כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בהלת הפוליו

האזינו • הרב מרגלית: "זה לא משחק!" | כל הפרטים על שיתוק ילדים

ברקע הילדה שנדבקה בנגיף הפוליו בירושלים לאחר שלא חוסנה, הרב אהרן מרגלית שבילדותו חלה בנגיף קורא לציבור ללכת ולהתחסן. וגם - עובדות נוספות וחשובות על המחלה. האזינו

האזינו • הרב מרגלית: "זה לא משחק!" | כל הפרטים על שיתוק ילדים
חיסון לילדים נגד הפוליו צילום: פלאש90

היום (שני) נודע כי ילדה חרדית בת 3 משכונת מאה שערים בירושלים, אובחנה כחולה ב"שיתוק ילדים" כתוצאה מנגיף הפוליו, וקיים חשש כי תסבול משיתוק בגופה. בעקבות המקרה ריכזנו לפניכם את המידע המקיף על המחלה, ואף שוחחנו עם הרב אהרן מרגלית, שבילדותו חלה בפוליו וחווה את הסבל שבמחלה על גופו, ובפיו בקשה אחת: "ציבור יקר, לכו להתחסן!"

"יום אחד, לאחר שכבר יצא הספר 'אתהלך' והתחלתי להיחשף לציבור, קיבלתי הודעה מאדם מצפון הארץ המספר לי כי הוא חולה פוליו מסוף שנות החמישים ובעקבות המחלה הוא משותק בארבעת הגפיים שלו". מספר הרב מרגלית. "אותו אדם סיפר שהתרגש מקריאת הספר, ושישמח מאוד אם אוכל לבקרו. לא יכולתי לסרב".

אותו אדם התגורר יחד עם אימו המבוגרת בבית, ומפאת נכותו היא זאת שטיפלה בו. "כשהבנתי שנדבק בפוליו בשנת 62' שאלתי מדוע נדבק? הרי כבר היו חיסונים? הייתה שתיקה רועמת בחדר. בסיום הביקור אימו ליוותה אותי החוצה, וכשיצאנו היא החלה לבכות ואמרה "הרב, אני אשמה בזה שהוא חולה, לא חיסנתי אותו כי השכנות אמרו שהחיסון מסוכן. זה העונש שלי שאני רואה אותו ככה כל החיים. אחרי שאמות מי יטפל בו?" מספר הרב מרגלית ואומר "הסיפור הזה קורע לי את הלב".

"איך תוכל לחיות בידיעה שאתה במו ידיך גרמת את זה לילד שלך?" זועק הרב מרגלית. "אתמול קראתי על הילדה שחלתה בפוליו כי לא התחסנה. ליבי ליבי על הילדה וליבי ליבי על ההורים שבחרו שלא לחסן". ובסוף מבקש הרב מרגלית שנצטט בשמו, וכך הוא מתחנן: "ציבור יקר, לכו להתחסן! אל תשחקו עם זה, זה לא משחק ילדים, יש לזה מחירים קשים מאוד!"

הנה כמה עובדות חשובות, מעניינות והיסטוריוניות על נגיף הפוליו:

"שיתוק ילדים"(פוליומייליטיס, Poliomyelitis) זהו שמה של המחלה הזיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. עד לסוף המאה ה-19 לא היו ידועות בעולם מגיפות גדולות של פוליו, אך במהלך המאה ה-20 היה הפוליו לאחת ממחלות הילדות הקשות ביותר. המחלה גרמה למקרים רבים מאוד של שיתוק ומוות.

תופתעו לגלות כי ארכאולוגים טוענים שמצאו עדויות לקיומו של נגיף הפוליו באנושות עוד מתקופת מצרים העתיקה, כך לדוגמה ניתן למצוא תחריטים וציורי קיר ממצרים העתיקה המתארים אנשים בעלי גפיים פגועות וילדים הנעזרים במקלות מגיל צעיר, מה שנראה כפגיעות שנגרמו ע"י הפוליו.

המחלה זוהתה ואובחנה לראשונה בשנת 1840 ע"י יהודי, בשם יעקב היינה שהיה אורטופד בגרמניה. אחרי היינה, גם קארל אוסקר מדין אבחן את המחלה ב-1890 ולכן במשך שנים נקראה המחלה מחלת היינה-מדין. בשנת 1908 קרל לנדשטיינר, אף הוא יהודי, הראשון שבודד את הנגיף.

בשנות החמישים של המאה ה-20 פותחו שני חיסונים שונים נגד פוליו ע"י שני חוקרים אמריקאים. החיסון הראשון פותח ע"י יהודי אמריקני בשם ד"ר יונה סאלק באמצעות נגיף מומת הניתן בזריקה (IPV). בשנת 1954, בוצע ניסוי המוני במסגרתו חוסנו קרוב ל-500,000 תלמידים ברחבי ארצות הברית. החיסון השני פותח על ידי ד"ר אלברט סייבין שהסתמך על נגיף מוחלש הניתן בטיפות דרך הפה (OPV), ובשנת 1962 ניתן בארצות הברית אישור לשימוש אף בחיסון זה.

בישראל, החלה התפרצות משמעותית של הפוליו בחודשי הקיץ של שנת 1949, ועד לסוף אותה שנה דווח על 338 חולים. המחלה התפשטה בישראל גם בשנים לאחר מכן, ועד לשנת 1954 היו בישראל כ-4,700 מקרים מאובחנים של המחלה, ומתוכם נפטרו כ-760 ל"ע.

למרות שכבר פותח חיסון לנגיף, ארה"ב לא אישרה לייצא את התרכיב, ובשל כך, בסוף שנת 1955 הקימו ד"ר סאלק ופרופ' נתן גולדבלום מעבדה בישראל לייצור החיסון, ובחודש פברואר 1956 החל מבצע החיסונים. משנת 1958 חלה ירידה של 90% במקרי התחלואה לעומת שנים קודמות, והמחלה הפכה לנדירה בישראל.

בשנת 1988 הייתה ההתפרצות האחרונה בישראל, ובה נדבקו 15 איש. בשנת 2013 זוהו שרידים של הנגיף בשפכים באזור הדרום, ומשרד הבריאות יצא במבצע חיסון נגד פוליו במטרה לחסן כמיליון ילדים שלא חוסנו.

בשנת 2007 נחקק בישראל חוק פיצוי לנפגעי פוליו, שמטרתו "לפצות את נפגעי הפוליו שלקו בישראל במחלת שיתוק ילדים ובכך לבטא את מחויבותה של מדינת ישראל כלפיהם". כך ע"פ לשון החוק. אך לאחר ביקורת מצד היועמ"ש הוחלט כי "החוק ייתן פיצוי לחולי הפוליו לאור רשלנות המדינה באי מניעת ההדבקות במחלה".

פוליו אהרון מרגלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד