כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
האיש שראה יותר מכולם

פורץ דרך: שיחה יוצאת דופן עם הצלם שוקי לרר

משה ויסברג ישב לשיחה לא שגרתית עם גדול הצלמים החרדים שוקי לרר ממציא הז'אנר של צילומי תמונות גדולי ישראל בעיתונות החרדית. כעת לרגל צאת ספרו הראשון 'בצילם' וקרוב לארבעים שנות צילום מעניק הצצה לאחורי הקלעים, איך הכול התחיל? ומה דחף אותו לכתוב סיפורים ולהוציא ספר?

פורץ דרך: שיחה יוצאת דופן עם הצלם שוקי לרר
הצלם שוקי לרר צילום: באדיבות בצילם

יש איש שהוא צלם, ויש צלם שהוא איש. אבל יש סופר ומתעד, שהמצלמה שבידו כותבת ספר תולדות אדם שנברא בצלם. במשך עשרות שנים מספר שוקי לרר בתמונות את סיפורם של אלו שצלמם צלם אלוקים, אלו שהם "כמלאכים" שחיים ביננו אבל ראשם מגיע השמיימה, בשמי רום. צדיקים שיכולים לגזור וד' מקיים, אבל יותר מכך, אלה שמקיימים את מה שד' גוזר.

סיפרו של שוקי לרר "בצילם" שיצא לאור זה עתה, הקפיא רגעים לזיכרון נצח מאלו שהוא זכה להסתופף בצילם ולזכות לחיבתם, למען יעמדו ימים רבים, הבזקים של רגע קטן שלקחם הגדול יעמוד לדורות, רגעים קרושים שהתגבשו לספורה של תקופה. אבל יש תמונות רבות שלא צולמו, ואחרות שצולמו וטרם פורסמו ומחכות לכרך הבא, ויש גם כאלה שלא יפורסמו לעולם.

כאשר התמונות הללו מגיעות, עם סיפור ומוסר השכל, שנוכל כולנו ללמוד מכל תמונה מה אפשר לקחת "צידה לדרך".

לרגל הוצאת הספר הראשון של הצלם החרדי הראשון שוקי לרר "בצילם" שעוד לפני הוצאתו כבר הפך לשיחת היום בציבור החרדי בארץ ובעולם, פנינו לשיחה ייחודית וראיון ייחודי עם שוקי כדי להבין איך הדברים התחילו? ואיך הם הגיעו לממדים של היום. ששוקי נחשב היום לצלם מס' 1 של הציבור החרדי, ואחד שלא רק נחשב צלם, אלא אחד שגם יודע איך הכול מתנהל, ונמצא מאחורי הקלעים בהרבה דברים, וראה דברים שהרבה לא ראו. וכעת גם התחיל לספר אותם בספר החדש שהוא רק הראשון בסדרה.

שוקי יושב ליד השולחן תוך כדי שהוא מעיין בהתרגשות בספרו החדש, ומראה לנו כל תמונה באיזה סיטואציה היא צולמה, ומכניס אותנו יחד לאווירה החגיגית הזו של הוצאת הספר הראשון "בצילם".

אולי תסביר לנו מאיפה התחיל הרעיון הזה לכתוב ספר?

"לפני מספר שנים התקשר אלי אחד מראשי הישיבות בבני ברק שיש לו ישיבה שמטפלת בכאלה שקשה להם הלימוד ובכל מוצאי שבת מברכים הוא נוהג להביא להם למלווה מלכה איזו דמות מעניינת לשיחה והוא מבקש ממני לבוא".

"אני שלא ניסיתי את זה עד אותו מעמד דחיתי אותו שיתקשר אלי בעוד חודשיים, לאחר חודשיים שכבר שכחתי מזה הוא מתקשר אלי ביום שישי ומזכיר לי שיש לי שיחה בישיבה במוצאי שבת".

"אני הסברתי לו שביקשתי ממנו רק להתקשר כדי לקבוע לזמן אחר, אבל הוא אמר לי שכבר אמר לבחורים שאני אמור להיות במוצאי שבת. כמובן שכבר לא יכולתי לסרב, הוא הסביר לי איך אמור להתקיים השיחה ואמר שהיות והבחורים אין להם כוח לשבת הרבה, אז שאני לא יפגע אם באמצע הם מדברים ביניהם ואוכלים".

"ועוד הוא אמר לי שהשיחה היא בדרך כלל שעה ולאחר מכן יש שעה שהבחורים שואלים שאלות ומקבלים תשובות. מיד ישבתי וכתבתי ראשי פרקים הגעתי מוכן במוצאי שבת והתחלתי לדבר, והיה שקט דממה לאורך כל השיחה ולא שמתי לב לשעון ועברו כמעט שעתיים. כך שלא נשאר זמן לשאלות. וכך ראיתי שהציבור מעונין שאני ישתף אותו בסיפורים ועובדות מעניינות שאני זוכה לראות אצל גדולי ישראל".

מתעד את מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בלימודו

אנחנו זוכרים את הטור שלך כאן ב"בחדרי" על השהות במלונית הקורונה, כאן הקוראים למדו על כשרון הכתיבה שלך.

"אכן, אתם מזכירים לי את הדחיפה השנייה שהייתה לי לכתיבת הספר, בזמן שהייתי עם משפחתי עשרה ימים במלונית קרונה ושם מיד איך שהגעתי הסבירו לי שכל אחד מאלו שנמצאים במקום משתף את כולם במקצוע שלו. אם אחד הוא רב אז הוא נותן שיחה וכן הלאה. ולכן ביקשו ממני שעוד באותו הלילה ליל שישי אני יספר עובדות מעניינות על גדולי ישראל. ממבט אישי. וכך בלי הרבה זמן להכין כשהגעתי לתפילת מנחה כבר ראיתי מודעה שמבשרת על השיחה שלי באותו ערב, כך שלא יכולתי לברוח מזה".

"וגם שם הגיעו מכל החוגים כך ששאלתי לפני השיחה מספר אנשים כל אחד מהם מי הרב שאיתו הוא מתייעץ במשך השנה, וכך התבשלה ההרצאה שערכה כמעט שעתיים עם סיפורים על כל הרבנים של השוהים במקום, או לפחות בחלקם. ולכן החלטתי לשבת ולכתוב ספר.

בטורים שפרסמתי אצלכם, סיפרתי כבר חלק מהסיפורים שהיו שם, וזכיתי להד עצום מכל העולם כולו שקראו בשקיקה את הסיפורים וכל הזמן רק ביקשו עוד ועוד".

שוקי לרר מתרגש מספרו החדש. צילום: משה ויסברג

איזה דבר ייחודי יש לך כשאתה ניגש לצלם?

"אני חושב שדבר ראשון צריך לחשוב מה תהיה התועלת מהתמונה, אם התועלת הציבורית תהיה יותר אם היא לא תפורסם, אז אני לא יפרסם. גם אם לי עצמי תהיה כן תועלת מהפאפרצ'י. לכן אני משקיע בתמונות בגדולי ישראל ולא בפוליטיקאים. שם אני מרגיש שאני יכול לבצע את השליחות כראוי. היו לי בקשות לעיתים מהגר"ש וואזנר זצ"ל על תמונה מסוימת שלא לפרסם, והוא אמר לי שאני יזכה להרבה דברים אם לא אפרסם. אמרתי לו מייד אם הרב מבקש – אני לא מפרסם. ולא צריך יותר מזה".

תוך כדי השיחה, שוקי מקבל שיחות טלפון רבות של אנשים שראו את הקליף כאן ורוצים כבר לקנות את הספר, ומתברר שברוב החנויות המלאי כבר אזל, ושוקי מרגיע אותם שהערב אמור להגיע מלאי חדש לחנויות, מלאי שאמור להספיק בתקווה עד פסח. שאולי אחריה יצטרכו להדפיס מהדורה נוספת.

שוקי לרר מלווה את מרן הרב אויערבך זצ"ל

מה אתה יכול לספר אודות הקשר עם גדולי ישראל?

"עם הזמן, כשבני הבית סמכו עלי יותר ויותר שאני לא יוציא דברים שלא צריך להוציא, אז נתנו לי להיות לפני ולפנים הרבה זמן, ואני גם אחד שלא כ"כ מוותר ואם אני נמצא במקום אני מנצל את הזמן לשמוע דברי תורה, חכמה והנהגות טובות. ברגע שגדולי ישראל ראו שאני כזה, אז באופן אוטומטי סמכו עלי ולא הפריע להם שאני נמצא בפגישות הכי חשובות וסודיות שיש. יש המון דברים שתיעדתי את הרב עובדיה שאני לא מפרסם, בגלל שאני חושב שלא הגיע עדיין הזמן".

"אני נזכר ביום שבו הגיעו לביתו של מרן הגר"ע יוסף אברכים שבאו להבחן אצלו ולקבל ממנו כתב סמיכה לדיינות. היה זה מעמד מרגש מאד עבורו. הוא, שראה את עולם התורה הספרדי בדעיכתו, זוכה לאחר דור אחד בלבד לתת לצבור עשרה רבנים חדשים! הרב ראה בכך את אחד ההישגים הגדולים ביותר שלו, ואפשר לראות בתמונות שצלמתי באותו יום את הנהרה השפוכה על פניו".

מתעד בהלווית מרן הרב הרב שך זצ"ל

תרשה לי לשאול אותך שוקי, אתה מתרגש היום מאירועים רבניים כמו שהתרגשת בעבר?

"קשה לי להגיד שזה כמו פעם. אני לא יכול להגיד שאני מתרגש מצילום של אדמו"רים שצילמתי את אבא וסבא שלהם. זה טבעי. תראה למשל בגור צילמתי את הלב שמחה, את הפני מנחם ואת הרבי שליט"א, בזוטשקא צילמתי גם שלושה אדמו"רים, ככה גם בפיטסבורג. בויז'ניץ שני אדמו"רים, בשומרי אמונים ובסאדיגורה שלושה. יש אדמו"רים שצילמתי את הבר מצווה שלהם. בשיא הקורונה עשיתי חלאקה לבן שלי, בתי הרבנים המבוגרים היו סגורים. חשבתי מה לעשות, והחלטתי שאני הולך עם הילד לאדמו"רים שצילמתי את הבר מצווה שלהם. הייתי אצל הרבי מסאדיגורה, הרבי מפיטסבורג והרבי משומרי אמונים".

עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

לסיום, מה אתה יכול לספר לנו על העבודה על הספר?

"אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל אתה יכול לעבור את הספר ולראות את העבודה שנעשתה, של שילוב מיוחד של כל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים, לא תמצא אדם שלא יימצא את התמונה של הרב שלו, או האדמו"ר שלו בספר, כמובן שזה רק ספר ראשון מתוך סדרה של ספרים שכבר עומדת בשלבי עריכה מתקדמים, אבל גם כאן תמצא תמונות של כל גדולי הדורות שחיו איתנו בארבעים שנה האחרונות, תמונות שלא פורסמו מעולם, לצד סיפורים מיוחדים עם מוסר השכל שאפשר ללמוד מהם, זה משהו שלא היה מעולם. לצד כל רב יש את תולדות חייו, איך הכל התחיל, תמונה של ביתו ובית מדרשו וכו'. הייתי קורא לזה מעין "אנציקלופדיה רבנית" בהתהוותה. יש תמונות של הרבי מלובביץ זצ"ל, תמונות של מרן הרב שך זצ"ל, האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל, הגר"ע יוסף זצ"ל והגראי"ל שטיינמן זצ"ל, לצד גדולי ישראל שחיים עמנו כשר התורה רבי חיים קנייבסקי, ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין, ונשיא מועצת חכמי התורה רבי שלום כהן, רבי מאיר מזוז ועוד ועוד. כולם מופיעים תחת קורת גג אחת. ככה מוסיפים אחדות בעם ישראל".

הזמן שלנו תם, השיחה שנועדה לשעה, נמשכת כבר הרבה מעבר למתוכנן, וכעת אנחנו ממתינים לראות את מה שמכיל הספר המסקרן, ונראה כי למי שיקרא אותו צפויה שמחת חג אמיתית. אז נאחל לשוקי שיהיה לו בהצלחה וכבר מצפים כולנו לראות אם נשאר חומר לספר הבא?

"אל תדאגו יש עוד הרבה חומר לספר הבא, עם תמונות עתיקות וסיפורים מרעישים, בע"ה בקרוב".

במחיצת שר התורה הגר"ח קנייבסקי

 

שוקי לרר גדולי ישראל ספר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד