י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המלחמה באוקראינה והמזה"ת

פסגה היסטורית בטורקיה - הרצוג לארדואן: "נסכים שלא להסכים"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר בטורקיה והתקבל בשירת 'התקווה' בארמון הנשיאות באנקרה. התקיים מפגש פסגה היסטורי במהלכו דנו על היחסים בין המדינות שידעו עליות ומורדות. ארדואן: "החלפנו בפגישתנו דעות על המתרחש באוקראינה ובמזרח הים התיכון". הרצוג: "עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים"

פסגה היסטורית בטורקיה - הרצוג לארדואן: "נסכים שלא להסכים"
יצחק הרצוג בביקור בטורקיה צילום: חיים צח/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (רביעי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בארמון הנשיאות באנקרה, במסגרת הביקור ההיסטורי של הרצוג בטורקיה.

הרצוג נחת באנקרה בצהריים לביקור מדיני, ששיאו היה מפגש הפסגה עם הנשיא המארח ארדואן. הרצוג הוא המנהיג הישראלי הראשון שמבקר בטורקיה מאז 2008.

לאחר שהנשיא הישראלי הניח זר על קברו של אבי האומה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, התקבל הרצוג בארמונו של ארדואן עם נגינת "התקווה", כשברקע נורו 21 מטחי כבוד מתותחים. בנוסף, סיירו נשיא המדינה ורעייתו במוזיאון אנטקביר אטאורק.

בתום הפגישה המדינית, בה נכחו גם משלחות שני הצדדים, ארדואן מסר הצהרה: "אני שמח לארח את הנשיא הרצוג בארמון הנשיאות באנקרה. ברוך הבא לטורקיה. מאמין שביקור היסטורי זה יהווה נקודות מפנה היחסים בין טורקיה וישראל. לחיזוק היחסים עם מדינת ישראל יש ערך רב למדינתנו".

"החלפנו בפגישתנו דעות על המתרחש באוקראינה ובמזרח הים התיכון. אני מאמין כי התקופה הקרובה תביא להזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה אזורי כמו גם בילטרלי. לאור מה שנאמר ולפני סיום אני מקווה שביקור חשוב זה שיתקיים לאחר זמן רב יהווה פתח להזדמנויות עתידיות משותפות. אני מודה שוב לכבוד הנשיא ולכל חברי המשלחת", הוסיף ארדואן.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "אדוני הנשיא, לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסוימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות, ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו. ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו 'בית'".

הרצוג הוסיף: "משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אני מודה לך על השיחה המשותפת שקיימנו. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה".

"עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף. מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. גם אתה וגם אני, גם עמך וגם עמי, כולנו בני אברהם – אבי המאמינים בא-ל", הצהיר הנשיא הישראלי.

"כמו שאתה יודע", סיים הרצוג, "לקראת פגישתנו היום נפגשתי ושוחחתי עם עוד מנהיגי מדינות באזור; ואני מאמין שאתה ואני למעשה מוכיחים כאן את מה שכולנו מבינים: שותפות ושכנות טובה בינינו - כאן במזרח הים התיכון – חשובות לכולנו. אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים - יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה, זה לצד זה, זה עם זה. אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האזור".

יצחק הרצוג רג'פ טייפ ארדואן טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד