כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מכה לא פשוטה לבנק הרוסי

מלחמת רוסיה אוקראינה: דרמה במשפט 'אוסף שניאורסון'

בעקבות הטלת הסנקציות החמורות של מדינות המערב ובראשם ארה"ב על רוסיה, הודיעה פירמת עורכי הדין הבינלאומית 'פרשפילד' המייצגת את הבנק הרוסי בבית המשפט הגבוה לערעורים בוושינגטון על הפסקת הייצוג שלה במשפט 'אוסף שניאורסון' המתנהל בימים אלה בארה"ב. כל הפרטים

מלחמת רוסיה אוקראינה: דרמה במשפט 'אוסף שניאורסון'
ראשי אגודת חסידי חב"ד בבית המשפט העליון בוושינגטון צילום: ארכיון בחדרי

סוכנות רויטרס מדווחת כי בעקבות הטלת הסנקציות החמורות של מדינות המערב ובראשן ארה"ב על רוסיה, הודיעה פירמת עורכי הדין הבינלאומית 'פרשפילד' המייצגת את הבנק הרוסי בבית המשפט הגבוה לערעורים בוושינגטון על הפסקת הייצוג שלה במשפט 'אוסף שניאורסון' המתנהל בימים אלה בארה"ב.

בהודעה שפרסמה פירמת פרשפילד נאמר כי "משרד עורכי הדין freshfilds מודאג מאוד מאובדן החיים ומהמשבר ההומניטרי המתגלגל באוקראינה" ובהמשך נאמר כי הפירמה שנוסדה בלונדון ומעסיקה למעלה מ 2800 עורכי דין, מפסיקה את ייצוג הבנק הממלכתי הרוסי המרכזי שהיה קליינט רב שנים שלה".

במרכזה של פרשת 'אוסף שניאורסון' עומדת ספרייתו של הרבי מליובאויטש 'ספריית אגודת חסידי חב"ד' השוכנת בבניין נאה בסמוך למרכז חב"ד העולמי בניו יורק 770, היא מונה כיום כמיליון ספרים כתבי יד נדירים וחפצים מגדולי החסידות בכל הדורות והיא נחשבת לאחת הספריות היהודיות החשובות ביותר בעולם.

הרבי בעצמו כמי שתורתו משתרעת על פני כ-250 כרכים! היה איש ספר במלוא מובן המילה, והוא היה מעורב בכל פרט הקשור בספרייתו.

חלק נוסף של הספרייה הנקרא 'אוסף שניאורסון' ובו נמצאים למעלה מ-12 אלף ספרים שהינם אוסף ספריו הקדושים של האדמו"ר החמישי לבית חב"ד - הרבי הרש"ב, נמצא עדיין בשבי בידי שלטונות רוסיה ומאוכסן ברובו בספריית לנין במוסקבה, במשך השנים הצליחו סוחרי עתיקות להבריח מתוך ספריית לנין ספרים מתוך האוסף הזה ולנסות לסחור בו, מה שמעמיד בסכנה גדולה את האוסף היקר.

הרבי שיגר במשך השנים שתי משלחות מיוחדות במטרה לפדות את הספרים מידי הרוסים ולהשיבם לספרייתו, המשלחת האחרונה שיצאה בשנת תשנ''א פועלת עד היום ללא לאות להצלת הספרים.

המשלחת מונה ארבעה חברים שגויסו על ידי הרבי בעצמו ונחשבים מבכירי חב"ד כיום. השליח הראשי לקליפורניה הרב שלמה קונין, "הצדיק מלניגרד" הרב יצחק קוגן, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל יו"ר צעירי חב"ד הרב יוסף יצחק אהרונוב, ומנהל הספריה של הרבי הרב שלום בער לוין.

חברי המשלחת האישית של הרבי עם ספר התניא שהביא סגן נשיא ארה"ב אל גור מתוך האוסף כמתנה לרבי

במשך השנים התערבו בפרשה זו גם ראשי המדינה בישראל, ראשי הממשלה שמיר נתניהו ואולמרט, נשיאי המדינה קצב ופרס ניהלו שיחות עם הרוסים, הם גויסו על ידי חבר המשלחת הישראלי הרב יוסף יצחק אהרונוב שנחשב כיום לאחד האנשים המשפיעים ביותר בעולם היהודי, זאת למרות מחאות אנשי משרד החוץ שהנושא אומנם יהודי אך אינו קשור למדינת ישראל.

למרות כל המאמצים רוסיה בשלב הזה ממאנת להעביר את האוסף בניו יורק ומוכנה להפקיד את חלקו במוזיאון היהודי במוסקבה למשמרת.

כאמור החלטת פירמת עורכי הדין freshfilds הינה מכה לא פשוטה לבנק הרוסי ולחברות ענק הנמצאות על אדמת ארצות הברית וסוחרות עם רוסיה או מחזיקות בנכסים רוסיים, אלו יצטרכו ככל הנראה, בלא ייצוג של פירמת עורכי דין ראויה לעכל את נכסיהם לטובת תשלום קנס בסך של למעלה מ-180 מליון דולר לטובת אגודת חסידי חב"ד העולמית עקב סירובה של רוסיה להשיב את אוסף שניאורסון' לתנועת חב"ד וזאת לאחר שבית המשפט פסק כי כל יום שרוסיה לא תשיב את האוסף היא תחויב ב 50 אלף דולר וכי חברות המחזיקות בכסף ונכסים של מדינת רוסיה תוכל אגודת חסידי חב"ד לבקש עיקול נכסיהם לטובת תשלום הקנס.

בחב"ד לעומת זאת לא צוהלים לנוכח ההתפתחות גורם בכיר בחב"ד אומר "חב"ד איננה מעוניינת בכסף ובוודאי איננה מעוניינת במשבר מול רוסיה, אך בשל התנהלות של גורמים רוסיים שונים עם תפיסות סובייטיות ישנות שלא נותנים לממשל להגיע לפתרון פשוט, נדחקו כל הצדדים למציאות הלא נוחה הזו, אנחנו בטוחים שהפתרון נמצא בהישג יד והשליחות שהטיל הרבי על חברי המשלחת, להוציא את הספרים מהשבי אל מקומם הטבעי בספריית הרבי, תקוים במלואה".

ספריית שניאורסון חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד