י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

למה החרדים לא 'חוגגים' את יום השואה והגבורה?

בטור מקומם מסביר עקיבא וינגרטן מדוע החרדים לא הנציחו את 'מורשת השואה' • מי לא נוסע במרצדס, אבל גם לא משנן 'לא נשכח ולא נסלח'? • ומה הקשר ל'דף היומי'?

אושוויץ
אושוויץ

על אף שרוב רובו של הציבור החרדי הנמנה על עדות אשכנז הם צאצאים לניצולי שואה, אין 'חינוך שואה' אצלינו, לא מקדשים את הנושא של 'לא נשכח ולא נסלח', וילדי זכרון מאיר או מאה שערים לא שמעו אפילו את המונח never again (לעולם לא עוד) של הJDL (הליגה להגנה יהודית - כהנא).

למרות שהפגיעה האישית הורגשה היטב לאורך השנים, כך למשל, אביו של כותב שורות אלו - שהוא בן לניצולי שואה - לא היה מכניס לביתו לעולם מוצר תוצרת גרמניה, ועד עצם היום הזה הוא מסרב לנסוע ברכב תוצרת מרצדס, כדי לא ליהנות מאותו ריפוד שהצורר היטלר נהנה ממנו.

אבל גם כאלה הורים, לא יעשו שום פעולה בשביל להנחיל לילדיהם "מורשת שואה", למרות שבמבט מעמיק, הרבנים שעברו בעצמם את התופת לא הצליחו "להתעלם" ממנה, כמו למשל הרבי מבאבוב (ר' שלמה), ר"ש שוואב, ר' מיכאל בער וייסמנדל, הרב וואזנר והרבי מערלוי שעשו קינות וחיברו ספרים על השואה. למרות זאת, הם התנגדו בכל תוקף ליצור משהו שיהפוך סמל לדורות.

לא אומר שאין דיבורים כלל על השואה, בליל הסדר היינו שומעים מהסבא על הצלתו בניסי ניסים, היה זה ערב של שבח והודיה - במקום הנצחת הפגע והפקת לקחים, גם בתשעה באב היינו קוראים ספרים על השואה, לצד אסונות נוספים שעברו על עם ישראל - גזירות ת"ח ת"ט, האינקוויזיציה, והגדול מכולם חורבן בית המקדש.

כי בניגוד ל'ציונים' שבנו את המדינה דווקא על הריסות יהדות אירופה, היהדות החרדית ראתה בשואה עוד צרה, נוראה, איומה, עם אבדות קשות, אבל אחרי הכל - עוד אירוע לצרף לסבל הארוך בו הכבשה הרכה נטרפה בין שבעים זאבים, ודווקא העובדה שהחופשיים השתמשו בה לבנות משהו נטול עול תורה ומצוות, הגבירה את האנטגוניזם נגד כל מה שריח שואה ו/או עצמאות נודף ממנו.

משל למה הדבר דומה (להבדיל אלף אלפי הבדלות כמובן), להתנגדותם של פלגי הקנאים לדף היומי, על אף שמדובר בלימוד דף בגמרא. היה אפילו אדמו"ר קנאי אחד שהכרתי, שהתנגד לכל לימוד קבוע לפי דפים, והורה לחסידיו ללמוד ללא בסיס של דפים או עמודים, רק מפני שזה 'דומה' לדף היומי, אולם כיום אפילו בסאטמר ובתולדות אהרן יש להם 'דף יומי' או עמוד יומי משלהם, אך לא את זה שקבע ר' מאיר שפירא, כי הוא היה כידוע 'אגודיסט', ומשהו שה'אגודה' קידשה - לא יכול לשמש עבור הקנאים להתעלות בעבודת ה', מעין ספר תורה שכתבו מין.

כך גם הדבר עם השואה, יום השואה, הצפירה, הטקסים שעורכת המדינה, הדלקת משואות, או כל דבר אחר שנותן לגיטימציה למדינה הציונית - שאינה סרה למרותם של דיני התורה, שהפכה וקידשה את השואה, גם אם למטרות טובות, כגון המשך ההגנה על מאות אלפי החרדים הדרים בה.

מפאת רגישות העניין אני נמנע מלחוות דעה אישית בנושא לכאן או לכאן, אבל חשוב לי להציג את העובדות כפי שהם, וברור שה'אי עמידה בצפירה' אינה קשורה בשום דרך למנהג גויים וכו', זה נטו התרחקות מכל סממני היום הזה.
יום השואה חרדים צפירה הנצחה דף היומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד