י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
הפרשנים מנתחים

הכישלון של פוטין, החולשה שמפגין הצבא הרוסי והאומץ של זלנסקי

יותר מ-20 יום חלפו מאז החל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפלישה שנועדה להכניע את אוקראינה, אך צבאו הסתבך ובמקום בליץ של מספר ימים, המהלך הצבאי עולה לו עד כה באלפי הרוגים ובכלכלה קורסת תחת עול הסנקציות. פוטין ומקורביו הפכו למצורעים ברחבי העולם | איך זה קרה?

הכישלון של פוטין, החולשה שמפגין הצבא הרוסי והאומץ של זלנסקי
ולדימיר פוטין/ולודימיר זלנסקי צילום: הקרמלין/דוברות נשיא אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתמודד בימים אלה עם קריאות להדחתו, או להוצאתו להורג, המדינה שלו מתפרקת כלכלית, ומסתבר שגם צבאית היא לא חזקה כמו שחשבו. אמנם יש לפוטין כוח אווירי עצום, ארטילריה אדירה, אבל בכל הנוגע לשדה הקרב בשטח, זה לא מה שפוטין רצה.

פרשנים רבים בעולם, מומחים צבאיים, אנשי סייבר, ואנליסטים עם הרבה ניסיון, ניתחו את הכישלון של פוטין, וניסו להסביר בכמה נקודות למה פוטין בעצם נכשל. גם אם בסופו של דבר פוטין ינצח ויכבוש את כל אוקראינה. עדיין יש כאן בעיה מצד צבא רוסיה.

חולשת יחידות החי"ר של צבא רוסיה

הפרשן לענייני ערבים אהוד יערי אמר על חולשת הצבא הרוסי: "אני חושב שהתצוגה של היכולת של צבא היבשה הרוסי היא מדהימה בחולשתה עד כדי כך שאתה מתקשה להבין חלק מהמהלכים שהם התחילו לעשות, אח"כ חזרו בהם. העניין לא עובד. הם שלושה שבועות בדרך לקייב, לא הצליחו לקחת את מריופול, לא ניגשו להנחתת הכוחות הגדולה מהים לעבר אודסה. יותר הפצצות מהאוויר, שימו לב שרוב תקיפות האוויר הרוסיות, המטוסים נשארים מעל שמי רוסיה, לא חוצים את הגבול".

בנוסף פרשנים צבאיים בעולם, ומומחים לצבא רוסיה, דיברו בימים האחרונים במספר כלי תקשורת מרכזיים, ואמרו כי למעשה הצבא הרוסי מתנהל כמו לפני שלושים או ארבעים שנה. "לשלוח 800 רכבי שריון לאורך מאות קילומטרים או אלפי קילומטרים זה לא משהו שמנצחים איתו מלחמה, אולי הם חשבו שהתור ארוך של השריון יפחיד את האוקראינים?" אמרו כמה פרשנים.

מסתבר שהרוסים שלחו טנקים, ורכבי שריון במספרים אסטרונומיים, אבל משהו השתבש. משרד הפנים האוקראיני פרסם ברשתות החברתיות בימים הראשונים של הפלישה הרוסית, הוראות מפורטות איך לפגוע בשריון הרוסי עם תמונות של השריון הרוסי, עם ציונים להיכן ליידות את בקבוק התבערה, וכך אזרחים אוקראינים וגם חיילים אוקראינים השמידו מאות רכבי שריון רוסים.

בנוסף פרסמו משרדי ממשלה שונים באוקראינה, הוראות איך לפגוע בשריון הרוסי, הם הורו לאזרחים ולחיילים להמתין שהשיירה של הטנקים תעבור, משרד הפנים פרסם הוראות מדויקות: "אחר כך תגיע שיירה לוגיסטית, מים, דלק, תחמושת ואוכל, תפציצו אותם, תשרפו אותם, החיילים שנוהגים בהם הם רק נהגים, הם לא לוחמים, ברגע שתנתקו את האספקה מהטנקים, הטנקים יהפכו לערימות ברזל". וכך אכן אירע.

מאות טנקים רוסיים הפכו לערמות ברזל, פסולת ברזל, גרוטאות ברזל, חקלאים נראו גוררים עם טרקטורים עשרות כלי שריון רוסיים, השפלה שהרוסים לא חלמו עליה.

רוח הלחימה האוקראינית

מסתבר שהאוקראינים הם לא מורדים צ'צ'נים, הם גם לא מורדים סורים, והם גם לא פראיירים, בעוד רוסיה המטירה פצצות מהאוויר על המורדים הסורים, דבר שהביא למותם של אלפי אזרחים, כך גם היא עשתה בצ'צ'ניה, אך מסתבר שההגנה האווירית האוקראינית טובה מאוד, ולא נותנת לרוסיה חופש פעולה מעל ערי אוקראינה, וכאן למעשה הרוסים נתקעו, כוח החי"ר שלהם לא מתפקד כמו שהם ציפו, מהאוויר הם ממעטים לתקוף מפני הגנה אווירית חזקה, וכך למעשה נשאר להם רק לטווח ממרחק אזרחים, ואכן אלפי אזרחים נהרגו באוקראינה בימים האחרונים. הגבורה של החיילים האוקראינים והאומץ שלהם זה משהו שהרוסים לא ציפו.

הסיוע שאוקראינה מקבלת מהמערב

אוקראינה מקבלת מתחילת המלחמה סיוע צבאי רב ממדינות רבות, (למעט מישראל). בריטניה שלחה הרבה מאד טילים לאוקראינה, ארצות הברית מחמשת את אוקראינה, ומדינות נוספות הצהירו שהם פשוט ממלאים את אוקראינה עם נשק. מומחים צבאיים פרסמו כי פוטין לא העלה בדעתו שהעולם התגייס כל כך חזק לטובת אוקראינה, ולא ממש מבין מאיפה הכול נפל עליו. המדינות שמחמשות את אוקראינה עושות זאת כי הן חוששות שאם אוקראינה תיפול, פוטין לא יהסס לכבוש עוד מדינות מברית המועצות לשעבר, ולכן הן עושות הכול כדי שפוטין לא יכבוש את אוקראינה כשפוטין כבש את האי קרים האוקראיני ב-2014 העולם עמד מנגד, אז האוקראינים לא נלחמו, פוטין חושב שגם עכשיו יהיה אותו דבר, אבל הוא טעה, הפעם העולם לא עומד מנגד.

הביון הרוסי שהתגלה כחלש ולא מודע לסביבתו

בעיתון הטיימס הלונדוני דווח, כי רוב סוכני ה-FSB (הק.ג.ב. לשעבר). מובאים לשירות כשכירים מדור קודם בהתבסס על היותם בניהם או נכדיהם של סוכנים, הם למעשה מורחקים מבתי הספר הרגילים כדי לקבל חינוך פנימי. זאת בניגוד לשירותי הביטחון המערביים, שנוהגים לגייס מאוניברסיטאות מובחרות או מכללות כדי להבטיח שהם יקבלו למערכת את "הדובדבן שבקצפת". בעוד הסוכנים הרוסים לא העלו בדעתם שאוקראינה לא תיכנע.

לחילופין, מציינים ב'טיימס', כי כנראה ארגון הביון הרוסי ה-FSB אכן אסף מידע מודיעיני טוב - אבל פשוט פחד לספר לפוטין את האמת, ובחר לעדן את הדיווחים כדי לא להרגיז את פוטין. אנדריי סולדטוב, שעוקב אחר השירות החשאי הרוסי במשך שני עשורים, אמר ל"טיימס" כי אפשרות אחת היא שהארגון פשוט לא מתאים למטרה. "הבעיה היא שזה מסוכן מדי עבור הממונים לספר לפוטין מה שהוא לא רוצה לשמוע, אז הם מתאימים את המידע שלהם", צוטט סולדטוב.

פיליפ אינגרם, מומחה אבטחה וקצין מודיעין בריטי בכיר לשעבר, אמר ל"טיימס" כי ברור שפוטין 'כועס מאוד' ומאשים את סוכנויות הביון שלו. "הוא מאשים אותם בכך שנתנו לו את העצות שהובילו לקבלת החלטות לקויה באוקראינה", אמר. ואכן בימים האחרונים פורסמו שמות של מספר שירים רוסים שפוטין פיטר, בביון הרוסי וגם בצבא הרוסי.

המודיעין האוקראיני התגלה כמודיעין חזק שהפתיע רבים

המודיעין האוקראיני מתפקד בצורה יוצאת דופן, אף אחד לא ציפה שהמודיעין האוקראיני יהיה כל כך טוב, ולראיה 12 בכירים בצבא רוסיה נהרגו בקרבות, כמה מהם בכירים מאוד, אם אנחנו משווים לדרגות של צה"ל, אז יש לפחות אלוף פיקוד אחד שנהרג בצבא הרוסי, כולל קצין ביון ראשי, מהבכירים ביותר ברוסיה.

האוקראינים יודעים בדיוק לאן לטווח את הטילים שלהם, וכך הם הורגים בכירים בצבא רוסיה, הם יודעים בדיוק היכן לטווח את שיירות השריון הרוסי, וככה מפרקים להם את השיירות. לטענת פרשנים בבריטניה ובארצות הברית, את המודיעין שיש לאוקראינים הם מקבלים ממספר מדינות כמו ארצות הברית ובריטניה, שמסייעים באופן קריטי לאוקראינים. אין אמסם אישור רשמי לכך מארצות הברית או מבריטניה. אבל כך מעריכים פרשנים רבים. והאוקראינים לא מאכזבים, לפחות 12 בכירים בצבא רוסיה נהרגו בימים האחרונים, דבר שמערער מאוד את הביטחון של החיילים הרוסים.

ההפתעה הגדולה לה פוטין לא ציפה: נשיא אוקראינה זלינסקי

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי שבעברו היה שחקן וקומיקאי מצליח מאוד, זלינסקי גילם פוליטיקאי בהצגות שלו, אך מתברר שגם בחייו האמיתיים הוא פוליטיקאי מהטובים שיש, הוא התגלה כנשיא אמיתי, כמנהיג שלא מפחד. ארצות הברית הציעה לו להימלט מאוקראינה, הוא אמר להם "אני לא צריך טרמפ, אני צריך נשק", הנשיא הראה לעולם שהוא אמיץ, גבר, ולא חושש להתעמת עם פוטין. נשיא אוקראינה נראה בימים האחרונים במרכז קייב מבקר חיילים פצועים, הוא נראה בלשכתו. אם פוטין חשב שזלנסקי עשוי מנייר, אז הוא טעה, כמו הרבה טעויות שהוא עשה לאחרונה.

ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד