כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
שילוב ידיים מרשים

מסביב לשעון, כולל בשבת: 30,000 יהודים חולצו מערי החזית באוקראינה

בפעילות עניפה ורחבת היקף שנמשכת גם בשעה זו, חולצו בשבוע וחצי האחרון כ-30,000 יהודים מכל רחבי אוקראינה אל מקום מבטחים, בדרכם לארץ או למדינות בטוחות במערב אירופה

מסביב לשעון, כולל בשבת: 30,000 יהודים חולצו מערי החזית באוקראינה
החפ"ק שלוחי חב"ד באוקראינה צילום: באדיבות המצלם

במבצע, שעדיין מתנהל ברחבי אוקראינה, כולל איסוף יהודים ממרכזים קהילתיים בערים הגדולות ובנקודות איסוף בעיירות, נעשה שימוש בקרונות רכבת שנשכרו במיוחד, במאות אוטובוסים ואפילו במכוניות פרטיות, הצלחת המבצע כללה שיחות טלפון ונסיעות שקיימו שלוחי חב"ד במהלך השבת האחרונה, באישור הלכתי, מחצית מהפליטים שוכנו במחנות מיוחדים שהוקמו בערים במערב המדינה; חלק מהפליטים נקלטו בידי קהילות במערב אירופה בעיקר באוסטריה וגרמניה.

מבצע החילוץ שנערך על ידי שלוחי חב"ד בכל רחבי אוקראינה, כולל חפ"קים מיוחדים שהוקמו לצורך כך, הן בעיר דנייפרו שבאוקראינה, הן בכפר חב"ד והן בניו-יורק אשר סייעו במילוט יהודים ממאות ערים ועיירות מכל רחבי מדינת הענק.

פעילות החילוץ שהחלה על אש נמוכה עם פריצת המלחמה הפכה לגדולה בימים האחרונים, אחרי שהרוסים החלו לנוע לכיוונם של ערים מרכזיות, ובשל מספר ההרוגים ההולכים וגובר שעורר דאגה רבה בקרב האזרחים.

אוטובוסים שיצאו מבתי הכנסת המרכזיים בערים הגדולות עברו דרך נקודות איסוף מרכזיות ברחבי הערים הגדולות וכן בנקודות איסוף בערים ובעיירות יותר קטנות שעל הדרך וחצו עם הפליטים את הגבולות השונים.

רוב החילוצים נעשו באוטובוסים וברכבי הסעות אך היו גם אלו שנעשו בקרונות רכבת שנשכרו במיוחד ובמכוניות פרטיות. בחמ"ל המיוחד שהוקם לשם כך בדנייפרו הוקם מוקד טלפוני מאויש 24 שעות ביממה, כולל בשבת, ויהודים מכל אוקראינה חייגו אליו ותיאמו את חילוצם מבתיהם, את המדינה אליה ירצו לחצות וכן את המדינה שאליה ירצו להגיע בסופו של דבר.

מחצית מהפליטים העדיפו לעקור למחנות פליטים ליהודים שהוקמו בקצה המערבי של אוקראינה - בלבוב, צ'רנוביץ' ואוז'גורוד, כדי להישאר בתחומי אוקראימה ולחזור לבתיהם בהקדם האפשרי עם סיום המלחמה.

בנוסף, בהוראת רבה של דנייפרו הרב שמואל קמינצקי, מבנה הקהילה בעיר - 'מנורה' המוכר כבניין הקהילה היהודית הגדול בעולם - שימש כתחנת מעבר למאות רבות של פליטים שעברו בו לצורך לינה, ארוחה חמה או תפילה במניין.

המוקד בכפר חב"ד לעומת זאת עמד בקשר בעיקר עם רבני הערים ושלוחי חב"ד וכן עם משרד החוץ, גורמים דיפלומטיים נוספים וארגוני ומשרדי סיוע בישראל שסייעו בקליטתם. ארגון ההצלה הלאומי 'מגן דוד אדום' הביא לכפר את החפ"ק הנייד שלו, לסיוע ניהול המבצע המורכב. במוקד בישראל מסייעים גם ליהודי אוקראינה לקבלת האישורים המתאימים, בצורה מידית, מהרשויות בישראל וזאת לצורך המשך מסעם לארץ וקליטתם כאן. גורמים נוספים שסייעו רבות למבצע החילוץ שעדיין מתנהל הם 'הקרן לידידות' ומשרד התפוצות.

הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה של הקהילות היהודיות באוקראינה ומי שניהל את הפרויקט מדנייפרו אומר: "במבצע חובק עולם ובמסירות של ממש פועלים עשרות אנשים ללא הפסקה להצלת נפשות מאוקראינה. ככל שהזמן חולף זה מורכב יותר, כיוון שכבישים וגשרים שובשו ושהמלחמה התפשטה למקומות רבים מאוד, אבל ב"ה לא היתה קריאה אחת שלא נענינו לה. אם בתחילה ראינו בעיקר זוגות צעירים שרצו לברוח, מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם משפחות עם ילדים שחששו בתחילה מטלטולי הדרכים ובימים האחרונים אנו נתקלים גם במקרים של קשישים או נכים שמבינים שעליהם להימלט מאזורי העימות ועוזרים להם בכך למרות המורכבות שבדבר. במקביל, בו בזמן, אנו ממשיכים בניהול השגרתי ככל הניתן של הקהילות באוקראינה לטובת היהודים שביכרו להישאר כאן".

שליחי חבד שלוחי חב''ד פליטים מאוקראינה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד