י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לראשונה: יושתלו איברים מתורמים שליבם חדל לפעום

כיום נתרמים איברים רק לאחר הגדרת 'מוות מוחי' • האיברים יילקחו בשלב הראשון רק מבעלי כרטיס 'אדי' • רופא בכיר ל'ישראל היום': "דווקא מצד המגזר הדתי יש היענות טובה"

ניתוח. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
ניתוח. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

בחודשים הקרובים צפויה להתחיל בישראל תוכנית ניסיונית בתחום ההשתלות, אשר במסגרתה תתאפשר קבלת איברים מתורמים שמתו מוות לבבי, כלומר כאלה שליבם הפסיק לפעום. כיום מתאפשרת נטילת איברים להשתלה רק לאחר שאדם מת מוות מוחי, מצב שבו נפסקת פעילות המוח אך הלב מוסיף לפעום. כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

בשלב הראשוני תתאפשר נטילת איברים להשתלה רק מנפטרים שחתומים על כרטיס תורם איברים 'אדי', בבתי חולים גדולים שבהם מתבצעות גם השתלות איברים. שיעורי ההסכמה לתרומת איברים זהים בשנים האחרונות ועומדים על כ-50 אחוזים. עם זאת, בשנה החולפת היו פחות מקרי מוות מוחי, וכתוצאה מכך גם פחות השתלות.

גורם במשרד הבריאות הסביר לעיתון: "במקרה של מוות לבבי ניתן להחדיר קנולות (צינורות) שדרכן יוזרם נוזל הקפאה שיסייע לשמר את האיברים, ובטווח זמן של עד כשעתיים לנסות להשיג את הסכמת קרובי המשפחה למהלך. אם תהיה הסכמה, יבוצע ניתוח להצלת האיבר".

השתלה מתורם ללא לב פועם מקובלת בכמה מדינות בעולם, ובהן ארה"ב, ספרד, צרפת, הולנד ובריטניה. בדרך כלל נלקחים להשתלה במקרים אלה כליות, כבד וריאות. בארץ הכוונה היא להשתמש בשלב זה בכליות בלבד. רופא בכיר שמעורב בפרטי התוכנית ציין: "דווקא מצד המגזר הדתי יש היענות טובה".

ד"ר הדר מרחב, מנהל היחידה להשתלות בהדסה, מסביר: "יש יתרון גדול יותר בשימוש באיבר שנלקח מתורם שמת מוות מוחי, משום שהאיבר מקבל זרימת דם עד לרגע האחרון. ללא זרימת דם עלול להיגרם נמק וגם נזקים שחלקם בלתי הפיכים. למרות הכל, בשאלה אם מעדיפים שחולה יהיה מחובר לדיאליזה או אם יזכה לכליה שתחזיק מעמד רק חמש או עשר שנים - התשובה ברורה".
איברים מוות לבבי מוחי אדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד