י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סקר 'דיירקט פולס'

רוב בישראל מתנגד להענקת מעמד קבע לפליט המלחמה

סקר שערך מכון 'דיירקט פולס' עבור 'המרכז למדיניות הגירה ישראלית' קבע כי 67% מהישראלים מתנגדים למתן מעמד לפליטים אוקראינים. המרכז: "רוב מובהק סובר שאין להעניק לפליטים שקיבלו מקלט על אדמת אירופה ואינם זכאי חוק השבות מעמד קבע בישראל"

רוב בישראל מתנגד להענקת מעמד קבע לפליט המלחמה
נחמן שי במחנה הפליטים צילום: באדיבות המצלם

רוב הציבור בישראל סבור כי המדינה לא צריכה להעניק מעמד קבע לפליטים שאינם זכאי שבות מעמד קבע בישראל. כך עולה מסקר שביצע מכון 'דיירקט פולס' עבור המרכז למדיניות הגירה ישראלית. בנוסף, ישנו רוב מובהק של 69% הסבור כי יש לקבוע מכסה ברורה לכמות הפליטים שייקלטו בישראל, בעוד רבע מהציבור סבור כי יש לקלוט את כולם. עם זאת, הציבור חצוי בדבר קליטת פליטים בכללם בישראל, 49% בעד לעומת 47% המתנגדים לקליטתם בארץ. 

על אף המוכנות של הציבור להשקיע בצעדים הומניטריים למען הפליטים האוקראינים, קליטתם בארץ היא הצעד הפחות מועדף – רק 6% מהישראלים תומכים בכך, בעוד 56% מהישראלים סבורים שיש לתעדף הקמת בתי חולים שדה והעברת ציוד הומניטרי למתחמים מחוץ לאזור המלחמה ו-35% מהנשאלים מעדיפים סיוע ממוקד ליהודים באוקראינה ולארגונים המסייעים להם.

בשאלת התניית הכניסה של פליטים מהמלחמה באוקראינה לישראל בזכאות לחוק השבות הציבור די חצוי – 49% תומכים בהתנייה בחוק השבות, לעומת 46% שסבורים שלא צריך לבדוק זכאות כזו. לעומת זאת, ישנו רוב קטן (50%) הסבור כי העובדה שפליטי אוקראינה זכאים לקבלת מקלט על אדמת אירופה צריכה להוביל להקשחת עמדות מקבלי ההחלטות בנוגע למשבר, לעומת 44% הסבורים כי המדינה צריכה לפתוח את שעריה לכלל האוקראינים המבקשים מקלט. 

הציבור גם תומך בביטול הערבות שנגבתה מפליטים שהגיעו ארצה ללא זיקה לאזרח ישראלי. 54% מהנשאלים סבורים כי אסור למדינה לדרוש ערבות כזו, לעומד 38% שמאמינים שדרישת הערבויות הייתה מוצדקת. 

מהמרכז למדיניות הגירה הישראלית נמסר: "הציבור בישראל מגויס לטובת סיוע במשבר ההומניטרי באוקראינה, ובכלל זאת קליטת פליטים. עם זאת, רוב מובהק סובר שאין להעניק לפליטים שקיבלו מקלט על אדמת אירופה ואינם זכאי חוק השבות מעמד קבע בישראל. הרוב המוחץ מעדיף שהסיוע ההומניטרי הישראלי יינתן במדינות המוצא - ולא באמצעות קליטת פליטים בארץ. המתווה החדש, הכולל מכסות קשיחות לקליטת פליטים, זוכה לתמיכה ציבורית רחבה. על נציגי הציבור ומקבלי ההחלטות לפעול בהתאם במציאות הומניטארית מורכבת זו בהתאם לעמדות רוב הציבור תוך עמידה על ביצור זהותה היהודית של המדינה".

 

סקר מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים מאוקראינה מעמד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד