כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מידה כנגד מידה

ניצול שואה רוצה להעיד נגד היורה; חושש שיחמיץ

יותר משבעה עשורים לאחר ששרד את מחנה הריכוז ברגן בלזן כנער צעיר, יהודה סאמט שרד גם את הירי באוקטובר 2018 בבית כנסת בפיטסבורג, עכשיו הוא זועם כי הרוצח עוד לא הועמד לדין

ניצול שואה רוצה להעיד נגד היורה; חושש שיחמיץ
מספר על זרועו של ניצול שואה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יהודה סאמט, ניצול שואה, שרד את הטבח באוקטובר 2018, אז רוצח נאצי נכנס לבית כנסת בפיטסבורג וטבח ב-11 בני אדם. בגיל 84, סאמט חושש שאם תהליך העמדתו לדין של הרוצח רוברט באוורס ימשיך להתעכב, הוא עלול להחמיץ את ההזדמנות שלו להעיד.

"אני רוצה להעיד כי הוא צריך לשלם על מה שהוא עשה", אמר סאמט ל'ניו יורק פוסט'. "אם אני לא מעיד, ואף אחד אחר לא יעיד, הוא עשוי לצאת מהכלא, צדק מעוכב הוא צדק נדחה. האיש עשה פשע והוא צריך לשלם, שלוש שנים וארבעה חודשים זה הרבה זמן עיכוב, אולי הם צריכים לתת לו מנות אוכל כמו במחנה ברגן בלזן, פרוסת לחם קשה אחת ביום וכוס אחת של מרק שבקושי היה באמת מרק".

באוורס מואשם ב-63 פשעים פדרליים ו-36 פשעים נפרדים בפנסילבניה, כולל רצח ופשעי שנאה. על פי הדיווחים המניעים שלו היו עליונות לבנה ואנטישמיות. סאמט לא מעדיף באופן אישי עונש מוות, "אם הוא מת הוא לא סובל יותר", אמר על באוורס. "שים אותו בחדר קטן עם חלון קטן למעלה, בלי יכולת לדבר עם אף אחד". הוא מודאג מהעיכוב במשפט. "הוא בכלא. הוא כבר לא מהווה סכנה לאף אחד אחר", אמר סאמט. "אבל זה עדיין מסוכן לנפש הקהילה היהודית שהוא לא יישפט, שלוש שנים זה מתחיל להיות מגוחך".

התמודדות עם אנטישמיות מוכרת לסאמט עד כאב. "עבור המשפחה שלי, זה אף פעם לא נגמר, זה הזכיר לי את מחנות הריכוז, זה הזכיר לי את העובדה שאחד האחים שלי נהרג בהגנה על ישראל". אחיו הגדול של סאמט, יעקב סאמט, חייל צה"ל בן 20, נהרג בסיני ב-1956. הוא עצמו גם שירת בצה"ל בשנות ה-50.

על ברגן בלזן אמר סאמט, "דבר אחד ששורד לא יכול להעביר לאף אחד הוא להיות תמיד רעב". הוא זוכר שאמו לימדה אותו ואת האחים שלו שזה בסדר לאכול כינים כדי לשרוד. "היא אמרה, לי שהם חיים מהדם שלנו אז אם אתה אוכל אותם אתה פשוט לוקח בחזרה את מה שהם לקחו ממך, ודם זה חלבון אז זה יעזור לך לשרוד".

ניצול שואה הטבח בפיטסבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד