כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אחרי 'חברון'

ראש הישיבה תקף: למסור את הנפש נגד פשרות בטלפון הכשר

בשיחה תקיפה במיוחד שמסר השבוע ראש ישיבת פורת יוסף, חכם משה צדקה לתלמידיו, התבטא ואמר כי תכניותיו של שר התקשורת יועז הנדל הן גזירה. הרב צדקה לתלמידיו: "כל פשרה בטלפון הכשר – זו עצת היצר, צריך למסור על כך את הנפש"

ראש הישיבה תקף: למסור את הנפש נגד פשרות בטלפון הכשר
הגאון רבי משה צדקה צילום: דוד ארזני

בשיחה מיוחדת שמסר השבוע ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון חכם משה צדקה, התייחס בחריפות רבה לתכניותיו של שר התקשורת לבטל את הקומה הכשרה וכינה אותן "גזירה". גם ר"י פורת יוסף בדומה לר"י חברון הגר"ד כהן, קרא השבוע לתלמידי הישיבה להשתמש בטלפון הכשר לדיבור בלבד.

ראש הישיבה תקף בחריפות רבה את הטלפונים הכשרים שיש בהם נגני מוזיקה וכדומה, וטען כי זו עצת היצר הרע. הוא אף תקף את הרעיון לשלב במכשירים הכשרים נגני מוזיקה ועוד, וטען בתוקף כי מדבור בפשרה מסוכנת שתגרור אחריה אסון רוחני גדול. ראש הישיבה אמר כי צריך לעמוד על כך במסירות נפש, וקרא לחזק בנושא אף ישיבות נוספות.

בשיחתו התבטא ראש הישיבה, כי "המצב נורא מה שקורה בעולם, ה' ישמור מי יודע מה יקרה, וזה מחבלי משיח, מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח? זה לא פשוט , היום זה חבלו של משיח. צריכים לדעת מה לעשות, מסכות? מקלט? "יעסוק בתורה וגמילות חסדים" זה מה שעוזר להינצל".

"אבל מה עשה היצר הרע? יש ב"ה היום ישיבות מה שלא היה פעם, בן פורת יוסף, היום כל העולם מלא ישיבות. אז בא היצר הרע ועשה דבר נורא, עשה מכשירים טמאים, מה יגיד לתלמיד הישיבה? לך לקולנוע? לך לחברים רעים? לא יקשיב לו, אלא כאן יש טלפון, והרי בלי טלפון אי אפשר היום בעולם. היום כל תינוק יש לו טלפון.

"מה עשה היצר הרע? אסף את כל החברים והתלמידים שלו, ואמר מה נעשה לאלה הדתיים - כל יום ויום עושים עוד ישיבה ועוד ישיבה. בא אחד ואמר לו, נעשה להם סעודה גדולה יפה מאד, ובסעודה כשהם יאכלו ויהנו נכניס בתוך כל צלחת כדור רעל קטן, אנשים לא יודעים שזה רעל, הם חושבים שזה אחד מהמאכלים ונגמור את הסיפור.

אצל מרדכי הצדיק גם היה אותו דבר, מה היה אצל אחשוורוש? נהנו מסעודתו של אותו רשע. מה אמרו אלה שהשתתפו? זה משהו עולמי, איך אפשר לא ללכת, ועוד מרדכי יהיה המלצר.. בה בשעה שמרדכי צועק לא ללכת. ומה נהיה שמה? אוי ואבוי מה שכתוב, כתוב במדרשים דברים נוראים ואיומים.

ולמה הם הלכו? וכי הם חשבו שהם רשעים? הרי מה יש סה"כ אוכלים ורק אוכל כשר. התורה מלמדת אותנו כאן שאין לעשות פשרות, כשאתה עושה פשרות זה צרה צרורה מהיצר הרע. אסור להכניס שינויים בפלאפון הכשר", זעק ראש הישיבה.

"יש טלפון כשר באמת, שאין בו שום דבר רק שיחות לדיבור בלבד. עכשיו, אם נכניס פשרות בטלפון - תראו מה יוצא מהפשרות. תראו מה יצא מהפשרות של אחשוורוש. אמרו - מה יש? סעודה טובה, אבל איך אתה רואה כלים של בית מקדש יוצאים ואתה שותק? איך זה? ככה זה תירוצים.

"אדם צריך להחליט - אצלי יש טלפון כשר בלי שום דבר נוסף שיהיה בתוכו. ואם אתה מתחיל לשים דברים בתוכו, אז מחר תשים עוד דברים ועוד דברים. ככה נופלים. כל הנפילות באים כשעושים פשרות. לכן צריכים להחליט במסירות נפש: אני לא עושה פשרות, אני רוצה טלפון כשר בלי להכניס בו שום דבר.

"תתחיל לומר זה כן תכניס וזה לא תכניס, יבוא היצר הרע יגיד לך - גם זה לא נורא וגם זה לא נורא... עד שנופלים. על זה צריך לעמוד במסירות נפש. אם בישיבות, כל ישיבה תעשה ככה, והרבה בחורים יעשו כך, אז ממילא נינצל מהגזירות ומהצרה גדולה, אם לא, חס ושלום יתחילו להתיר, יבואו ויתירו עוד ועוד ועוד – בשביל פשרות להפיל מחיצות שוב ושוב.

"חכמים ביטלו תקיעת שופר בשבת - שמא ילך אצל בקי ללמוד ויטלטל. בגלל חשש שאולי אחד ילך ללמוד ויעשה עבירה, כדאי לבטל מכל ישראל אלפים מישראל את המצווה.

"אדם יגיד: יש לי טלפון עם עוד דברים, אז מה יש? יש שמה גם דברי תורה, ואז יבואו אנשים ויכניסו גם דברים אחרים. צריך להיזהר מאד. ואם ישיבה שלימה תיזהר, ועוד ישיבה תיזהר, ממילא הקב"ה יעזור שלא יהיה הדבר הזה שיש טלפונים חצי כשרים. צריך לעמוד על זה ממש במסירות נפש - כל דבר שזה פשרות אני לא רוצה, גם אם זה כאילו כשר.

"יש אחד אומר: יש לי טלפון, אני רוצה לשמוע דברי תורה. אבל הוא טיפש! אם אתה יכול לבא לידי עבירה - בשביל מה לך? אתה פעם אחת תכניס בטלפון עוד דבר, ואחר כך עוד פעם תכניס עוד דבר. טלפון כשר, הוא רק כשאין בו עוד שום דבר אחר. ובדרך שאדם רוצה בה מוליכין אותו. אתה רוצה פשרות? תלך עם פשרות אז יהיה לך בעיות. בלי פשרות הכל מצליח. לכן צריכים לעמוד במסירות נפש שיהיה טלפון בלי להכניס בו שום דבר.

"יש גמרות מפורשות שכדאי לבטל מצוה ולא להיכנס לחשש של עבירה. אין כמו תורה, אין מצוה כמו תורה, אבל אם יכול לצאת עבירה כדאי לא ללמוד, ואתה רוצה להכניס דברים לטלפון? נכון, יש לך שמה דברי תורה, אתה מכניס שם נגן... רק נגן... כל התורה לא שווה כלום. אם כולם יעשו ככה, שכולם לא יעשו פשרות – בעז"ה אולי תתבטל הגזירה הזאת שמבקשים להכניס עוד דברים קשים.

"הרי מה כאן הבעיה? אם היו אומרים לכם שזה "טלפון טרף" – אז לא הייתם לוקחים את זה. אבל אומרים שזה "כשר", מכניסים מצלמה, מכניסים נגן, עד שהאדם נהיה כמו אחד מאנשי השוק. זה הכי גרוע.

"אני מבקש שכל אחד מהישיבה שלנו גם יגיד לאחרים: אין פשרות, מי שעושה פשרות נופל, אין דבר כזה. כדאי לבטל מצוות בשביל שלא יבואו לחשש של להיכשל בעבירות. עבירות זה דבר נורא ואיום. נעמוד על זה! ולדעת שדבר כזה בשום אופן לא עושים, זה חמור מאד!".

הרב משה צדקה מכשיר כשר טלפונים כשרים יועז הנדל הקומה הכשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד