י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ממשיכים לעורר סערה

מנהיג אמנסטי בארה"ב: לישראל אין זכות קיום כמדינה יהודית

מנהל ארגון 'זכויות אדם' טוען שישראל "לא צריכה להתקיים כמדינה יהודית", אך לאחר שעורר סערה אמר כי "אמנסטי לא נוקט דעות פוליטיות בכל שאלה, לרבות זכותה של מדינת ישראל להתקיים"

מנהיג אמנסטי בארה"ב: לישראל אין זכות קיום כמדינה יהודית
מצעד הדגלים. אילוסטרציה צילום: מתניה טויסיג, פלאש 90

לאחר שארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' האשים לאחרונה את ישראל ב"אפרטהייד" כלפי פלסטינים, חברי הקבוצה ממשיכים לעסוק בהצהרות המקוממות שלהם בנוגע לישראל. מנהל הארגון בארה"ב טען כי רוב יהודי ארצות הברית לא רצו שישראל תהיה מדינה יהודית, אלא "מרחב יהודי בטוח" המבוסס על "ערכי ליבה יהודיים", כך דווח ב-Jewish Insider.

פול אובריאן, מנהל הארגון אמר שאחת המטרות של אמנסטי בפרסום הדו"ח, שזכה לביקורת חריפה מצד גורמים ישראלים ואמריקאים, היא "לשנות ביחד את השיח על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זה צריך להתחיל קודם כל בקהילה היהודית", אמר אובריאן, שאינו יהודי.

אובריאן דחה את הממצאים של סקר משנת 2020 שנערך על ידי קרן משפחת רודרמן, שקבע כי שמונה מתוך 10 אמריקאים יהודים מזדהים כ"פרו-ישראלים", ושני שלישים מרגישים "קשורים" רגשית או "קשורים מאוד" למדינה היהודית. הוא אמר כי "אני למעשה לא מאמין שזה נכון. אני מאמין שהבטן שלי אומרת לי שמה שאנשים יהודים במדינה הזאת רוצים זה לדעת שיש מקלט שהוא מקום בטוח ובר קיימא שהיהודים, העם היהודי יכולים לקרוא לו בית".

אובריאן הוסיף ואמר כי "אני חושב שהם יכולים להיות משוכנעים לאורך זמן שהמפתח לקיימות הוא לדבוק במה שאני רואה כערכי ליבה יהודיים, שהם צריכים להיות עקרוניים והוגנים וצודקים ביצירת המרחב הזה".

בשאלת זכות הקיום הנוכחית של ישראל, אובריאן אמר תחילה שישראל "לא צריכה להתקיים כמדינה יהודית", אך לאחר מכן הודה כי "אמנסטי לא נוקטת דעות פוליטיות בכל שאלה, לרבות זכותה של מדינת ישראל לשרוד".

הדו"ח של אמנסטי, ארגון זכויות האדם הבינלאומי, מכיר בכך שישראל אכן קיימת. "הארגון עוסק במציאות קיומה של מדינת ישראל", נכתב בדו"ח. אבל הערותיו של אובריאן סותרות את הקביעה הזו ומצביעות לכאורה על כך שאמנסטי מאמין שלמדינה היהודית אין זכות קיום.

"זכות העם היהודי להגדרה עצמית ולהיות מוגנים היא ללא ספק משהו שאנו מאמינים בו, ואני אישית מאמין בכך", אמר אובריאן. אבל "אנחנו מתנגדים לרעיון - וזה, לדעתי, חלק קיומי מהדיון - שצריך לשמר את ישראל כמדינה לעם היהודי".

ארגונים יהודיים, אפילו אלה שבעצמם ביקורתיים מאוד כלפי ישראל. וויליאם דארוף, מנכ"ל ועידת הנשיאים של ארגונים יהודיים אמריקאים גדולים, אמר בראיון ביום שישי כי "אם היה ספק לגבי אמינותה של אמנסטי כקול לגיטימי של סמכות, כעת ברור לגמרי שהם מושרשים היטב בקאדר של פרובוקטורים אנטי-ישראליים קיצוניים"..

הוא צייץ בטוויטר כי דבריו של אובריאן היו שערורייתיים. "ברור שהחזון האמיתי שלהם הוא מזרח תיכון ללא ישראל כמדינה יהודית". ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, קרא לאובריין להתנצל בפני יהודים.

"ההתמקדות האובססיבית והבלתי פוסקת שלך בישראל ומחיקת הזכות היהודית להגדרה עצמית ממחישות מידה מסוכנת של הטיה", כתב.

פול אובריאן אמר כי דבריו שפורסמו לא מדוייקים, והוא הגיב על הראיון בחשבון הטוויטר שלו: "מה שדווח לא נכון. מה שאמרתי לעיתונאי ה-Jewish Insider היתה התייחסות לחששות של אמנסטי לגבי חוק מדינת הלאום של 2018. המילים המדויקות שלי היו כדלקמן, "לא, אני לא מאמין שצריך לשמר את ישראל כמדינה שבה גזע אחד רשאי על פי חוק לדכא אחר, אבל כן אני מבין שלעם היהודי יש חשש לגיטימי מאיים על קיומו וזה צריך להיות חלק מהשיח".

"הבהרתי שוב ושוב בראיון שאמנסטי תומכת בזכות העם היהודי והעם הפלסטיני להגדרה עצמית, כמה פעמים, הבהרתי שלאמנסטי אין השקפה פוליטית לגבי הלגיטימיות או קיומה של מדינה כלשהי. אנו מתמקדים בדיני זכויות אדם ובראיות התומכות בו. אני נותר מלא תקווה שאנו מתקדמים לקראת שיחה רצינית יותר על פשעי האפרטהייד בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים, אנטישמיות וכיצד לקדם זכויות אדם".

אמנסטי אפרטהייד מדינת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד