כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
סקר משרד הבריאות

למרות ההמתנה והתלונות: הישראלים מרוצים מחדרי המיון

הסקר הדו-שנתי של משרד הבריאות פורסם בסוף השבוע וממנו עולה כי למרות התלונות על העומס והתורים, רוב מוחץ של הישראלים שבעי רצון מהטיפול שהם מקבלים בחדרי המיון | עוד עולה מהנתונים כי 38% מהפונים לחדרי המיון בישראל שוהים בהם מעל ארבע שעות 

למרות ההמתנה והתלונות: הישראלים מרוצים מחדרי המיון
אילוסטרציה צילום: Pixabay

משרד הבריאות פרסם בסוף השבוע שעבר את סקר חוויית המטופל במחלקות לרפואה דחופה במהלך חודשים מאי-נובמבר 2021. מהסקר עולה כי 38% מהפונים לחדרי המיון בישראל שוהים בהם מעל ארבע שעות ומחצית מהם (19%) שוהים במיון אף למעלה משש שעות. 17% מהמטופלים שוהים במיון בין שעתיים לשלוש שעות. 27% שוהים בחדרי המיון פחות משעתיים.

בסקר שנערך בין החודשים מאי-נובמבר 2021 ופורסם במערכת doctorsonly רואיינו ברמה ארצית קרוב ל-8,000 מטופלים מ-29 בתי חולים כלליים ברחבי הארץ. בכל בית חולים רואיינו מטופלים גם ממיוני מבוגרים וממיון ילדים. המשיבים רואיינו עד שבועיים ממועד הביקור במיון (בתנאי שכבר לא היו מאושפזים במחלקות).

67% מהנסקרים מביעים אמון גבוה במערכת הבריאות. לשאלה "באיזו מידה אתה בטוח שאם חלילה תחלה במחלה קשה, תקבל את הטיפול הטוב והמועיל ביותר ממערכת הבריאות, כולל תרופות ובדיקות אבחון?", ענו "במידה רבה מאוד" 36%, ו"במידה רבה" 31%. 7%-6% מביעים אמון נמוך במערכת הבריאות.

הסקר מבוצע אחת לשנתיים מאז 2015, כחלק מתכנית לאומית של סקרי חוויית המטופל. בסקר השתתפו מטופלים שביקרו במחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) ושוחררו או עברו לאשפוז במחלקות. נדגמו כל סוגי המיונים, פרט למיון קורונה, מיון פסיכיאטרי, מיון נשים ומיון יולדות. מדובר במדידה ראשונה מאז פרוץ מגפת קורונה.

אחוז הממתינים מעל ארבע שעות במיוני ילדים נמוך (29%) בהשוואה למיונים כלליים (40%). עם זאת, חלה ירידות משמעותיות במדדי מלר"ד ילדים בהשוואה לסקר הקודם (2019) שבאו לידי ביטוי בפרמטרים של זמני המתנה במיון, במיוחד זמן המתנה עד ההעברה למחלקת אשפוז, הבנת השלבים בתהליך, תחושה כי המקום מתנהל בצורה מסודרת ויכולת לקבל מענה לשאלות ללא צורך להתאמץ.

מחצית מהילדים המטופלים עברו תהליך שדרש הפחתת כאב. ההורים נשאלו "באיזו מידה הצוות הצליח להפחית את הכאב והחרדה של הילד הנובעים מהפעולה". רק 70% השיבו בחיוב (80% בסקר הקודם ב-2019).

מחברי הסקר מציינים כי בחלק מתקופת הסקר (חודשים יוני-יולי 2021) מלר"די ילדים חוו עומסים אדירים בשל התפרצות חריגה של תחלואת ילדים, דווקא בתקופה רגועה בדרך כלל בבתי חולים לילדים. ילדים שלאחר תקופה ארוכה של סגר ובידודים לא נחשפו לילדים אחרים, העלו חום וסבלו מקשי נשימה.

עם זאת, למרות שככל הנראה הירידה בשביעות הרצון במלר"די ילדים נובעת מן העומס החריג שהוזכר, מחברי הסקר מציינים כי מן הראוי לוודא כי אכן זה הסיבה וכי אין מדובר בתחילתה של מגמה. משרד הבריאות יזמן לפיכך דיון עם בעלי תפקידים ממלר"די ילדים כדי לדון בתוצאות הסקר ולוודא כי אכן כך הדבר.

שני שלישים מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהטיפול במיון בציונים 8-10, 69% מוכנים להמליץ על המיון בו ביקרו. 77% הרגישו מטופלים בידיים טובות.

ברמה הארצית נשמר השיפור שהושג במדדים של יחס וכבוד למטופל (84%) בהשוואה למדידה הקודמת ב-2019, מידע ובהירות הסברים (79%) ורצף טיפולי (77%). 28% מהמטופלים עדיין אינם מרוצים מזמני המתנה במיון. כל מטופל רביעי סבור שלא קיבל מענה לבעיה בגללה פנה למיון. בקרב מטופלים ששוחררו לביתם לאחר קבלת טיפול במיון, 74% סבורים כי קיבלו מענה לבעיה בגינה הגיעו למלר"ד.

בהשוואה בין בתי חולים לפי גודלם, מטופלים בבתי חולים קטנים מרוצים יותר ממי שביקר במיון במרכזי על ובבתי חולים בגודל בינוני.  גברים מרוצים יותר מנשים; מטופלים שניתנה להם האפשרות לבחור בית החולים מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

שהייה עד 3 שעות במיון נתפסת בעייני המטופלים כסבירה. 38% שהו במיון מעל ארבע שעות, זמן שנתפס כארוך מדי והשפעתו רבה על שביעות הרצון הכללת והנכונות להמליץ.

במודל לניבוי הגורמים המשפיעים על תחושת המטופלים בידיים טובות נמצא כי ההשפעה המירבית נובעת מהפרמטרים של תחושת סדר וארגון (העבודה בחדר מיון התנהלה בצורה מסודרת ומאורגנת, הצוות עבד בתיאום ובשיתוף פעולה), מיחס של רופאים ואחיות, מיכולת לקבל טיפול ללא צורך להתאמץ, מההסברים של הצוות במיון, ועד כמה הביקור במיון סיפק מענה לבעיה בגינה הגיעו. הציון המסכם של חווית המטופל ברמה הלאומית בסקר זה עומד על 75%.

בתרשים הבא מוצגת ההשוואה בין בתי החולים השונים, תוך התייחסות מעל כל אחת מהעמודות לשינוי ביחס לסקר הקודם:

בסקר שפורסם כאמור במערכת doctorsonly נבחנו כלל חדרי המיון ברחבי הארץ: המרכז הרפואי בני ציון בחיפה מדורג במקום הראשון בארץ מבין בתי החולים הממשלתיים בשביעות רצון מטופלים כללי עם 82% (הציון המסכם של חוויית המטופל ברמה הלאומית - 75%), ומהווה שיפור של 5% לעומת הסקר הקודם. גם בציון שביעות רצון מטופלים במלר"ד מבוגרים "בני ציון" נמצא במקום הראשון מבין בתי החולים הממשלתיים עם ציון של 79.4% ומקום ראשון בארץ הרפואי בשביעות רצון בחדר המיון לילדים עם ציון של 93%.

מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון, ד"ר אוהד הוכמן, מסר: "זו גאווה גדולה עבורנו להיות במקום הראשון בארץ מבין בתי החולים הממשלתיים. הסקר מצביע גם על שיפור במרכז הרפואי בני ציון בכל המדדים לעומת הסקר הקודם ובמיוחד בתקופה מאתגרת זו של התמודדות עם גלים חוזרים ונשנים של מגיפת קורונה".

מתוצאות הסקר עולה כי חל שיפור ניכר במלר"ד מבוגרים בבתי החולים איכילוב (לאחר ירידה חדה בסקר הקודם), הלל יפה, הכרמל, הדסה הר הצופים ובני ציון. פרט לבתי חולים קטנים הזוכים לרוב לציונים גבוהים מאוד, ראוי לציין את מלר"ד מבוגרים של אסותא אשדוד (77%) ובית החולים שיבא (76%).

במלר"די ילדים של הדסה הר הצופים, אסף הרופא (שמיר), שניידר, שערי צדק, רמב"ם וסנט וינסנט בנצרת הודגמה ירידה של 7% ומעלה בציון המסכם מאז הסקר הקודם. לעומתם, בתי החולים אסותא אשדוד ובני ציון זכו לציונים גבוהים.

בדומה למדידה הקודמת, 67% מביעים אמון גבוה במערכת הבריאות והשיבו בחיוב על השאלה "באיזו מידה אתה בטוח שאם חלילה תחלה במחלה קשה, תקבל את הטיפול הטוב והמועיל ביותר ממערכת הבריאות, כולל תרופות ובדיקות אבחון".

חדר מיון משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד