כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
התגליות שכמעט הרחיבו את פורים

לאחר הכרעת העדה החרדית: בבעלזא מפרסמים פסק דומה

קריאת המגילה ברמת בית שמש ד': לאחר פסק בד"ץ העדה החרדית לפיו על התושבים לחגוג את פורים רק בי"ד, למרות התגליות הארכאולוגיות והפסק של הגר"מ ברנסדורפר - גם רבני בעלזא הורו כי על התושבים לחגוג רק ביום י"ד

לאחר הכרעת העדה החרדית: בבעלזא מפרסמים פסק דומה
קרית בעלזא צילום: אביר סולטן, פלאש 90

רבני ודייני בעלזא פרסמו מכתב בו הם מכריעים כי תושבי רמה ד' בבית שמש יחגגו את חג הפורים ביום י"ד אדר בלבד. בכך הם מצטרפים לבד"ץ העדה החרדית שפסק בסוף השבוע האחרון כי למרות התגליות הארכאולוגיות, התושבים יחגגו יום אחד בלבד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרבנים הבלזאיים ביצעו בדיקה בעניין במסגרת הפולמוס ההלכתי הסוער שנוצר בעקבות תגליות ארכאולוגיות ובעקבות פסק שפורסם בימים האחרונים לפיו, על חלק מתושבי רמת בית שמש לחגוג את חג הפורים גם בי"ד וגם בט"ו.

לאחר הבדיקה ההלכתית שביצעו, הרבנים פרסמו מכתב מיוחד בו פסקו כי על התושבים ברמה ד' בבית שמש לחגוג את חג הפורים רק ביום בי”ד באדר.

בפסק דין ציינו כי בעת שהותו של הרה"ק המהר"א מבעלזא זי"ע בתל אביב, הוא נהג לחגוג את חג הפורים רק ביום י"ד, למרות שהעיר סמוכה ליפו "שהיא ספק מוקפת חומה". הרבנים כתבו "וכל שכן בבית שמש שיש הרבה ספקות אם הייתה מוקפת חומה ואין על זה מקורות מוסמכים".

כזכור, ביום חמישי האחרון דווח ב'בחדרי חרדים' כי הפולמוס על קריאת המגילה ברמת בית שמש ד', שעורר רעש גדול בהיכלי התורה וההלכה, הגיע לסיומו עם מכתב מיוחד של רבני העיר בית שמש ושל הבד"צ בראשות פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

כל הפולמוס על קריאת המגילה ברמת בית שמש ד' התעורר השנה לאחר שנוספו בניינים חדשים בשכונת רמת בית שמש ד' המחברים את השכונה לאיזור 'חורבת תל ירמות', שלפי דברי הארכיאולוגים חורבה זו היא חורבת העיר ירמות הקדומה המוזכרת בתנ"ך כעיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון.

בעקבות חיבור שכונת רמת בית שמש ד' לאיזור חורבת תל ירמות המיוחסת אחר העיר ירמות הקדומה, התעוררה שאלה הלכתית כבדת משקל אם יש לקרוא ברמת בית שמש ד' בט"ו, או שיש לקרוא בו בי"ד כפי שהיה עד עתה.

מכתבים ומאמרים רבים פורסמו בנושא לכאן ולכאן, וכמו כן נערכו במקום סיורים של רבנים חשובים באתר ירמות, ביניהם של הפוסק הגאון רבי משה ברנדסדורפר גאב"ד היכל הוראה שנותר בעמדת יחיד כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

לאחר דיונים ארוכים ושמיעת כל הצדדים בלשכת בד"ץ העדה החרדית בירושלים, נפלה ההכרעה במכתב הבד"ץ עם חתימת הראב"ד הגר"מ שטרנבוך כי יש לנהוג פורים ברמת בית שמש ד' רק בי"ד.

המכתב נכתב בקצרה ללא נימוקים, אך הראב"ד ציין בשולי המכתב כי כתב תשובה מפורטת בעניין בנימוקי הפסק, ומכתב התשובה יפורסם בימים הקרובים.

פורים דמוקפין בעלזא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד