י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
כעס על מדיניות ישראל

לפיד ניסה להתקשר למקבילו האוקראיני וסורב

יותר משבועיים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, ביקש שר החוץ לפיד לקיים שיחת טלפון עם מקבילו האוקראיני אך סורב בטענה כי הוא עסוק. על פי הדיווח, בכירים אוקראינים טוענים כי מדובר באיתות לתסכול האוקראיני ממדיניות ישראל

לפיד ניסה להתקשר למקבילו האוקראיני וסורב
יאיר לפיד בגבול אוקראינה צילום: שלומי אמסלם/ לע״מ

ביום שלישי האחרון פנו בכירים במשרד החוץ בירושלים לבכירים במשרד החוץ בקייב ועדכנו כי שר החוץ יאיר לפיד רוצה לשוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה, אולם התשובה מקייב הייתה שקולבה עסוק ואינו זמין כרגע מכיוון שהוא מתכונן לצאת לטורקיה לפגישה עם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. בכירים ישראלים ואוקראינים אמרו כי במשרד החוץ בקייב אמרו שיחזרו עם מועד לשיחה, אך גם חמישה ימים אחרי עדיין לא עשו זאת, כך חשף הערב ברק רביד ב'וואלה'.

המקרה ביום שלישי שעבר היה הפעם הראשונה בה לפיד מבקש לשוחח בטלפון עם מקבילו האוקראיני - שבועיים אחרי תחילת המלחמה. השניים גם לא שוחחו בשבועות שקדמו לפלישה הרוסית. למעשה, לפי בכירים אוקראינים, שר החוץ האוקראיני ומקבילו הישראלי לא שוחחו למעלה משלושה חודשים.

זו גם אחת הסיבות, לכך שקולבה עדיין לא חזר ללפיד מאז יום שלישי. בכיר אוקראיני אמר שקולבה כעס על כך שלפיד התקשר לשר החוץ של רוסיה לברוב בשבועות שקדמו למלחמה ואך ביקר במוסקבה, אבל לא שוחח איתו. בנוסף, ערב הפלישה הרוסית ביקרה סגנית שר החוץ האוקראיני בישראל. לפיד קיים איתה פגישה קצרה שבמהלכה היא הזמינה אותו לבקר בקייב. לפיד השיב שיחשוב על זה, אבל לא חזר אל האוקראינים. גם את זה האוקראינים לא אהבו.

על פי רביד, ביום שישי האחרון הזכירו במשרד החוץ לבכירים אוקראינים שלפיד מוכן לעשות שיחה עם קולבה אם שר החוץ האוקראיני רוצה בכך. האוקראינים רשמו לפניהם אך עדיין לא חזרו עם תשובה. בכיר בממשלת אוקראינה אמר לברק רביד ב-וואלה! ששר החוץ קולבה סבור שישראל לא תשנה את עמדתה בכל הנוגע לבקשות האוקראיניות לסיוע ולכן לא בטוח שיש טעם בשיחה עם לפיד רק לשם השיחה.

בכירים במשרד החוץ אומרים שגם לפיד לא רואה בשיחה עניין קריטי, לאור העובדה שמתקיים ערוץ מגעים ישיר בין ראש הממשלה בנט לבין נשיא אוקראינה זלנסקי. לדבריהם, למרות חוסר שביעות הרצון בצד האוקראיני הם סבורים ששיחה בין לפיד לקולבה תתקיים בימים הקרובים.

היעדר התקשורת בין לפיד לשר החוץ האוקראיני מאז תחילת הפלישה הרוסית היא סימפטום לתופעה רחבה יותר של ביקורת בצמרת ממשלת אוקראינה כלפי ישראל. למרות המשך המגעים בין זלנסקי לבנט, האוקראינים אינם שבעי רצון ממדיניות ישראל. מי שמוביל את הקו הביקורתי הזה כלפי ישראל הוא ראש לשכת הנשיא אנדריי ירמאק - האיש הקרוב ביותר לזלנסקי והחזק ביותר במדינה אחרי הנשיא.
מלחמת אוקראינה רוסיה יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד