י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
"אני רק רוצה להרוג רוסים"

אלפי זרים זורמים לאוקראינה; באים להילחם או לפרוק?

לפי נשיא אוקראינה זלנסקי, כ-16,000 זרים התנדבו להצטרף לצבא האוקראיני כדי להילחם נגד הרוסים, הלוחמים מספרים על הקשיים בקליטתם ועל הסיבות מדוע הגיעו לחזית האוקראיני

אלפי זרים זורמים לאוקראינה; באים להילחם או לפרוק?
חיילים אוקראינים צילום: משרד ההגנה האוקראיני

כ-16,000 זרים התנדבו להגיע לאוקראינה במטרה "להילחם לצד האוקראינים נגד פושעי המלחמה הרוסים". כך מסר נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, מבלי לפרט כמה כבר הגיעו אליה.

סוכנות הידיעות רויטרס ראיינה שורה של אזרחים זרים שנענו לבקשת אוקראינה והריעו להילחם, אך מתברר כי בשטח נתקלים בקשיים מסוימים.

"אמרתי להם שאני רוצה לעשות טריאז' (מיון ראשוני) לחולים", סיפר מייקל פרקול, בן ה-29, שרצה להצטרף לחזית הלחימה כפרמדיק. בעברו שירת כמומחה אספקה ביחידת ההנדסה של צבא ארה"ב אך אין לו כלל ניסיון קרבי. הוא סיפר כי במשרד הגיוס האוקראיני "היה גם בחור פיני, והוא היה כזה, 'אני רק רוצה להרוג רוסים'".

חלק מאותם לוחמים זרים שזורמים כעת לאוקראינה עשו זאת כי הם רואים בכך השתתפות בניסיון לעצור מתקפה לא-מוצדקת וחסרת תקדים שעלולה לחזק כוחות אוטוריטריים בעולם על חשבון כוחות הדמוקרטיה והחופש. עבור מתנדבים אחרים, רבים מהם כאלו שלחמו בעבר בעיראק ובאפגניסטן, המלחמה באוקראינה מספקת הזדמנות לנצל את כישורי הלחימה שלהם.

חלק מהלוחמים שרואיינו ברויטרס טענו כי אוקראינה מתקשה לוודא את אמינותם של הזרים המגיעים עליה, וגם לצייד אותם בכלי נשק ולשגרם לחזית.

לצד הלוחמים המנוסים, יש גם כאלו שמתגייסים ללא כל ניסיון בשדה הקרב. לוחם לשעבר בצבא הבריטי תיאר אנשים כאלו בפני רויטרס כ"תופסי כדורים".

בין אלו שהגיעו לאוקראינה עשרות לוחמים לשעבר ביחידת העילית הבריטית "הרגימנט המוצנח", ורבים מהם שירתו במשך שנים באפגניסטן ובעיראק. "הם מאוד מאוד מאומנים, והם השתתפו בפעילות אקטיבית בשטח מספר רב של פעמים", סיפר לוחם לשעבר ביחידת העילית הזו. לדבריו, המשבר באוקראינה מעניק להם משמעות, תחושת אחווה, "והזדמנות לעשות את מה שהם טובים בו: להילחם".

בראיון סיפרו מספר מתנדבים כי אלו מהם שהגיעו למדינה בלי ציוד קרבי משלהם, כמו אפוד מגן וקסדה, מתקשים להשיג אותו שם. המתנדבים משתפים מידע בנוגע ללוגיסטיקה וציוד בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק. בקבוצות הללו הייתה אף קריאה לצלפים שיכולים לאמן את החיילים האוקראינים בכלי הנשק המתקדמים שמדינות המערב שולחות כעת לאוקראינה.

לוחם בריטי לשעבר הזהיר כי גם אלו שכבר מנוסים בשדה הקרב עלולים להתקשות מאוד במלחמה שמתחוללת באוקראינה, שהיא העימות הצבאי הקרקעי הגדול ביותר ביבשת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. "אם אתה פה כתייר מלחמה, זה לא המקום בשבילך", הזהיר הלוחם לשעבר, ששירת באפגניסטן.

באוקראינה מדגישים כי המתנדבים הזרים שמתגייסים לצבא האוקראיני יקבלו שכר בדיוק כמו כל חייל אחר. במשרד הגיוס לא בוחנים את הניסיון הקרבי של המתנדבים, אלא רק מוודאים את אמינות המסמכים. בדיקה נוספת נערכת בבסיס צבאי מחוץ ללבוב. אלא שלא כולם בכלל עוצרים במשרדים - יש מתנדבים שעוקפים את ההליך הרשמי ועושים את דרכם הישר אל החזית במזרח אוקראינה, תוך שהם מקווים להשיג בדרך נשק וגם הוראות.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד