י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"חג הממתקים"

המתוק עוד יהיה בריא

ערב פורים 'חג הממתקים' – בסיבוב ברשתות השיווק ובחנויות עולה התמיהה - מי אוכל כ"כ הרבה שוקולד ?..... • מגמת ה'פוד טק': פיתוח ממתקים בריאים נטולי סוכר ועם סיבים תזונתיים • הצצה ל'עולם מתוק' בעידן של מגיפה, מלחמה ושלום.....

המתוק עוד יהיה בריא
בדץ איגוד רבנים מענשסטר צילום: באדיבות המצלם

המדפים בחנויות מלאים בכל טוב, עוזרים לנו ב"ה לשמוח ולהסתכל על מה שבאמת חשוב ולדחוק הצידה את הבעיות שמלוות אותנו ביום-יום.

אם נסתכל טוב על הכיתוב שעל האריזות - רוב הממתקים, גם אלה שבכשרות מהודרת – מיוצרים כיום בחו"ל. עוד מעט ננסה להבין גם את זה....

עוד נוכל לשים לב על האריזות שחלק גדול מהממתקים המתקדמים בארץ ובעולם מיוצרים כיום בכשרות 'בד"ץ איגוד רבנים מענשסטר B.I.R.'.

בראשות הבד"ץ עומד כיום האב"ד, הגאון ר' שולם לנדאו שליט"א, חתנו וממשיך דרכו של הרב וועסטהיים זצ"ל שהסתלק לפני כשנתיים בתחילת מגיפת הקורונה.

הפתגם העממי טוען כי 'להיות ראשון זה מחייב'. כהורים מודאגים לקראת 'חג הממתקים', ביקשנו לשאול את מנכ"ל הכשרות הרב דני מור, כמי שמפקח כיום על ייצור הכי הרבה ממתקים בעולם בכשרות מהדרין - כיצד הוא רואה את העתיד בתחום שנחשב מאד לא בריא מבחינה תזונתית ובריאותית ?

פיתוח מוצרי בריאות גם בממתקים......

בביקור אצל משווק הממתקים פשקס בארה"ב

הרב דני מור: "בעולם המזון המתחדש יש מודעות גדלה והולכת לסכנות שבצריכת סוכר לילדים. יש כיום מגמה של  ייצור 'פוד-טק' (מלשון 'הייטק') – בעולם וגם בשוק הכשר למהדרין נפוצות כבר סוכריות עם תוספי תזונה. כך, שכשילד מבקש מאחד ההורים סוכריה, הוא יכול לקבל סוכריה עם ויטמין סי..... מדובר בממתקים מתוחכמים שמיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת ומצליחים להשאיר את הסוכריה עם אותו מרקם וטעם אך ללא סוכר.

החברה המתקדמת בתחום הזה - 'טופ-גם' שהונפקה לאחרונה בבורסה, נמצאת דווקא בישראל בעיר שדרות והיא בתנופת פיתוח ענקית. היא עובדת איתנו בשיתוף פעולה כבר משלב המחקר והפיתוח עוד בחיי הרב וועסטהיים זצ"ל והיא מייצרת כבר כיום לצד ממתקים רגילים וסוכריות גומי, גם סוכריות גומי בריאות שהבסיס שלהם ללא סוכר - מבוסס על סיבים תזונתיים ובתוספת ויטמינים ועם כשרות מהדרין של הבד"ץ.

הרב וועסטהיים זצ"ל – פוסק, מנהיג ופורץ דרך

"ככלל, למורינו הרב וועסטהיים זצ"ל היה ידע נרחב בשפות והבנה נדירה בטכנולוגיה ותעשית המזון בעולם, הוא הבין את המגמה הזו לפני שנים רבות

באמצעות הבד"ץ שמושבו באירופה, למד וחקר והניח יסודות הלכתיים לתעשית המזון המודרני בהתייעצות עם גדולי הפוסקים – הן בייעוץ להקמת קווי ייצור והן בייצור חומ"ג מתקדמים לתעשית הכשרות המהודרת. 

לא נגזים אם נאמר שחלק גדול מחומה"ג המיוצרים כיום ברחבי העולם לתעשית המזון הכשר למהדרין, מיוצרים ע"פ הנחיות וכללים שקבע הרב זצ"ל.

הרב מור מלמד אותנו עודן: "בתחום החדשנות, שוק הממתקים נמצא בראש וזה ברור מאד - לצרכני הממתקים יש דרישה וציפייה מהממתק, מעבר לטעם המתוק והמיידי – 'שירגש אותי...'.

האב"ד הרב לנדאו באירוע הכנסת ספר תורה במנצ'סטר לעילוי נשמת חמיו הרב וועסטהיים זצ"ל

 

מדובר בתעשיה שחייבת כל הזמן, אבל כל הזמן ללא הפסקה, להמציא ולהתחדש בטעם, בצורה, במגוון – כל רעיון מתקבל בברכה.

מסיבה זו, חלק גדול מייצור הממתקים עובר כיום לחו"ל. גם חברות הממתקים הגדולות בארץ ובעולם נעזרות בייצור חיצוני של מפעלים מתמחים ברחבי העולם. אפשר לראות זאת על האריזה – המותג ישראלי, אבל המוצר מיוצר בחו"ל".

הרב מור מסכם באופטימיות: "שוק הממתקים הבריאים ('פוד-טק') עדיין חדש, אבל אין ספק שהוא 'שוק העתיד' שבעז"ה יבשר לנו על עידן שבו מתוק ובריא יוכלו להלך יחדיו ולהביא לאנושות בריאות ושמחה". 

כל העולם כפר גלובלי קטן!

ממתקי הייטק למהדרין... האב"ד הרב שלום לנדאו מנכל הכשרות ומנהל המשרד בישראל במפעל ממתקי בריאות המתקדם בעולם 'טופגם' בשדרות

כמעט שנתיים  למגיפת ה'קורונה' ואיש עדיין לא יודע לומר בבירור האם היא הסתיימה, כמעט שבועיים למלחמת רוסיה-אוקראינה שמאיימת על כל הסדר העולמי וגם פה איש לא יודע מה עוד מחכה לנו....

'הצד השווה שבינהם' – בעידן המודרני, כשיש בעיה במקום אחד, מרגישים אותו בכל מקום ומהר......

בביקור קצר באירופה פגשתי את הגאון ר' שולם לנדאו שליט"א, האב"ד החדש של 'בד"ץ איגוד רבנים מענשסטר B.I.R.'. שם באירופה, כמו אצלנו, כולם מדברים על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, על מצב היהודים התקועים שם וההשפעות האפשריות על כולנו.

בביקור וקבלת ברכה יחד עם מנכ"ל הכשרות הרב מור בבית שר התורה הגר"ח קנייבסקי

ביקשתי מהרב להסביר לי איפה כל זה פוגש את הכשרות ?

"תחילה נסתכל על הטוב - בכל 'הסתרה' יש גם גילויי סייעתא דשמיא מעוררים אמונה ובטחון. המלחמה באוקראינה כמו התפרצות הקורונה תופסה אותנו באותה תקופה כשהייצורים המורכבים לפסח כבר מאחורינו והמוצרים ברובם מוכנים – אם יש כיום בעיה עם מוצרים לפסח, זה בעיקר בתחום ההובלות ולא בתחום הכשרות".

"הבעיות נמצאות כרגע ביצורים הרגילים –  שהרי, העולם כולו מתנהל כיום כשוק אחד גדול.  אם מדינה כמו אוקראינה סגורה – נוצרת בעיה גדולה עם ייצור במפעלים שם ועם חומ"ג משם. הנה למשל אבקת חלב ישראל שהושקע בה הון, נתקעה עכשיו  באוקראינה וגורמת למחסור גם במדינות אחרות, כולל בישראל – מדובר בתכניות ייצור בכשרות מהדרין בכל מיני מקומות על פני הגלובוס וביטולן עשוי לגרום למחסור.

בפגישת עבודה ביקב תבור עם היינן ומנהל קו הייצור

לעיתים, הכל מוכן לייצור אבל האזור במלחמה. הנה דוג' - אנחנו עושים באוקראינה ייצור מיוחד של עוגיות 'אוראו' (במפעל הזה מיוצרים את 'אוראו TINS' – עוגיות הביסקויטים הדקות) בכשרות שלנו עם השגחה צמודה והקפדה על 'אפית ישראל'. בזכות איסור 'חדש', יש לנו כבר קמח ישן מוכן מראש וכן שאר חומרי הגלם המיוחדים לייצור ישראל. אומנם, מפעל הייצור נמצא ליד העיר חארקוב שנמצאת בעין הסערה במזרח המדינה סמוך לגבול עם רוסיה. המפעל במאמץ עילאי מצליח לעבוד כרגיל גם בימים אלה עם המשגיח הצדיק שלנו שנמצא עדיין בעיר הסמוכה 'סומי' – כרגע, הוא עדיין מתעקש ונוסע במסירות נפש להשגיח על הייצורים ומי יודע כמה נצליח עוד במצב זה וה' ירחם".

האם לא הועלתה דרישה להסתפק בהשגחה מרחוק ?

הרב משיב בבהירות: "אכן, ניסו לברר איתנו בעדינות אם נסכים בעת חירום להסתפק מהשגחה מרחוק באמצעות מצלמות וכדו'. אומנם, מצב מיוחד דומה 'כבר היה לעולמים' רק לפני שנתיים בתחילת מגפת הקורונה בזמן שכל העולם היה סגור. אלא שאז 'הורה זקן' ה"ה מורי חמי הרב וועסטהיים זצ"ל בטרם הסתלק בחטף,  כי מאחר ובחסדי ה' איננו במצב פיקוח נפש של רעב - לא יעלה על הדעת להקל בכללי השגחה ופיקוח לייצור בכשרות מהדרין. כך אנו נוהגים גם עתה בתפילה ותקווה שהכל יחזור במהירה למצב רגיל של שלום ושלווה".

מנוי למו"ץ 'בית ההוראה' חדש דק"ק סאטמאר

הגאון ר' שולם לנדאו שליט"א התמנה באחרונה למו"ץ 'בית ההוראה' חדש דקהילת 'קהל ויואל משה' דסאטמאר במנצ'סטר שבאנגליה. היה זה בביקור היסטורי של כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר שליט"א לחיזוק הקהילה ומוסדותיה בעיר בראשות הגה"צ מראחוב, הרב ישראל חיים הורביץ - אב״ד ור״מ ק"ק סאטמאר מאנטשעסטער שליט״א.

הביקור נמשך כשבוע ולראשונה בהיסטוריה האדמו"ר שהה בעיר גם בשב"ק.

במהלך הביקור הוכרז על פתיחת בית הוראה של קהילת סאטמר לקהילות היראים במנצ'סטר. 5 מורי הוראה מונו ע"י כ"ק האדמו"ר, המבוגר שבינהם הוא הגאון ר' שולם לנדאו שליט"א.

הדיין ר' שולם לנדאו שליט"א למד בצעירותו בישיבות לוצרן בשוויץ אצל ראש הישיבה הגאון ר' יצחק דוב קופלמן זצ"ל. בהמשך למד שנים רבות בכולל סאטמר במנצ'סטר ובמשך שנים היה 'ראש חבורה' של לומדי שו"ע יורה דעה.

בתפילה בציון האדמו"ר בעל 'ויואל משה' בביה"ח במונרו ארה"ב

קיבל את 'היתר הוראה' מגדולי הרבנים באירופה: מהרה"ג ר' חיים מאיר וואזנר זצ"ל (גאב"ד זכרון מאיר בני ברק ובנו של מרן בעל 'שבט הלוי' שנלב"ע לפני שנה) שהיה באותם שנים רב קהילת סאטמר בלונדון, מהרב אפרים פדווה שליט"א - ראש ב"ד 'כדתיא', מרא דאתרא לונדון, מהרב הרשל שניק (דיין בסאטמר ובב"ד 'כדתיא' לונדון) ומהרב ישראל חיים הורוביץ (רב קהילת סאטמר במנצ'סטר).

הדיין ר' שולם לנדאו שליט"א היה במשך שנים רבות היה איש סודו ויד ימינו של חמיו הגדול הגאון ר' אשר יעקב וועסטהיים זצ"ל בכל מפעלותיו הגדולים בתעשיית הכשרות המורדנית בעולם, תחת מערכת הכשרות 'בד"ץ איגוד הרבנים מענצ'סטר b.i.r. '.

עם הסתלקותו הפתאומית בתחילת מגיפת הקורונה בערב פסח לפני שנתיים, עודדוהו גדול"י להכנס לנעליו הגדולות של חמיו, וכפי צוואת חמיו זצ''ל ומאז הוא משמש כאב"ד ומנהיג מערכת הכשרות. 

בדיון הלכתי אצל הגר"מ גרוס גאב"ד חניכי הישיבות בבני ברק

בביקור מיוחד בישראל בטקס הפרשת תרומות ומעשרות בייקב הבוטיק ברוודו בכרמי יוסף

בישיבת עבודה עם בעלי מקצוע בכרם בכרמי יוסף

האב"ד ומנכ"ל הכשרות בסיור בקו ייצור השוקולד במפעל שטראוס-עלית בנוף הגליל

מנצ'סטר הרב יעקב אשר ווסטהיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד