י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ערב ביקור הנשיא הישראלי

יועצו של ארדואן: ישראל מעודדת את זלנסקי להמשיך בלחימה

יועץ בכיר של הנשיא הטורקי האשים את ישראל בכך שמעודדת את זלנסקי להמשיך להילחם ברוסים. יחד עם ישראל האשים היועץ גם את המיליארדר היהודי-הונגרי ג'ורג' סורוס | הדברים נאמרים ערב ביקורו של הנשיא הרצוג במדינה, לפי בקשתו של נשיא טורקיה ארדואן במטרה לחמם את היחסים בין המדינות

יועצו של ארדואן: ישראל מעודדת את זלנסקי להמשיך בלחימה
נשיא טורקיה ראג'יפ ארדואן ויועצו הבכיר (משמאל) ירייט בולוט צילום: מתוך חשבון הטוויטר

יממה לפני ביקורו המתוכנן של נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג בטורקיה, נראה כי יש מי שלא מאד מרוצה מהתחממות היחסים בין המדינות. יועצו הבכיר של הנשיא  ארדואן, ייג'ית בולוט, האשים היום (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו את ישראל במלחמה באוקראינה, לדבריו, ישראל עוררה את הסכסוך באוקראינה על ידי עידודו של נשיא אוקראינה זלנסקי להמשיך בלחימה ולא לשבת למו"מ אמיתי, הוא האשים גם את איל ההון היהודי-הונגרי ג'ורג' סורוס בהריסתה של אוקראינה.

הדברים מגיעים כאמור ערב ביקורו ההיסטורי של נשיא המדינה יצחק הרצוג במדינה, ביקור ממלכתי ראשון מזה 15 שנה בטורקיה. באחרונה מנסה נשיא טורקיה ארדואן להתקרב לישראל ואף התקשר לנשיא הישראלי והגדיר את השיחה כ"פוטנציאל גדול לשיתוף פעולה עם ישראל".

"יש לזה כמה סיבות, אמר לפני מספר ימים מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר בטורקיה ד"ר אלון ליאל לרדיו 103FM, אני חושב שהגדולה שבהן והחשובה שבהן זה שהוא עשה סדרה גדולה של שגיאות אזוריות ואפילו גלובליות שהביאו אותו למצב של בידוד אזורי, שגם השפיע לא טוב על הכלכלה שלו. הוא הרגיש שהוא צריך להיחלץ מהבדידות הזאת". ליאל הוסיף כי במקביל, מה שקרה, זה שישראל התחילה לפרוח אזורית עם הסכמי אברהם, והוא הבין שבמטוטלת, הוא נמצא למטה ואנחנו למעלה, והוא זרק חבל ומנסה לטפס".

במדינת ישראל, כותב איתמר אייכנר ב'ווינט', מצפים שביקורו של הרצוג בטורקיה יניע שני תהליכים: החזרת השגרירים, כלומר העלאת דרג היחסים לדרג שגרירויות, והמשך המגמה הקיימת שבה טורקיה מצרה את צעדיהם של פעילי החמאס שיושבים בטורקיה. עם זאת, בישראל יש לא מעט גורמים שחוששים מהביקור של הרצוג בטורקיה, בעיקר ממלכודת שארדואן עלול לטמון לישראל, מאחר שהעבר מלמד כי במאני טיים, ארדואן מתגלה כאנטי-ישראלי ואנטישמי.

בחודשים האחרונים נרשם שינוי חיובי ביחס הטורקי כלפי אנשי חמאס, ונראה שהטורקים מקשיחים את מדיניותם כלפיהם. ישראל הייתה רוצה לראות סגירה מוחלטת של משרדי הארגון במדינה - אך למרות שהסיכויים לכך לא גבוהים במיוחד, בירושלים מקווים לצעדים אחרים בכיוון. בינתיים הטורקים מברכים על הצעדים הכלכליים שנקטה ישראל כלפי עזה, ובכלל זה היתרי העבודה לתושבי הרצועה.

סביר להניח שבאנקרה יבקשו מישראל לאפשר להם להגדיל את מעורבותם בעזה, ובהקשר הזה בישראל מזהים גם שינוי לטובה בהשפעה הטורקית על מזרח ירושלים והר הבית. מגורם מתסיס, הטורקים הם הפכו לגורם יותר ממתן ובישראל מברכים על כך.

יצחק הרצוג ג'ורג' סורוס רג'יפ טאיפ ארדואן טורקיה ולדימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד