כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
24 אוטובוסים, 4 משאיות מזון

מאות יתומים ניצלו על ידי יהודי במבצע חילוץ יוצא דופן

עובד סיוע מצפון לונדון הציל 1,000 פליטים יהודים אוקראינים, כולל 270 יתומים שהיו בשיירה מיוחדת שנמלטה מחוץ לאוקראינה והגיעה בשלום למקום מבטחים

מאות יתומים ניצלו על ידי יהודי במבצע חילוץ יוצא דופן
פליטים מאוקראינה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במאמץ הומניטרי של שבועיים, איש חסד בשם ג'רמי פוזן מצפון לונדון, הביא יותר מ-1,000 יהודים למקום מבטחים בעצמו, כולל 270 יתומים. יחד עם המטפלים שלהם ומאות ילדים אחרים, הם כעת בטוחים ברומניה, יחד עם ארגון הצדקה היהודי 'תקווה'.

מר פוזן, שתכנן והוביל את המבצע בשטח, אמר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle, כי אלו שחולצו כללו תינוקות בני כמה שבועות וילדים עם סכרת הזקוקים לזריקות יומיות של אינסולין. הוא חשף כי בשלב הראשון של החילוץ, פליטים התמודדו עם תקיפות אוויריות והפגזות רוסיות מהכביש, בזמן שיצאו מאודסה ב-24 אוטובוסים, מלווים בארבע משאיות מזון.

"הנסיעה הראשונה ארכה יותר מ-28 שעות, ידעתי שאנחנו עושים את הדבר הנכון כי אודסה צפויה להיות מותקפת, יכולנו לראות הפגזות מרחוק, עצרו אותנו באינספור מחסומים, שם שוטרים וחיילים עלו לאוטובוסים לבדוק את כולם ואת הניירות שלהם. עם כל כך הרבה ילדים צעירים, זה היה די מתוח".

עלות השכרת האוטובוסים כבר עלתה פי עשרה מעל התעריפים הרגילים. אבל באמצע הדרך בין אודסה למקלט שאורגן במערב אוקראינה, הנהגים סירבו לנסוע רחוק יותר, "הם דרשו עוד יותר כסף". פוזן שילם להם כי לא היה ברירה.

אשתו וילדיו מתגוררים בישראל, לישראל הוא נוסע בדרך כלל לשבת מדי שבוע. אבל לפני כמעט חודשיים, כשאיום מלחמה גדל, הוא ועמיתיו החלו לתכנן להציל אנשים באוקראינה.

ארגון הצדקה 'תקווה', שבו הוא עובד הקים רשת של בתי יתומים לילדים יהודים זמן קצר לאחר קבלת עצמאות אוקראינה ב-1991. שבוע לפני הפלישה הרוסית, הגיעו צוות של חברת אבטחה ישראלית כדי לסייע בהגנה על השיירה אם יגיע הזמן לעזוב.

פוזן אמר כי "כשהמתקפה הרוסית החלה ב-24 בפברואר, וברגע ששמענו את הפצצה הראשונה, אספנו את כולם במרכזי הפיקוד שהקמנו באודסה". זמן קצר לאחר מכן, הייתה השיירה מוכנה ליציאה. "השארנו כמעט הכל מאחור באודסה", אמר.

פליטים מאוקראינה ילדים יתומים מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד