כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הסופרים החרדים משיבים אש לא.ב. יהושע

פרויקט: סופרים חרדים מגיבים להסתה החריפה של א.ב. יהושע על הטרור החרדי • גרילק: "אדם קיצוני" • רודרמן: "יש לקרב אותו" • ולדר: "ממחיש כיצד התחילה השואה"

משה גרילק. צילום ארכיון
משה גרילק. צילום ארכיון



בסוף השבוע האחרון הסית הסופר הישראלי א.ב. יהושע באופן חריף ובוטה נגד הציבור החרדי. "הטרור החרדי מסכן את חיינו וקיומינו כאן", אמר בראיון ל'ידיעות אשדוד'.

היום (א) מתגייסים כמה סופרים ועיתונאים חרדים להגיב לא.ב. יהושע.

הרב משה גרילק, העורך הראשי של עיתון 'משפחה' וסופר, מציע בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כיצד להרגיע את הרוחות. מחר מתכוון גרילק להקדיש בעיתון טור שיעסוק בדבריו של הסופר הישראלי.

"זו התבטאות חמורה", הוא קובע בפתח השיחה עמו. "כזו שמטילה עליו כתם גדול. כל אדם בעולם יודע כיצד צריך לנהוג ולפעול נגד טרור. משמעות הדברים של הסופר הישראלי הם שלא חיזבאללה, חמאס או איראן צריכים לפעול נגד החרדים, אלא הציבור בישראל עצמו".

עוד בנושא:
הסופר א.ב. יהושע: הטרור החרדי מסכן את חיינו

"יקום 'יגאל עמיר' שמאלני ויעשה מעשה", עונה הרב גרילק לשאלה מה עלולה התבטאות כזו לגרום. "לטרור יש תשובה אחת וחד משמעית. אנשי הימין שדיברו נגד הסכם אוסלו זה כלום לעומת מה שמדברים בתקופתנו נגד החרדים. אם ניקח לדוגמא את ההסתה הפלסטינית נגד ישראל ונחליף את המילה ישראל במילה חרדים נקבל התאמה כמעט מוחלטת".

במהלך השיחה נזכר הרב גרילק בהתבטאות אומללה נוספת שיצאה מפיו של א.ב יהושע. "בויכוח שהתנהל לפני מספר שנים", הוא אומר. "ובמרכזו עמדו המתנחלים, אמר הסופר: 'לא תזיק איזו מלחמת אחים קטנה שתטהר את השטח'. כנראה שהפעם אנחנו על הכוונת של אותו אדם קיצוני במחשבותיו".

לסיום הוא קובע כי ניתן לשנות את האווירה. "אם נצמצם את ההסתה בדרך של הידברות, יהיה לנו סיכוי טוב יותר להעביר את המסר. סופר כמוהו יוכל לומר שהוא כועס על החרדים - ולנו יהיה את האמצעים להסביר לו שההיפך הוא הנכון".

זלמן רודרמןצילום: זלמן רודרמן
זלמן רודרמן


רודרמן: מחסום של בורות, יש לקרב אותו

העיתונאי והסופר זלמן רודרמן סבור כי להתבטאות החמורה של א.ב יהושע "יהיו שיגידו כי ראוי להתייחס בהתעלמות מוחלטת או בבוז גמור". אם זאת הוא אומר, כי "התעלמות ובוז אינם בגדר 'תגובה' ואם מבקשים תגובה, עליה להיות עניינית".

"הקולות שהשמיע הסופר הם רפלקסים-מותנים של פחד ורתיעה מפני השונה והלא-מוכר. רפלקסים שבדרך-כלל א.ב. יהושע עצמו מזהיר מפניהם, ככל שהם נוגעים לערבים ולמיעוטים נוספים. שם הוא דווקא קורא לשבור את מחסום הפחד והניכור על-ידי הידברות והיכרות. אלא שהקריאה הזאת, כך מתברר, איננה תקפה כאשר השונה והאחר הוא – חרדי".

רודרמן מאמין כי אם הסופר היה מכיר מקרוב את העולם החרדי ותרבותו, הוא לא היה מתבטא כך. "האיש חי בבועה, בעולם חד-גווני, ומכאן נובע הפחד שלו מאיתנו. לכך יש להוסיף את החשש מפני צמיחתו המתמדת של הציבור החרדי, באופן טבעי ובזכות החזרה של קהלים רחבים ביותר למקורות".

רודרמן טוען כי דבריו של יהושע לא "חצו את הקווים", משום ש"הציבור החרדי שבע מהתבטאויות פוגעות, מעליבות ומתנשאות".

לאור כל זאת ועקב העובדה ש"מדובר באדם שבעבור רבים בציבור בישראל נחשב לדמות, ולאמירה שלו יש השפעה, סבור רודרמן כי "אפילו כלפי א.ב. יהושע יש לנקוט בגישת 'ימין מקרבת'. אם הוא לא מספיק נועז כדי לעשות זאת לבד, אנחנו יכולים לסייע לו בהפלת חומות הפחד מפני הציבור החרדי, על-ידי עריכת היכרות קרובה יותר עם אורחות חיינו ועם המטען התרבותי וההגותי העצום שממנו אנחנו יונקים את הווייתנו".

חיים ולדר. צילום: ויקיפדיהצילום: חיים ולדר. צילום: ויקיפדיה
חיים ולדר. צילום: ויקיפדיה


חיים ולדר: ממחיש כיצד התחילה השואה

הסופר חיים ולדר בוחר בקו תקיף יותר מחבריו, "במדינה בה ילד מפונק הוא שר אוצר - אין להתפלא שיהושע שלא יודע א. ב. הוא 'סופר מוערך'", הוא אומר. "על סמך מה קובע יהושע שאנו מהווים איום כלשהו? הציבור החרדי הוא העדין, המלומד, הבלתי מיליטנטי והבלתי אלים ביותר שקיים בארץ ואפילו בעולם".

"זהו הציבור היחיד שאינו מעוניין להצטרף לצבא, להחזיק נשק ולייצר כוח הרתעה כלפי שונאים הרואים בו איום קיומי מסוגו של הסופר שוחר השלום א.ב. יהושע. הערבים אינם מהווים איום קיומי אליבא דיהושע וחבריו. אליהם צריכים להושיט יד לשלום, לדאוג לזכויותיהם, ולהבין את פרצי האלימות הרצחנית שלהם. אבל החרדים? הו הו הם האיום האמיתי על הקיום".

והוא גם מפרט מדוע עצם קיומם הוא סכנה. "הם הולכים ומשתלטים על 'העיר אשדוד'" שכידוע הייתה עד לבואם של החרדים עיר של פרופסורים ואקדמאים עם אחוז פשיעה אפסי וברגע שהם הגיעו....

"אני מנסה ללמד זכות על א.ב. יהושע שאמר את הדברים בראיון שפורסם סמוך ליום השואה, וניסה בדרך מקורית להסביר לקוראים הצעירים המתקשים להבין איך זה התחיל אז... אם לזה התכוון מגיע לו יישר כוח, מפני שהוא הצליח להמחיש זאת בדרך יוצאת מן הכלל!"
חרדים טרור גרילק רודרמן ולדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד