כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
קברי אחים

עדות מהתופת: "אנשים שוכבים מתים ברחוב ואין לאן לקחת אותם"

שליח חב"ד לעיר מריופול באוקראינה, תיאר את המצב הנורא בעיר עקב ההתקפות הרוסים עליה. הרב מנדי כהן אמר שכבר שבועיים יש מצור וכרגע אין חשמל או דרך להטעין טלפונים. אנשים מדברים בטלפון במשך כמה דקות ומספרים לקרובים ולחברים על המצב, "גופות מוטלות ברחוב"

עדות מהתופת: "אנשים שוכבים מתים ברחוב ואין לאן לקחת אותם"
אזור מלחמה אילוסטרציה צילום: pixabay

הרב מנדי כהן, שליח חב"ד למריופול שנמצא כיום על הגבול בין מולדובה ורומניה, מספר לתקשורת על המצב הנורא. "אנחנו עמוק בתוך המשבר ההומניטרי, זה הגיע לשלב שבו אנשים הולכים ברחובות לאסוף שלג ולהמיס אותו כדי לשטוף ידיים, לצחצח שיניים או לשתות משהו", הוא אומר. "אין מה לאכול. החנויות ריקות, בתי המרקחת ריקים".

הרב כהן מתח ביקורת חריפה על הרוסים וקבע כי "הם מנהלים לוחמה פסיכולוגית בצורה האכזרית ביותר שאפשר. הם טוענים שיש מסדרון הומניטרי ובזמן המכריע הם יורים. מי שרוצה לעזוב לוקח סיכון. בשבת רצינו לפנות אנשים תחת אש. חיכינו לאור ירוק ואז קיבלנו עדכון ש-20 מהאוטובוסים בחניון נהרסו". "אני יודע ממקור ראשון שיש אנשים ששוכבים מתים ברחוב ואף אחד לא מרים אותם כי אי אפשר לקחת אותם".

תושבת אשדוד טטיאנה גולדין ראתה את אמה בטלוויזיה עומדת ברחוב במריופול בוכה לעזרה. טטיאנה אמרה לתקשורת הישראלית כי "אני רוצה להזכיר לעולם, היה לנו באבי יאר אחד, זה הולך להיות באבי יאר כפול. נא לאפשר מסדרון הומניטרי לאנשים. אנחנו לא מבקשים יותר מזה".

על פי ההערכות 1300 חיילים ואזרחים נהרגו במריופול מאז תחילת המלחמה, אבל סגן ראש העיר של מריופול, סרגיי אורלוב, אמר ל-CNN כי: "באמת, אנחנו לא יכולים לחשב כמה מקרי מוות יש לנו - אני מתכוון פי שלושה עד פי ארבעה. אנחנו אפילו לא מסוגלים לספור כמה אנשים ברחובות נהרגו מהפצצות וארטילריה", סגן ראש העיר של מריופול. אמר עוד "אנחנו לא יודעים כמה, כי אנחנו לא יכולים לאסוף את כל הגופות ואנחנו לא יכולים לספור".

כדי להתמודד עם המספר העצום של הגופות, עובדי העירייה חפרו תעלה עמוקה באורך של יותר מ-22 מטר בתוך בית קברות והניחו את גופותיהם של חיילים ואזרחים שנהרגו במהלך התקפות חוזרות ונשנות של הרוסים.

ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו אמר בראיון לעיתון 'ישראל היום: כי "אנחנו שומעים עשר עד עשרים סירנות ביום ויש לנו תושבים ששוהים שבועיים במקלטים. חלק גדול מהאוכלוסייה שלנו מעולם לא חלם שהם יישאו נשק, רופאים, מוזיקאים, שחקנים. הם החליפו בגדים למדים ומתכוננים להגן על העיר והמדינה". קליצ'קו מבין שאולי הוא חי על זמן שאול אבל שומר על אופטימיות: "זו משימה מאתגרת אבל אנחנו לא נכנעים. הרוסים רוצים לגנוב את עתידנו ולהפוך אותנו לעבדים. אוקראינה תמיד הייתה מדינה של שלום ועכשיו עלינו להגן על עצמנו. הסיבה למלחמה פשוטה מאוד. היה לנו רעיון להיות חלק מהמשפחה האירופית ולבנות מדינה מודרנית ודמוקרטית אבל פוטין רואה באוקראינה חלק מהאימפריה הרוסית".

למרות שלושה סבבים של משא ומתן עם רוסיה, קליצ'קו טוען שניסיונות הפסקת האש והמסדרונות ההומניטריים הם "תעמולה רוסית", והוסיף כי "ניסינו במשך 3-4 ימים ליצור מסדרונות הומניטריים. לאנשים אין אוכל ומים. הרוסים מבטיחים מעבר אבל לא עושים כלום".

שליח חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה קבר אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד