כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הח"כית המאכילה והעובדות

נתונים אלטרנטיביים: זוכרים את "נאום החתולים" מיש עתיד?

ח"כ יסמין סאקס פרידמן הגדירה את עצמה בנאום הבכורה בכנסת כ"דור רביעי למאכילות חתולים". לדבריה, "בישראל יש כ-3 מיליון חתולי רחוב וכמיליון מאכילי חתולים". לאחר נאומה אף הופנו 12 מיליון ש"ח לטיפול בחתולים - אך "בדיקת עובדות" מגלה תמונה שונה לגמרי

נתונים אלטרנטיביים: זוכרים את "נאום החתולים" מיש עתיד?
חתולים. אילוסטרציה צילום: unsplash

"ההערכה היא שיש כשלושה מיליון חתולי קהילה (חתולי רחוב) במדינת ישראל", אמרה חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן מיש עתיד, שזכתה להכרה ציבורית בעקבות "נאום החתולים" שמסרה עם השבעתה לכנסת הנוכחית.

פרידמן, שהגדירה את עצמה בנאום הבכורה בכנסת כ"דור רביעי למאכילות חתולים", התראיינה לאחרונה ל'רדיו דרום', ובמהלכו אמרה כי "מעריכים שיש בארץ כמיליון מאכילי חתולים". עוד אמרה: "ההערכה היא שיש כשלושה מיליון חתולי קהילה (חתולי רחוב) במדינת ישראל".

נאומה החריג של פרידמן הביא את נושא החתולים לכותרות, ובהמשך, על רקע בקשה של יש עתיד הופנו 12 מיליון שקל מתוך מה שמכונה "הכספים הקואליציוניים" לטיפול בחתולי רחוב.

האם המספרים מדויקים? 'צוות המשרוקית של גלובס' בדק את הנתונים והוכיח כי דבריה של פרידמן אינם נכונים, בלשון המעטה.

מטעמה של סאקס פרידמן טענו ל'גלובס' כי הערכותיה מתבססות "על ארגוני בעלי חיים ומספרים לא רשמיים שמסתובבים במשרד החקלאות ואנשי מקצוע. לצערנו, אין מספרים מדויקים של כמות החתולים ואנחנו דוחפים לייצר סקר ארצי לטובת הנושא".

ב'גלובס' התחילו עם בדיקת כתבות ודיווחים על הנושא מהשנים האחרונות. בידיעות הללו מופיעות הערכות שונות שלפיהן יש בישראל בין מיליון חתולי רחוב לשני מיליון.

אבל ב'גלובס' לא הסתפקו בכך והחליטו לפנות בעצמם למשרד החקלאות. מתשובת המשרד עולה כי מספרים מדויקים אולי אין, אך הערכות רשמיות בנושא דווקא יש, ואלה אינן עולות בקנה אחד עם הדברים שהשמיעה הח"כית.

"לפי הערכות המשרד, בישראל ישנם כמיליון חתולים משוטטים, כשהריכוזים הגבוהים הם בערים הגדולות", נמסר מהמשרד. עוד נמסר כי המשרד מתקצב "בין 40 ל-50 אלף ניתוחים לעיקור או סירוס חתולים מדי שנה", והוזכר התקציב לכך שלאחרונה אכן הוגדל.

ומה לגבי מספר מאכילי החתולים בישראל? סאקס פרידמן טענה כי מדובר במיליון איש ברחבי הארץ. שוגרה פנייה גם בעניין הזה למשרד החקלאות, אך כאן התשובה מורכבת יותר. "לעניין האכלת החתולים, (זו) מסווגת לשניים: אלו המאכילים באופן קבוע למעלה מ-20 חתולים, ואלו שזורקים את שאריות המזון לחתולים מפעם לפעם", נמסר. "לפי הערכות, כרבע עד שליש מהאוכלוסייה מוגדרים כמאכילי חתולים באחד מהסוגים שהוזכרו".

סאקס פרידמן הבהירה ל'גלובס' כי היא התכוונה למונח בהגדרתו המרחיבה. אם נניח כי ההערכה של משרד החקלאות נוגעת לבני 14 ומעלה, הרי שמדובר ב־2-2.5 מיליון איש שניתן להגדיר כמאכילי חתולים.

בשורה התחתונה: דבריה של סאקס פרידמן לא נכונים. על פי הערכת משרד החקלאות, בישראל יש כמיליון חתולי רחוב, ולא שלושה מיליון. לגבי מספר מאכילי החתולים, בהגדרה מרחיבה של המונח ניתן לדבר על עד כ-2.5 מיליון איש שנכללים בקבוצה הזאת, ולא כמיליון איש כפי שטענה הח"כית.

חתולים יסמין סאקס פרידמן גלובס יש עתיד נאום החתולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד