כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מחווה הומניטרית

חריג: מעבר הגבול נפתח עבור סטודנטים מסוריה

שני סטודנטים, אישה וגבר, לא הורשו לחזור מסוריה לישראל דרך מעבר הירדן - ונותרו במדינה העוינת. בהתערבות הצלב האדום ובאישור גנץ, הותר להשיבם כמחווה הומניטרית

חריג: מעבר הגבול נפתח עבור סטודנטים מסוריה
מעבר קונייטרה צילום: פלאש 90

בצעד חריג למדי, גבר ואישה תושבי ישראל עברו אתמול מסוריה לתחומי המדינה דרך מעבר קונייטרה, למרות שהמעבר סגור בשנים האחרונות. כך דווח ב'ישראל היום'.

מעברם של השניים הוגדר כמחווה הומניטרית ואושר על ידי שר הביטחון בני גנץ לאחר דין ודברים ארוך, והודות למעורבות של הצלב האדום, כמו גם של חברי כנסת וראשי העדה הדרוזית בישראל.

שני הסטודנטים שחזרו אתמול לישראל הם נדין בריק, דרוזית ממג'דל שמס, שיצאה לדמשק ב-2008 ללימודי רפואת שיניים במסגרת קבוצת סטודנטים, וח'טיב ג'בר מהכפר ע'ג'ר, שלפני כשבע שנים יצא אף הוא לדמשק ללימודי רפואה.

בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, בשנת 2015 נסגר מעבר קונייטרה למעבר סטודנטים מרמת הגולן לסוריה וממנה. לאחר סגירת המעבר, הצליחו כמה סטודנטים לחזור לרמת הגולן דרך ירדן, אך לאחרונה גם מעבר ירדן נסגר בפניהם בשל החלטה של הממשל הסורי, שככל הנראה ניסה להפעיל לחץ על ישראל. כתוצאה מכך, גם בריק וגם ג'בר לא הצליחו במשך כשנה לחזור לישראל בשום דרך. שני הצעירים, תושבי ישראל אך לא אזרחיה, נקלעו למצב שבו הם לכודים בסוריה במשך חודשים ארוכים, ללא יכולת לשוב לבתיהם בשום דרך. בלחץ משפחותיהם, התגייסו לא מעט גורמים במטרה לסייע להם, ובין היתר השייח' מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, וכן ח"כ מופיד מרעי (כחול לבן).

בסופו של דבר, אישר השר גנץ את בקשתם של השניים, ואתמול חצו בריק וג'בר את הגבול מסוריה לישראל דרך מעבר קונייטרה.

בתגובה לפניית "ישראל היום" אישרו בלשכת גנץ את הדיווח ומסרו כי העברת השניים לישראל אתמול "בוצעה על רקע הומניטרי ולאור פניית משפחותיהם לשר הביטחון על ידי נציגי העדה הדרוזית בישראל, וכן לאור פניית הצלב האדום".

גורם בכיר בעדה הדרוזית אמר אתמול ל"ישראל היום": "אנחנו עובדים על השבתם ארצה כבר קרוב לשנה. הבחורה היא תושבת ישראל מהעדה הדרוזית. משטר אסד לקח לה את הדרכון כדי שלא תוכל לצאת מסוריה. השייח' טריף שביקר ברוסיה לפני כשלושה שבועות אף העלה שם את הסוגיה ההומניטרית, ועלה הרעיון שהיא תטוס למוסקבה ומשם לישראל. בסופו של דבר, שר הביטחון גנץ קיבל החלטה הומניטרית ממדרגה ראשונה, ואיפשר לפתוח את מעבר קונייטרה באופן חריג".

גבול סוריה מעבר קוניטרה בני גנץ דרוזים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד