כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"לא להאמין לשמועות. ר' לייזר רוצה בזיונות"

המשפיע הברסלבי הרב מוטה פראנק יוצא להגנת הרב אליעזר ברלנד • קובע: "אסור להאמין למה שלא התברר כדין התורה" • מעלה השערה: "אולי ר' לייזר הלך על הקצה כדי להוציא על עצמו שם רע" • ומסייג: "אם הדברים יימצאו כנכונים - הוא ייפסל מלשמש כרב וכדמות"

הרב ברלנד במרקש
הרב ברלנד במרקש



הרב מוטה פראנק, מהמשפיעים היותר מוכרים בחסידות ברסלב, פרסם הערב (ה) הבהרה ארוכה להגנתו של ראש מוסדות 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, על רקע הפרשה שמסעירה את הקהילה.

"הסתפקתי תחילה מאוד אם כדאי לי להתייחס לכל זה או לא", כתב, "אבל אחרי מחשבה, החלטתי להתייחס, להגיב ולהבהיר:

"כל עוד לא מתבררים ה'שמועות' הללו בעדים כשרים ונאמנים, ועל פי אמות מידה של חקירה ודרישה על פי דעת תורה והלכה, הרי שלא רק שלא חייבים להאמין לכל השמועות, אלא שאולי, כנראה, על פי ההלכה, גם אסור להאמין לכל השמועות, ובוודאי לא לקבל אותם כדבר מוחלט. כל זה גם אם היה מדובר על אדם פשוט מישראל, קל וחומר כאשר מדובר על אדם שהיה מוחזק עד היום כתלמיד חכם עובד ד'".

הרב פראנק רומז בדבריו כי השמועות נגד הרב ברלנד מגיעות מאנשים שהם 'קצת מפוקפקים ותמהוניים'. ואין להאמין להן "במיוחד, כאשר המצב שם בחיי הקהילה, בשנתיים האחרונות, היה מצב של 'בוקה ומבוקה ומבולקה'".

את הרב ברלנד מגדיר הרב פראנק כאדם בעל "נפש מסובכת ולא מובנת", הוא מוסיף ואומר כי מי שמכיר את הרב ברלנד יודע שהוא "מסוגל לסובב בכל מיני תחבולות וטריקים, וללכת על קצה הגבול של המותר והאסור, וכל זה בכדי לגרום לכך שיצא עליו שם רע כזה, והוא עוד ימשיך כל הדרך לשכנע את כל מי שבא במגע איתו שאכן הוא חטא והחטיא. ולמה? מה המטרה שלו? יהיו שיאמרו בכדי לקבל ביזיונות, יהיו שיאמרו בכדי לזרז גאולה, ויהיו שיאמרו שזה כנראה בגלל שגעונות של גדלות".

"אפשר לומר עליו שאולי הוא עצמו עומד מאחורי כל הפצת השמועה הרעה הזאת". כותב הרב פראנק, ומסביר שאולי "חשב לעצמו, שכאשר יצא עליו 'שמועה זדונית' שכזאת, ויהיו לו ביזיונות כאלו. זה יכפר על הדור, ויזרז את הגאולה. גם אם אלו היו מחשבותיו ומטרותיו של ר' לייזר, הרי שאני בוודאי לא מסכים איתו גם לכך. ואני מאד מיצר על כך".

הרב מוטה פראנקצילום: הרב מוטה פראנק
הרב מוטה פראנק


"מותר עדיין לשמוע מתורותיו"

בהבהרה, המתפרשת על לא פחות מ-5 עמודים, מעלה הרב פראנק את האפשרות לפיה יימצאו השמועות כנכונות, ולכן הוא כותב: "הרי זה בוודאי 'מוסר השכל' נורא ואיום. עד כמה אין לאף אחד בעולם 'ביטוח' שהוא לא ייכשל. כי אם תלמיד חכם ועובד ד' כזה יכול להיכשל - מה כבר יאמרו כאלו שהם לא כל כך תלמידי חכמים ועובדי ד'. ולכן, המסקנה המתבקשת היא: להיזהר ולהישמר מעתה בכל ה'גדרים' שגדרו לנו חז"ל".

הרב פראנק העלה שאלה נוספת אותה הוא שומע מפונים רבים: "האם מותר עדיין להסתובב סביב ר' לייזר, לשמוע תורותיו ולצטט מדבריו?" ועל כך השיב: "כל מי שמחליט, בכוח בחירתו האישית, שהוא רוצה להמשיך להסתופף בצלו, על אף כל ההנהגה הקיצונית שיש בסביבתו, ולהמשיך להאמין בצדקתו ובכוחו הרוחנית, ולשמוע את דברי תורתו - מותר לו להמשיך ולעשות זאת".

עוד הוא אומר, כי בדרך כלל כשמפיצים נגד אדם שמועות שכאלו הוא מתרסק ונשבר. "אצל ר' לייזר קורה ההיפך הגמור, הוא ממשיך בשלו בכל ענייני לימוד התורה וכלל ענייני עבודת ד'".

לסיום הוא קורא שלא לקבל את השמועות עד שלא יתבררו האם הן נכונות או לא, כי הן בגדר לשון הרע: "למען הסר כל ספק. אם, חלילה וחס, יתברר, שכל הסנגוריה שניסיתי לסנגר אינו אמת, וחלילה וחס יתברר, בחקירה ודרישה על ידי עדים נאמנים על פי כללי תורה והלכה, שהעדויות של המעידים אכן דברי אמת הם, או אז אני ודאי מזדהה לחלוטין להשקפה שאיש כזה נפסל לחלוטין מלשמש כרב וכדמות".
ברלנד מוטה פראנק משפיע ברסלב פרשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד