כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
איפה היו יהודי ארה"ב בזמן השואה?

הרבי מסאטמר: יש לנו חשבון גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה

האדמו"ר מסאטמר זעק אתמול בכנס במונסי: "אנחנו יודעים מה רוסיה ואוקראינה עשו ליהודים לאורך השנים, אבל עכשיו חייבים לעזור ליהודים שנמצאים שם. אסור לנו לעמוד מנגד, ישאלו אותנו איפה היינו, אני עכשיו במונסי, אבל מדבר לכלל ישראל, אסור לכלל ישראל לעמוד מהצד, חייבים לקחת אחריות"

הרבי מסאטמר: יש לנו חשבון גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה
ביקור האדמו"ר מסאטמר במנצ'סטר צילום: יהושע פרוכטר

האדמו"ר מהר"א מסאטמר, ביקר אתמול (שני) במונסי ניו יורק בכינוס 'הדר קיבלוה' על פגעי הטכנולוגיה שם התייחס למלחמה בין רוסיה לאוקראינה ועל הצורך לעזור ליהודי אוקראינה, ואמר כי שאלו אחרי השואה איפה היו יהודי ארה"ב בזמן השואה, עכשיו אומר האדמו"ר, "לשני הצדדים יש היסטוריה ארוכה היסטוריה נוראה בכל הנוגע להתנהגות עם היהודים", הן לאוקראינים והן לרוסים.

האדמו"ר אמר: "הרדיפות של הרוסים נגד ילדי ישראל, ואחר כך "הקליפה של הקומוניזם", לגבי אוקראינה אמר האדמו"ר: "עם מדינת אוקראינה יש לנו חשבון ארוך".

"לגבי הרוסים היה להם את הצאר, את הקיסר, והוא שפך את חמתו על יהודים, היו פוגרומים בערים יהודיות רבות, אבא שלי זצ"ל אמר כי ארה"ב פתחה את שעריה למיליון יהודים רוסים שברחו מרוסיה בזמן מלחמת העולם הראשונה, הקומוניזם הרס וקרע את היהודים ברוסיה ובאוקראינה".

כאן הרבי התייחס ליהודים ברוסיה ובאוקראינה: "בשנים האחרונות גדלו קהילות יהודיות גדולות ברוסיה ובאוקראינה, לא כמו החסידים שגרים כאן ויושבים פה, אבל יש יהודים רבים שומרי תורה ומצוות, שומרים שבת, מחנכים ליהדות, ראיתי שם כשהייתי שם, אנשים עושים ברית בגיל מבוגר, הייתי שם סנדק, זה דבר פלא, צריך לדעת שיהודים בורחים עכשיו משם, הם בורחים עם הנשים והילדים, קיבלתי מידע מה הולך שם, כמו לפני 80 שנה אז ההורים שלנו עברו זמנים קשים אז, ושאלו אז איפה היו היהודים האמריקאים? רבותי, אנחנו היהודים האמריקאים אנחנו צריכים לפעול, לא נותנים לגברים מגיל 18 עד גיל 60 לצאת משם, זה פיקוח נפש שדוחה שבת, כל גוי מסתובב שם עם נשק שקיבל מהרשויות כדי להילחם עם רוסיה, שחררו את כל האסירים מהכלא כדי שילחמו נגד הרוסים, האנשים האלה מסתובבים שם ברחוב, יהודים חוששים ללכת ברחוב, בנוסף לכל הטילים שעפים עליהם".

"אמריקה חייבת לעזור להם, אם הרבי זכרונו לברכה היה בחיים, מה הוא היה עושה עכשיו? הוא היה אוסף עסקנים ומתחיל לפעול להצלת היהודים, יש יהודים שבורחים לרומניה, לפולין, ולמדינות אחרות, חייבים לדאוג להם להכול, כלל ישראל לא יכול לעמוד מנגד, ולשמוע נייעס ולא לעשות כלום".

"אסור לנו לעמוד מנגד, ישאלו אותנו איפה היינו, אני עכשיו במונסי, אבל מדבר לכלל ישראל, אסור לכלל ישראל לעמוד מהצד, חייבים לקחת אחריות, השם יעזור שנוכל לעשות למען אחינו באוקראינה, ושלא נשמע צרה וצוקה".

הרבי מסאטמר מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד