כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
יוקר המחיה משפיע

פורים בישיבות: שיטות ההתרמה החדשות, והת"תניק שקפץ לבריכה

איש התקשורת שפתח את הקמפיין בבית מתתיהו, ראש הת"ת שקפץ ראש לתוך בריכה | כמה זמן מגייסים בחורי רש"י? היכן השתמשו במנחם בגין ופינדרוס? | היכן העתיקו את עיתון 'בקהילה' והכין את לוח 'שטיבל' ? | בחור הישיבה שפתח פלטפורמה לגיוס המונים וחילק לכולם בחינם. 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד ערב פורים תשפ"ב

פורים בישיבות: שיטות ההתרמה החדשות, והת"תניק שקפץ לבריכה
הבריכה בישיבת פינקל צילום: באדיבות המצלם

כמידי שנה נוהגים בעולם הישיבות בימי הפורים לצאת לאיסוף כספים עבור הת"ת (קופת 'תומכי תורה' מ.ו) של הישיבה, הת"ת – תומכי תורה או 'עזר נישואין' הינה קרן שעליה מופקדים מספר בחורים מבוגרים שבתיאום עם הצוות הרוחני בישיבה, עומדים במהלך הימים שבשגרה לצד הבחורים שמתחתנים, בכדי להקל על ההוצאות הגדולות של ההורים, הת"ת דואג לממן בין היתר פרטי לבוש של הבחורים שמתחתנים לצד מתן שוברים במגוון חנויות שקשורות לצורכי החתונה (אופטיקה, תכשיטים וכדו').

בנוסף עומד הת"ת לעזר עבור בחורים מעוטי יכולת שאין ידם משגת לקנות לעצמם ביגוד ומוצרי צריכה בסיסים, בנוסף לכך מממן הת"ת טיפולי שיניים וטיפולים רגשיים עבור בחורים שנזקקים לכך ומכל סיבה שהיא אין באפשרות הוריו לממן לו את אותם הטיפולים, תפקיד הת"ת הוא לספק לבחורים צרכים אלו.

בדרך כלל כספי הת"ת מתבססים במלואם על הכסף שאוספים בחורי הישיבה בימי הפורים ובימים הקודמים להם (בין שבוע לשבועיים תלוי באיזה ישיבות מ.ו), במהלך הימים קודם פורים עורכים מנהלי הת"תים בישיבות, קמפיין שמטרתו לעודד את הבחורים לצאת ולאסוף כאשר בחלק מהישיבות השיעור או הבחור שאוסף את הסכום הגבוה ביותר זוכה לצ'ופרים ופרסים והגרלות, וזאת בכדי ליצור תחרות בין השיעורים לאסוף כמה שיותר.

עם כניסת המצ'ינג לעולם הישיבות התחילו גם בת"תים להשתמש בתוכנות הגיוס של חברות צ'רדי וקוזמאצ' וכדו' בכדי שגם מי שאין ברשותו כסף מזומן יכול לתרום באשראי או לעשות העברה וכן מי שמעונין לחלק את תרומתו לתשלומים, הבחורים מסתובבים עם מכשירים של 'נדרים פלוס' ו'קהילות' שבאמצעותם מתרימים את מי שמעונין לשלם באמצעים הללו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בכל שנה השתמשו בישיבות בפלטפורמות של חברות המצ'ינג הגדולות, אך השנה לראשונה בחלק גדול מהישיבות לא יזדקקו לשרות של אותן החברות וזאת מחמת שבחור מישיבה חשובה במרכז הארץ הקים בעצמו אתר של גיוס כספים בדומה לחברות הנ"ל ונתן לכל הת"תים אפשרות שימוש באתר ללא עלות, דבר שהתקבל בברכה אצל ראשי הת"תים.

ערב ימי הפורים ויוקר המחיה המאמיר והמצב הכלכלי אשר מכה בציבור החרדי, כאשר הוא משליך באופן ישיר על עולם הישיבות. מקור ההכנסה עבור קופות הת"ת הן המגביות אשר הם עורכים במהלך ימי הפורים והשנה הם מתריעים כי מעגל רחב עלול להצטרף למעגל הנתמכים. הבעיה מעצימה משום שהם חוששים לירידה בהיקף התרומות בגלל המצב הקשה במשק.

בחלק מהת"תים נערכו השנה כאמור לביצוע המגביות בפלטפורמת גיוס המונים אשר הוכחה כיעילה בשנים האחרונות, כאשר הם מקווים בכך לגייס ככל שניתן מהציבור הרחב, ולא להתמקד אך ורק בבוגרי הישיבה וידידיה כפי שהיה נהוג עד כה.

בשיחות שערכנו עם ראשי הת"תים של ישיבות חברון, מיר, נתיבות חכמה-וולפסון, היכל יצחק-לנדא ועוד, אנו שומעים כי בשיטת גיוס כספים זו הם מקווים למקסם את התרומות באמצעיים טלפוניים מראש עוד לפני פורים, ולא להסתמך רק על יום הפורים בעצמו.

"אנו מקווים שנמצא אוזן קשבת בקרב כלל הציבור, ע"מ שנוכל במשך השנה לתמוך בלומדי תורה, ולסייע ככל שניתן לבני תורה לשבת וללמוד בשלווה בלי טרדות כספיות הנמצאות בראשם בכל עת", אומרים לנו בת"תים. 

ואכן, בהרבה ת"תים ברחבי הארץ פנו השנה באמצעות גיוס המונים להורים ולנדיבים לקבל את התרומה כבר לפני פורים, מה שיקל על העבודה ביום פורים עצמו. בשנה שעברה עת היה סגר בפורים כמות התרומות ירדה והשנה מתכוונים להשלים את החסר.

הבחורים עובדים שעות נוספות וגם אנוכי כותב השורות מקבל כל יום בין 10 ל-15 פניות בימים אלו, הבחורים של הדור שלנו משתמשים באמצעות כל הפלטפורמות על מנת לתרום לת"ת שבאותו רגע הגיע אלי. בכדי לדרבן את הבחורים יצאו בישיבות בגימיקים ובפרסים, כך למשל באחת הישיבות מובטחת הגרלה על נופש בצימר, בישיבה אחרת טיסות לאירופה וכן על זה הדרך. 

גולת הכותרת לדרבן את הבחורים לצאת לגייס, הן הסיסמאות שמפיקים טובי המוחות, לרגל ערב פורים מגיש 'בחדרי חרדים' כמה מהסיסמאות והגימיקים שמככבים בישיבות בימים אלו. 

הישיבה שבה מקדימים את איסוף הכספים כחודש לפני פורים היא ישיבת רש"י שבה הבחורים הולכים לכל הכוללים בארץ בזמן סדר ב' ומתרימים את האברכים בכוללים כשכל בחור מספר את סיפורו האישי לאברך, בימי הפורים אוספים הבחורים רק אצל ההורים של הבחורים בישיבה או אצל ידידי הישיבה, בסוף יום הפורים דמוקפים מגיעים בחורי הישיבה מכל הסניפים אל הסניף המרכזי ברחוב ישא ברכה בירושלים, שם עורכים מסיבה גדולה שבמהלכה סופרים את כל הכסף שנאסף, הסכום שאוספים הבחורים בכל הסניפים הינו בסביבות מיליון שקלים.

בישיבת 'אור ישראל' הקדימו השנה את איסוף הכספים וכבר ביום חמישי ראש חודש אדר ב' התחילו במגבית, כאשר הבחורים שהולכים לאסוף בערים המרוחקות (כדוגמת רכסים, חיפה ואופקים מ.ו.) יוצאים באמצע סדר ב' ושאר הבחורים שאוספים במרכז הארץ יוצאים לסדר ב' הצפי של הת"ת הוא להגיע לחצי מיליון שקלים.

בישיבת 'בית מתתיהו' פתחו את הקמפיין בישיבת בית מתתיהו עם הסלוגן 'מודעים יותר מחויבים יותר' עם ליווי של סלוגן 'מדברים תכלס' ועל אף שבכל שנה בנו מיצג הממחיש את האיסוף, בתחילה חשבו השנה לעשות מיצג של גשר המיתרים אך ירדו מכך, ולבסוף הוחלט ללכת על 'מדברים תכלס' בלי מטאפורות מסביב.

האירוע ביום ראשון האחרון נפתח בריקודים סוער כשלאחר מכן נאם איש התקשורת יצחק פלדמן בדבר חשיבות הת"ת ועל המחויבות האישית של כל אחד לשאת בעול הגיוס, לאחר מכן נאם נציג הת"ת והסביר בפרוט על האיסוף המוקדם ועל היעד האישי של כל בחור ללא קשר לאיסוף בפורים. את האירוע הנחה הבחור החשוב שלמה (מומי) יעקובזון, ומי שאחראי על ההפקה והקמפיין השנה הינם בני קיבוץ א'. 

כמידי שנה גם השנה יצאו בחורי ישיבת פוניבז' לאסוף כסף עבור קופת הת"ת המסייעת רבות לבחורים נזקקים ולחתנים. בישיבה ממשיכים את מה שהנהיג מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל שהורה כי בני הישיבה לא יוצאו לאסוף בימים שלפני הפורים בכדי שלא לגרום לרפיון בלימוד חלילה, אלא רק בערב תענית אסתר, כאשר ממילא היום שלמחרת הוא כבר יומא דפגרא.

בישיבה לא מתקיים כינוס של "פתיחת הת"ת", לבחורים חזקה עליהם הוראתו של ראש הישיבה הגר"ש מרקוביץ שדיבר לאחר השיעור כללי השבוע ביום א' והורה לבני הישיבה כי עליהם לצאת לאסוף כסף לקופת הת"ת כמידי שנה, גם השנה קמפיין הת"ת מעוצב כלוח קיר, והפעם נבחר לעצב את המודעות לפי לוח הקיר "שטיבל" הפופולארי בכל בתי הכנסת והמקוואות ברחבי הארץ, ששם הלוח הוא "עת לת"ת".

הקמפיין מבוסס על המילה "תגדלנו" - להגדיל כמה שיותר את כוח הת"ת שיוכל להמשיך ולסייע לבחורים ולחתנים הנזקקים. 

בישיבת מיר ברכפלד פתחו השנה את הקמפיין תחת הסלוגן: "כולנו מתגייסים למלחמה" המלחמה היא של כולנו, וכולנו נלחם למען הת"ת בכדי שיכול לעזור לבני הישיבה הנזקקים לו, היעד שאליו מתכננים בישיבה להגיע הוא 700,000 ₪. 

בישיבת 'פינקל' בית מדרש גבוה בירושלים הציבו יעד של -150,000 ₪, הקמפיין מבוסס על סלוגן "חותרים ליעד" כאשר במרכז חדר האוכל הוקמה בריכה עם מדשאות באווירה משחררת, ביום חמישי ז' אדר ב' נפתח הקמפיין ובשיאו ראש הת"ת מאיר לוי יצא מגדרו ובסוף נאומו "חתר ליעד" בקפיצת ראש לתוך הבריכה. 

צפו בוידאו:

בישיבת נחלת הלויים חיפה - (נחלס') בחיפה בשנים עברו היו הבחורים אוספים ברחבי הארץ במהלך הימים שקודם הפורים ובימי הפורים, אך מכיוון שהישיבה ממוקמת בחיפה היה הדבר גורם לת"ת לשלם הוצאות של ההסעות למגבית במחיר גבוה, דבר שהסתכם בעשרות אלפי ₪, בשנה שעברה מחמת הקורונה הבחורים לא יכלו לצאת לאסיפת כספים בבתים בגלל הקורונה והבחורים בישיבה ואסיפת כספים בישיבה נעשתה באופן טלפוני, והתוצאה הייתה שבסכום התרומות לא ירד ולישיבה נחסכו הוצאות גבוהות של ההסעות, מכיוון שכן החליטו בישיבה להפיק לקחים משנה שעברה והחלט שגם השנה האיסוף יעשה ע"י התרמה טלפונית באונליין, כאשר ע"י זה חוסכים גם הוצאות לת"ת וגם נחסך ביטול תורה של הבחורים שלא יזדקקו לנסוע הלוך ושוב מהעיר חיפה ויוכלו להישאר בישיבה.

בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים מתכננים להגיע השנה ליעד של 600,000 אלף שקל, וזה בעקבות היותה הישיבה הגדולה ביותר בציבור הספרדי קרוב ל-700 בחורים כ"י, הפרוסים על פני 3 סניפים, הראשי בירושלים ועוד סניפים בנתיבות וקרית גת, בראשות הישיבות מכהן רה"י הגאון רבי חנוך כהן, שענייני הת"ת קרובים מאוד לליבו. הישיבה נחלה הצלחה גדולה בשנה שעברה בגיוס הכספים ומקוים שגם השנה ההצלחה תשוחזר בס"ד.

הת"ת בישיבה כמו בכל שנה מציע חבילה גדולה של פרסים נכבדים ובפרט בעקבות שאין 'בזבוזים' מיותרים כגון רכבי סיירת והוצאות נוספות שהת"ת סולד מהם כל שנה, וגם אסיפת הכספים מתבצעת אך ורק בימי פורים ולא לפני, מה שמביא להצלחה הגדולה של הת"ת.

בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק יצאו בסלוגן: "הם מדברים אנחנו פועלים" כמטרת הקמפיין: למקד את פעולות הת"ת כנגד אלו שרק מדברים, בכל יום מתפרסמות מודעות שמתמקדות ב'מדברים' מסוג אחר אל מול פעולות הת"ת/בחורים. בישיבה גם יצאו עיתון הנקרא "בקריה" העתק אחד על אחד ממגזין 'בקהילה' שם מחקים את טורי כותבי המגזין, וכן את הכתבות כשבמרכז העיתון ראיון עם ראש הישיבה הגאון רבי שלמה קנייבסקי. 

בישיבת 'באר יעקב' חיברו השנה את האיסוף לת"ת יחד עם איסוף לקופת הישיבה עקב המצב הקשה ויצאו בקמפיין "מצילים את הישיבה". ראש הישיבה הגרד"י שפירא נתן את ברכתו: "ואני תפילה לקל נורא, שיזכו כל המשתתפים לבריאות איתנה ורוב נחת מכל אשר להם, ואבינו רבינו הק' ימליץ טוב בעדם ובעד ב"ב לאורך ימים והצלחת עולמים בטוב ובנעימים" אכי"ר. 

ישיבת אהל יוסף - בקרית ספר, מציינים את השנה השמינית להתרמה, וכמיטב המסורת באוהל יוייסף זה מלווה בקמפיין מרהיב ומתוחכם, השנה הקמפיין עמד בסימן מעבר הישיבה לפני שלושה חודשים לשכונת גרין פארק, לאחר תקופה לא פשוטה שעברו בני הישיבה בשנה וחצי לפני כן. הקמפיין השנה התחיל במודעות שנתלו שבכל אחד נראה אדם/ציבור/וכדו' שיצאו לדרך ארוכה והכל נראה קשה בתחילה, ובין התמונות מופיעה מספר שנים ובמרכז המודעה חצי ציטוט מאותה הדמות לדוגמא, בתמונה אחת רואים את כל גדולי הדור וראשי הישיבות שנפטרו או נרצחו בזמן השואה וברקע ישיבת וולוז'ין ותמונות מהמחנות ריכוז, מרבי אלחנן וסרמן הי"ד שאמר דקות לפני הירצחו ש"האש שתבער בעצמותינו היא שתקים מחדש את עולם התורה" והרעיון הוא שנדמה אחרי תמונות כאלה שעולם התורה חרב, ועד לראשי ישיבה שפרשו מכור מחצבתם והקימו עולה של תורה. 

גם ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין המנוח שהפסיד 9 פעמים ברציפות ולא וויתר כשברקע ציטוטים שדיברו נגדו וכו' ובמרכז משפט שאמר שמסביר את העמידה על הדרך וכו', גם ח"כ פינדרוס נכנס לקמפיין כשברקע שלל כותרות על ניסיונות כושלים שלו ולמרות זאת הוא לא וויתר. 

במסיבת השקת הקמפיין בליל שישי האחרון נחשף המוטו העולה מכל הנ"ל: "אוהליוייספניק לא מפחד מדרך ארוכה" ומסביב הופיע היעד 200,000 בדרך שלך! כשהמשמעות ברורה, אנחנו שהוכחנו עמידה בלחצים ויציאה לדרך ארוכה כעת בת"ת כובשים בקלות את המטרה "בדרך שלך". ולכל תמונה מעשרת התמונות שנתלו הוצמד תמונת המשך המראה את ההצלחה הגדולה והמשך המשפט שמראה עד כמה שווה היציאה לדרך ארוכה.

בישיבת גרודנא בבאר יעקב פתחו את המגבית עם אורות גבוהים והרבה מרץ אחרי ההצלחה של שנה שעברה השנה היעד הוא 600,000 ש"ח כשלכבוד הקמפיין הוציאו סרטון וידאו מראשי הישיבה שמעודדים לתרום לת"ת. 

בישיבת 'עטרת ישראל' בקרית הישיבה במודיעין עילית, תלו מודעות קמפיין עם האות אן באנגלית כשהמסר אם אין אני לי מילי, אם לא אנחנו מי ידאג לנו, היעד של הת"ת להגיע ל - 400 אלף שקל, בכל שיעור חילקו את הבחורים כשוועד א' הבטיחו לגייס 137 אלף שקל. 

בת"ת של ישיבת 'קול תורה' בבית וגן בירושלים יצאו גם בגיוס המונים, ובחורי הישיבה שלחו בקשות לתרומה להלן הבקשה: "כמה מילים על הת"ת... הת"ת הוא גוף צדקה פנימי בישיבה שתפקידו ומטרתו הם שכל בחור יוכל לשקוד על תלמודו בשקט ובשלווה. הת"ת מונהג ע"י רבני הישיבה ומתנהג עפ"י הוראתם. אנחנו בת"ת פועלים לאורך השנים לסייע לחברינו בכל העניינים מתוך הכרה שזה יאפשר להם להמשיך להתמיד בתורה ללא טרדות חיצוניות. ישנם בכל שנה עשרות מקרים ומאות נעזרים ע"י הת"ת במגוון דברים. יש מספר לא קטן של בחורים וחתנים שעבורם הת"ת הוא נקודת אור, בחורים שנעזרו ובזכות הת"ת התקיימו והתחזקו, הקימו משפחות והמשיכו להתעלות". 

"קופת הת"ת מעניקה בשנה כחצי מיליון ₪ (!) כעת, אנחנו עומדים בעיצומה של מגבית פורים תשפ"ב, בכדי שנוכל להמשיך את המפעל האדיר הזה אנחנו זקוקים לך! הצטרף היום לעשייה שלנו. תמוך בנו בקישור". 

בישיבת "תורה תמימה" ישיבה ששמה לה מטרה להשיב כל בחור מתמודד לעולם התורה והמצוות מקום שהוא בית חם ואוהב עם צוות מסור ומכיל. הישיבה השנה יצאה בקמפיין  שכל מהותו לעזור לרב (ראש הישיבה הרב ישראל מאיר דוידוביץ') בהחזקה וקיום הישיבה.

בישיבה יצאו בקמפיין "מה? אהבתי" כל בחור לקח על עצמו להגיע לסכום של 5,000 ש"ח לפחות. והיעד הסופי הוא 320,000 ש"ח. כחלק מהקמפיין הוציאו בני הישיבה ג'ינגל פורימי במיוחד הפונה ללב התורמים שמדבר על מצב הישיבה ועל מהותה הביתי והחם. השיר זכה בתחרות הג'ינגלים של קול חי ברוב קולות.

פורים עולם הישיבות תתניקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד