כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"המאגרים מוגבלים"

המלחמה באוקראינה עלולה להביא למשבר מזון חמור בישראל

מלחמת רוסיה-אוקראינה והסנקציות שהוטלו בעקבותיה עלולים להוביל למשבר מזון עולמי. פרופ' אהרון טרואן: "גם בישראל המאגרים מוגבלים. הדברים האלה יכולים להשפיע לא רק על חרפת רעב, אלא עצם הצמצום יוצר מחירי מזון שמאמירים"

המלחמה באוקראינה עלולה להביא למשבר מזון חמור בישראל
סופרמרקט צילום: Nati Shohat/Flash90

המשבר במזרח אירופה והסנקציות שמדינות המערב הטילו על רוסיה, בתגובה לפלישה לאוקראינה, עלולים להשפיע לא רק על מחירי הדלק, אלא עלולים להוביל גם למשבר מזון עולמי.

פרופ' אהרון טרואן, מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית, אמר היום (שני) כי "משבר מזון עולמי הוא לחלוטין על הפרק". לדבריו, "כולנו מקושרים אחד לשני בעולם, ומערכת המזון שלנו היא דוגמה לקשר ההדוק בין מדינות שמייצרות מזון, צורכות מזון וכולנו צריכים את המזון הזה".

"המשבר כבר קיים, הוא כאן", אמר טרואן בראיון ל'ווינט', "אנחנו חיים עם משבר אקלים בינלאומי, שמשנה את כושר הייצור שלנו ודוחף מחירים כלפי מעלה. משבר האנרגיה משפיע על אספקת מזון, שרשראות האספקה שהן מוגבלות. תוסיפו לזה מלחמה למקום שמייצר 12 אחוזים מהקלוריות העולמיות, ואנחנו נכנסים לבעיה".

טרואן התייחס להשלכות המשבר על ישראל ועל מדינות האזור. "כ-40% מהחיטה למדינות המזרח התיכון מגיעה מהאזור של אוקראינה ורוסיה. אצל מדינות כמו מצרים ולבנון, שליש או חצי מהקלוריות שלהן נשענות על המקורות האלה. במצרים יש למשל מאגרי מזון שאמורים להספיק לשנה, בלבנון זה לחודשים ספורים. גם בישראל המאגרים מוגבלים. הדברים האלה יכולים להשפיע לא רק על חרפת רעב, אלא עצם הצמצום יוצר מחירי מזון שמאמירים", אמר הפרופ'.

"כבר היום 800 מיליון איש חיים בחרפת רעב, וכשלושה מיליארד חיים באי ביטחון תזונתי בגלל מחירי מזון יקרים. אם לוקחים את זה לרמת המיקרו, במדינת ישראל כחמישית מהאזרחים מתקשים לקנות מזון לפי המלצת משרד הבריאות בעקבות מחירי המזון שנמצאים בכותרות. הרפורמה בחקלאות נוגעת גם לעמידות והחסינות של ישראל בפני זעזועים כאלה, והיכולת שלנו לייצר בעצמנו, ולא רק לייבא", הוסיף טרואן.

גם האוליגרך הרוסי אנדריי מלניצ'נקו, שעשה את הונו בזכות עסקי הדשנים והפחם שלו, התייחס למשבר המזון העולמי ואמר כי המלחמה גרמה למחירי הדשנים לזנק, והחקלאים לא יכולים להרשות לעצמם לקנות אותם על מנת להזין את אדמותיהם.

"האירועים באוקראינה באמת טרגיים. אנחנו זקוקים בדחיפות לשלום", אמר מלניצ'נקו בן ה-50, שהוא אמנם רוסי, אך נולד בבלארוס ואימו היא אוקראינית. "חלק מקורבנות המלחמה הזאת הם ענפי המזון והחקלאות".

מלחמת אוקראינה רוסיה מזרח התיכון סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד