י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
נתינה אמיתית

פנקסנות: ככה תפסיקו להתחשבן

מכירים את הפנקס הקטן בראש? מי נתן למי, כמה ולמה?וכשהפנקס מתמלא ותחושות המועקה, הכעס והאכזבה גוברים, זה הזמן להניח את העיפרון בצד, להפסיק לרשום ולהתחיל ללמוד גם מהי נתינה אמיתית

פנקסנות: ככה תפסיקו להתחשבן
כותב על דף צילום: pixabay

לכל אחד מאיתנו פנקס קטן, שיושב לנו איפה ורושם ורושם ורושם. זה מתחיל כשאנחנו ילדים, בצורה מינורית והולך ומתפתח עם השנים.

מה רשום בו? רשום מה נתתי לעומת מה קיבלתי.

רשום כמה פעמים אני וכמה פעמים האחר.

רשום מה אתה הרווחת על חשבוני ומה אני הפסדתי לטובתך.

רשימות ארוכות של חשבונאות פשוטה, מילולית, בעלת טעם מר כזה.

אחת הסיבות שגורמות להסתננות הפנקסנות לקשר היא התקשורת- יותר נכון חוסר תקשורת.

כאשר אנו חווים תקשורת בעיתית, תקשורת שאיננה בריאה מתחילים להצטבר בתוכנו משקעים קטנים, אכזבות קטנות או גדולות שמצטברות לכעסים - אם לא מצאנו דרך להעביר אותן לבן או בת הזוג.

וכמה חשוב תקשורת בכל מערכת יחסים.

הסיבה לריחוק בין אנשים ובזוגיות היא תקשורת לקויה. כאשר בני זוג אינם מצליחים לתקשר ביניהם, לתאם ציפיות ולפתור קונפליקטים מבלי לשבור את הכלים, המתח עולה, תדירות המריבות גדלה  ההתחשבנות , הפנקס רושם וגם עוצמת המריבות מתגברת והופכת את היחסים לבעייתיים.

כאשר לא מדברים על מה שמפריע, עסוקים בביקורתיות, שיפוטיות, בעוקצניות וב'מי צודק', נוצר ייאוש גדול אשר פוער את מערכת היחסים, וניסיונות השיח  התקשורת הולכים ומתמעטים גם כן.

הלקות בתקשורת הזוגית משבשת את טיב היחסים ויוצרת תחושת בדידות ומצוקה מתמשכת. כאשר האדם שהכי קרוב אליי, אינו מסוגל להבין אותי ואת תחושתיי, ציפיותיי או כאביי, אני חש לבד, ללא פרטנר תומך וללא תקווה לגבי ההמשך. היעדר תקשורת מילולית משפיעה גם על התקשורת הפיזית והרגשית, ובכך יוצרת מעגל הרסני ומזיק, אשר לרוב מוביל לריחוק ותסכול, ולעתים גם לדיכאון.

איך מגיעים למצב שכל הזמן מתחשבנים?

כאשר מתעורר וויכוח או מריבה, ואנו נאלצים להבליג, להדחיק ולא לומר שום דבר, הכעס מצטבר ונאגר עד לכדי שיוצא בבת אחת לפתע, בלהט הרגע, בצורה פוגעת בדרך כלל ונטולת ציפייה לשיח אותנטי. נפער חוסר הבנה בין שני בין הזוג בעקבות כך, מה שמוביל את כל אחד מהשניים לדבר ולחשוב ב'שפה שונה'.

והפתרון הוא לדבר על הכל לא לחשוש, להגיד לשאול לבקש- מצמצם ציפיות אכזבות. כמה זה יכול להפוך את חיינו ליותר פשוטים קלילים. אם רק נגיד מה שמרגישים ולא נניח שלמישהו יש מפתח סודי למוח שלי וההפך .

אז במקום להאשים להתחשבן נסו להשקיע את האנרגיה שלכם בשיפור היחסים.

מאת: חדי חזן, מלווה ויועצת לתהליכי סליחה ולשחרור כעסים

חשבונות טור נתינה לאחרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד