כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

זכור אל תשכח • נתניהו: השנאה ליהודים הוחלפה היום בשנאה לישראל"

זוכרים את ששת מיליוני קדושי השואה • בשעה 20:00 הערב, נפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס ממלכתי ביד ושם • "היום שוב מאיימים עלינו בשואה מצד איראן, אך אנו מבטיחים שלא תהיה שואה שנייה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו • אירועי השנה מתקיימים בסימן שבעים שנה למרד גטו ורשה

בנימין נתניהו ביד ושם. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו ביד ושם. צילום: פלאש 90

הערב (יום א') בשעה 20:00 נפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקס ממלכתי ביד ושם.

בטקס שב ראש הממשלה בנימין נתניהו והזכיר את הנושא האיראני בנאומו.

בטקס השתתפו נשיא המדינה שמעון פרס, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין ורעייתו, נשיא ביהמ"ש העליון השופט אשר גרוניס ורעייתו הרבנים הראשיים לישראל הרב שלמה עמר והרב יונה מצגר ועוד.

"לבושתינו", אמר הנשיא, "נותרו כאלה שלא למדו דבר. צעירים גלוחי ראש. אנשי מדע כביכול חנוטים בחליפות מדומות. כן! נותרו עדיין שוכחי שואה, ומכחישי שואה. לא כל לועי הגעש כבו. משברים שוב מנוצלים, כדי להקים שוב מפלגות נאציות, מגוחכות אבל מסוכנות. קריקטורות אנטישמיות מחליאות עדיין מתפרסמות, בשם חופש הביטוי, כביכול. המסע לצדק ולחופש טרם תם.

"העולם הנאור חייב לשאול את עצמו כיצד זה קורה שזמן כה קצר אחרי שכבו המשרפות, אחרי מחיר הדמים הנורא שבעלות הברית שילמו כדי להכניע את השטן הנאצי. עדיין יכולה להתהלך בריש גלי הנהגה כמו ההנהגה האיראנית, ולהכחיש שואה. ולאיים בשואה".

גם נתניהו התייחס לאיום האיראני ואמר כי, "בכל דור ודור", אמר נתניהו, "חייב אדם לראות עצמו כאילו שרד את השואה והקים את המדינה. בכל דור ודור אנו מצווים להבטיח שלא תהיה שואה נוספת.

"לפני ימים אחדים, נפרדתי מסגן-אלוף צעיר ששירת במזכירות הצבאית בלשכת ראש הממשלה. הוא יורד לנגב כדי להכשיר בבית הספר לקצינים את מפקדי העתיד של צה"ל. בטקס הפרידה ממנו הוא מאוד ריגש אותי כשסיפר על סבתו חנה. חנה היא ניצולת אושוויץ. הנאצים חרטו על זרועה של חנה מספר שהסתיים בספרות 78, ורצה הגורל שמספר תעודת הזהות שקיבלה חנה במדינת ישראל גם הוא הסתיים בספרות 78. מספר המוות שקיבלה חנה במחנה ההשמדה באושוויץ הוא מספר החיים שלה במדינת ישראל. חנה, שצופה בנו עכשיו, שרדה את התופת הנאצית. היא עלתה לארץ ישראל, בעלה נלחם במלחמת העצמאות, והיום הנכד שלה, קצין בצבא הגנה לישראל, מכשיר את מפקדי העתיד שלנו שמשימתם להבטיח שנחיה פה לנצח.

"איראן מצהירה בגלוי על כוונתה להשמיד את מדינת ישראל, והיא פועלת בכל האמצעים להשיג יעד זה. 'הציונים', אני מצטט עכשיו מנהיגי דת באיראן, 'הציונים הם מיקרובים בקטריות'. 'היהודים', ציטוט, 'הם אנשים מזוהמים שמפיצים מחלות'. זה לא נאמר רק אז - זה נאמר היום. 'ישראל', אומר היום שליט איראן, 'היא גידול סרטני שיש לעקרו מן המזרח התיכון'. השנאה הרצחנית נגד היהודים, שמלווה את תולדות עמנו - השנאה הזאת לא נעלמה מן העולם. היא פשוט הוחלפה בשנאה רצחנית נגד מדינת היהודים. מה שהשתנה מאז השואה זה נחישותנו ויכולתנו להגן על עצמנו, בכוחות עצמנו.

"הצהרת העצמאות מלפני 65 שנים העניקה לנו מדינה, והעניקה לנו את היכולת העצמאית לקבל את ההכרעות הנדרשות להבטיח את עתידנו כאן. נדע לפעול כדי להגן על עצמנו. במקום הזה וביום הזה אני מתחייב: לעולם לא תהיה שואה נוספת".

יו"ר יד ושם, אבנר שלו, העלה את אבוקת הזיכרון.

במהלך העצרת הודלקו שש משואות. במקביל לעצרת בירושלים התקיים טקס זיכרון בתל יצחק.

אירועי השנה מתקיימים בסימן "70 שנה למרד גטו ורשה".

היום הגיעה לפולין משלחת מיוחדת מטעם צה"ל בראשות הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ שאמר: "אני גאה לעמוד בראש הצבא ובראש המשלחת המבקשת בצנעה רבה, בכאב ובהרכנת ראש לזכר הנספים, ומתוך וכבוד לשורדים, לשאת באחריות ללימוד לקחי העבר ולהבטחת ביטחון העתיד".

מחר, יום השואה, תישמע צפירת דומייה לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם. מיד לאחר הצפירה יחל טקס הנחת הזרים באנדרטת מרד גטו ורשה ביד ושם. שעה אחר כך ייפתח כבכל שנה מעמד הקראת שמות קורבנות השואה במשכן הכנסת – "לכל איש יש שם".
שואה ורשה גבורה זכרון גטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד