ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
בדרך לשיא חדש

שער הדולר טיפס ל-3.30 ש"ח; מחירי הדלק צפויים להתייקר שוב

אם השקל ימשיך להיחלש עד סוף החודש לצד העלייה החדה במחירי הנפט הגולמי בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הדבר עלול להוביל לכך שמחיר הדלק בישראל יטפס בחודש הבא אל למעלה משמונה שקלים לליטר. גם האינפלציה צפויה לחצות את הרף שקבעה ממשלת ישראל אם שער הדולר ימשיך לטפס 

 שער הדולר טיפס ל-3.30 ש"ח; מחירי הדלק צפויים להתייקר שוב
דולרים. אילוסטרציה צילום: unsplash

התנודות בשוק המט"ח מגיעות גם לישראל והמטבע הישראלי נחלש בימים האחרונים והגיע לשווי של 3.30 שקל לדולר, ולמעשה השער עלה מהשפל של 3.04 שקל שנרשם סמוך לסוף שנת 2021, בכ-8.5%.

השפעת העלייה בשער הדולר צפויה להתבטא בהתייקרויות של חלק ממוצרי היבוא ובעוד עלייה בשיעור האינפלציה בישראל שכבר חצה את רף 3%, שהוא הרף העליון של יעד האינפלציה שקבעה הממשלה (1%-3%).

מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול (שני) ב'ווינט' עולה כי בחודש פברואר לא רכש הבנק אפילו דולר אחד בשוק מטבע חוץ. מדובר בפעם בראשונה מאז 2019 שבנק ישראל לא התערב במסחר במט"ח במשך חודש שלם. זאת, לאחר שהיו חודשים בשנתיים האחרונות שבהן רכש הבנק המרכזי מיליארדי דולרים בחודש אחד כדי להגן על היצוא הישראלי ולמנוע התחזקות יתרה של השקל.

בכל שנת 2021 רכש בנק ישראל 34.8 מיליארד דולר – שיא בכל הזמנים. הרכישות הגבוהות גרמו לביקורת של מבקר המדינה וקרן המטבע הבינלאומית, שטענו כי אין זה נכון שבנק ישראל מקבע באופן מלאכותי את שער השקל מול המטבעות הזרים בשער גבוה יותר מהמצב בשוק החופשי. עם תחילת הפקדת הגז בישראל ומכירתו תמורת מיליארדי דולרים בחו"ל הוחלט בבנק ישראל לרכוש מדי חודש מיליוני דולרים כדי למנוע את הצפת השוק המקומי בדולרים ולגרום לתיסוף של השקל. לאחרונה ביטל בנק ישראל את החלטתו ורכישת הדולרים לקיזוז ההכנסות מהגז נפסקו.

עוד עולה מנתוני בנק ישראל, כי יתרות מטבע החוץ של ישראל הסתכמו בסוף חודש פברואר 2022 בסך 207.065 מיליארד דולר, קיטון של 1.692 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. רמת היתרות ביחס לתוצר המקומי הגולמי עמדה על 45.1%.

שער הדולר כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד