיעה בציבור וצריך היה גם בתקופת בחירות למצוא פתרון אחר" .

בתנועה למשילות ודמוקרטיה מביעים שביעות רצון מכך שהשופטים צידדו בטענתם ואמרו כי על המשרד היה לבחור בחלופה של מינוי ממלאי מקום על פני הארכת כהונה או הארכת כהונה ע"י גורמים אחרים באורח שונה.

על אף אי הנוחות שהביעו שופטי בג"ץ מתהליכי המינוי של משרד היועץ ויינשטיין הם סרבו לפסול את המינויים ודחו את העתירה המבקשת לעשות כן וזאת מהנימוק כי המציאות בה הוגשה העתירה כבר אינה קיימת שכן הבחירות כבר התקיימו וממשלה חדשה מונתה.

השופטים: מרים נאור, יורם דנציגר וצבי זילברטל הודיעו כי אם המדינה תפעל באורח דומה בתום הכהונה שהוארכה (6.4.13) אזי יוכלו העותרים לשוב ולבקש סעד מבית המשפט ובכך העבירו את המסר לנציגי המדינה ומשרד המשפטים כי תהליך מינוי הבכירים אינו מקובל באופן שנעשה וצפוי לביקורת אם יתקיים שוב.

יו"ר התנועה למשילות ודמוקרטיה אומר בתגובה לפסק הדין: "אנו מקווים כי המסר שהעבירו השופטים יופנם ע"י משרד המשפטים והיועץ המשפטי ומעתה לא יבוצעו מהלכים שכאלה הפוגעים בשלטון החוק ומעררים בצדק את אמון הציבור במערכת המשפט".

על פי הערכה, מינוי הבכירם לא יובא לבקשה להארכה נוספת בשל הביקורת שמתח בג"ץ.
בגץ היועץ המשפטי התנועה למשילות עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד