כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

"לאכול את המצה ולדמיין את בבואת צורת רבינו"

סימני שבתאות? ב'הגדה של פסח' שחולקה לילדי חסידות ויז'ניץ, נכתב כי "בבוא הילד לאכול מצה - עליו לשרטט ולדמיין את בבואת צורתו הקדושה של רבינו"

האדמו"ר מויז'ניץ. צילום ארכיון
האדמו"ר מויז'ניץ. צילום ארכיון



גורמים חינוכיים מתחו לא אחת ביקורת על סגנון ההטפה ו'שטיפת המח' של צעירי הצאן והזאטוטים, בקרב גורמים במערכת החינוכית של קהילת ויז'ניץ, שמרכזה ברחוב שלמה המלך בבני ברק, אודות 'קדושת האדמו"ר ושגב הודו', כאשר מחדירים במוחם הקט מוטיבים וערכים, 'קודים חסידיים' ו'הגיגי השקפה', הגובלים במורכבויות קשות מבחינה השקפתית, אודות רום מעלתו של האדמו"ר וחסידות ויז'ניץ.

בעבר, הביא 'בחדרי חרדים' צילומים מתוך חוברת שנועדה לילדי הגנים והת"תים של החסידות, ובה שלל הוראות להשכמת הבוקר ולהליכות היום, שבמרכזם האדמו"ר מגלם את הדמות אליה יש לסגוד ואודותיה רצוי להרהר בכל שלב בעת ההשכמה והקימה, וכמובן ביתר תחנות הביניים של היום והלילה.

חנוך לנער: "כבוד בית ויז'ניץ" - לפני אמירת מודה אני

בחג הפסח האחרון, דומה כי שוב נחצה הגבול: בהגדה של פסח שחולקה לתלמידים בערב החג, אנו מוצאים הוראה מפתיעה לילדים.

באחד מסימני הסדר, בדף שמספר על קיום מצוות 'מצה', נכתב באידיש (בתרגום חופשי):
"אומרים ברכת 'על אכילת מצה' ואוכלים אותה בהסיבה על הצד השמאלי. יש לשרטט ולדמיין מולך את בבואת צורתו הקדושה של רבינו", כך ולא פחות.

מתחת לכיתוב, מופיע ציור של יהודי חובש שטריימל האוכל את המצה בהסיבה כהלכה, ומצדו השמאלי תמונתו של האדמו"ר מויז'ניץ כשהוא חבוש 'קיטל' צחור ומחזיק בידו ספר תפילה כלשהו. המטרה היא ככל הנראה, להקל על הילד בעת בואו לאכול את המצה, להביא בפניו את הדמות אותה עליו לצייר לנגד עיניו.

אישי חינוך שהיו עדים להגדה זו, טוענים כי ראוי לראשי מערכת החינוך של החסידות לעשות חושבים, בטרם יטפטפו לנערים הרכים, הוראות שאינן עולות בקנה אחד עם השכל הישר, בלשון המעטה. לדבריהם, הדברים מזכירים מאוד תחילתן של התפתחויות זהות בהיסטוריה היהודית, שהסתיימו בכתות משיחיות שונות, דוגמת השבתאות.

צילום ההגדה



עבודת אלילים שבתאות ויזניץ תמונה הגדה של פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד