כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הלם בגרמניה: רב הביע תמיכה בלוחמים ב'מציצה'

הרב פנחס גולדשמיט, נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳, יצא בראיון ל׳ברלינר צייטונג׳ נגד 'מציצה בפה' בברית מילה • נהוגה, לטענתו, "בקהילות חרדיות סגורות"

הרב פנחס גולדשמיט. צילום: גבריאל ארם
הרב פנחס גולדשמיט. צילום: גבריאל ארם



הרב פנחס גולדשמיט, רב ראשי במוסקבה ונשיא ׳ועידת רבני אירופה׳, העניק ראיון לעיתון הגרמני ׳ברלינר צייטונג׳ במהלכו יצא נגד קיום מציצה בפה בברית מילה הנהוגה, לטענתו, "בקהילות חרדיות סגורות".

דבריו של הרב גולדשמיט נאמרו בקשר לתלונה שהוגשה לאחרונה כנגד רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל, המסעירה בימים אלה את הקהילה היהודית בגרמניה.

בפתח הראיון נשאל גולדשמיט באופן ישיר על-ידי המראיינת אודות התביעה נגד הרב מברלין. לדברי גולדשמיט: ״לפי חוקי היהדות, מציצת פצע הברית היא חלק מהמסורת. אנחנו ממליצים שימוש בטפיפית או בצינורית ולא בפה בכדי למנוע הדבקת הילד במחלת ההרפס ובמחלות אחרות. לפי חוקי הדת היהודית השימוש בטפיפית (במציצה) מותר. זוהי גם הדרך הנפוצה ביותר באירופה״.

בעקבות הדברים שבה והקשתה עליו המראיינת: ״כפי שעולה מן המקרה האחרון בברלין, ישנם מיעוטים שאינם נשמעים להמלצות שאתה מציג״.

על כך השיב גולדשמיט: ״חלק מהקהילות החרדיות הסגורות מאמינות כי הן לא מושפעות ממחלת ההרפס וממחלות אחרות בגלל אורחות חייהם. ישנם תמיד מיעוטים שמתייחסים בביטול למנהגי הקהילה. אנחנו לא יכולים להכתיב לאנשים מה לעשות אלא רק להמליץ להם״.

בהמשך הראיון גולדשמיט אף ״הטיל ספק״ בחכמת המעשה של טייכטל, שכן, לדבריו, הוא לא היה ראוי להעשות על-ידי רב קהילה ודמות ציבורית. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא חושב שהדבר צריך להיפתר בתוך הקהילה וללא התערבות מערכת המשפט.

דבריו של גולדשמיט היכו בהלם את רבני גרמניה. שכן בעוד שנעשים מאמצים כבירים למחוק את התביעה כנגד הרב מברלין, העניקו דבריו לגיטימציה משפטית לתביעה, והם מעמידים בסכנה את כל השתדלנות המתבצעת בנושא.

יצויין, כי מעבר לראיון, הוציא גולדשמיט בימים האחרונים הודעה, כי בכוונת ארגונו להעניק בקרוב פרס לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, על הסיוע שלה ליהדות בגרמניה. התזמון של פרסום ההודעה, בעיצומו של מסע לחצים על הקנצלרית להתערב בכדי לפתור גם הפעם את בעיית ברית המילה, הוסיף אף הוא לתמיהתם של רבני ומנהיגי היהדות במדינה על התנהלותו.

תחילת המעשה לפני מספר שבועות, כאשר הרב יהודה טייכטל, שליח חב״ד בברלין, שמונה לאחרונה גם לתפקיד רב הקהילה של ברלין, ערך חגיגת ברית מילה רבת-משתתפים לבנו. בלוגר גרמני שהשיג את הווידאו מברית המילה, הגיש תביעה נגד טייכטל והמוהל, בטענה שקיימו מציצה בפה נגד התקנות הרפואיות הנהוגות במדינה.

איגוד הרבנים היהודים בגרמניה הגיב: "אנחנו רואים את הדבר בחומרה את הנסיון, למנוע מיהודים לקיים את מצוות התורה. במדינה בה חופש דת הוא מחוקי היסודי. איגוד הרבנים ימשיך לתת עידוד לקהילות וליחידים לקיים את מצוות ברית המילה לפי ההלכה והמסורת".

בעקבות התביעה מפעילים בימים האחרונים רבנים ואישי ציבור בגרמניה ומחוצה לה לחץ על השלטון הגרמני בכדי שהתביעה תימחק ובכדי שיימצא פיתרון חוקי לקיום מציצה בפה, למי שנוהגים כך.

יצויין כי הרב פנחס גולדשמיט, המסוכסך עם רבה של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, נודע כלוחם כנגד רבנים רבים המשוייכים לחסידות חב״ד ברחבי אירופה, וזהו ככל הנראה הרקע לדבריו הנוכחיים.

הרב גולדשמיט: לא כל דבר מתאים ליוטיוב

בתגובה ל'בחדרי חרדים', אומר הרב פנחס גולדשמידט:

"אחרי שהרב טייכטל דאג, לצערי, שכל מעשה הברית של בנו כולל המציצה בפה יגיע ליוטיוב ולאתר החדשות הראשי של גרמניה, וזאת חודשים אחרי שבדחילו וברחימו העברנו את רוע הגזירה על איסור גורף נגד הברית, שוב קמו עוררין ורצו להפוך הקערה על פיה ולפתוח את השיח הציבורי בנושא האיסור הגורף של ברית המילה.

"ועידת רבני גרמניה האורטודוקסית וכן בית המדרש לרבנים בברלין פנו רשמית ל'ועידת רבני אירופה' להתערב שוב בנושא כדי להעביר את רוע הגזירה וביקשו מהועידה להודיע את דעתה בנושא.

"לגופו של עניין; הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' החליטה פה אחד בכינוס האחרון שנערך בקייב בחודש כסליו תשע"ג על עמדתה לגבי הקהילות שרבניהן הם חברי 'ועידת רבני אירופה', ש'המציצה בשפופרת היא על פי ההלכה ורצויה על פי הרפואה'. אין כאן המקום להיכנס פה לדיון הלכתי, אבל ידועה עמדתו של החתם סופר בנושא הזה, וכן מנהג יהודי גרמניה האורטודוקסים מדורי דורות. עמדת 'ועידת רבני אירופה' התקבלה, כאמור, פה אחד, ולאחר התייעצות עם גדולי הפוסקים ובתי הדין החשובים באירופה.

"הדברים שצוטטו מהראיון הם חלקיים ולא מדוייקים. מה שנאמר הוא שועידת רבני אירופה רואה את זכותם של חוגים חרדים וחסידיים להמשיך במנהגם ללא שינוי, וזאת כי רמת הסיכון של הדבקה ממחלות ידועות היא קטנה יחסית, אבל מכיון שחברי הקהילות שלנו על פי רוב הם רחוקים משמירת המצוות שקשורים למצוה הראשונה שבתורה, הסיכון הוא הרבה יותר גדול, ולכן חכמים היזהרו בדבריכם ובוידאו שלכם. לא כל מצוה שעושים צריך להעביר מיד לעיני כל העמים.

"עמדתנו היא ברורה: ביקשתי משלטונות גרמניה לא להתערב ולא לחוקק חוק נגד המציצה בפה כמו שזה נעשה עתה במקומות אחרים אלא לתת לקהילה היהודית לגבש עמדה ולתת הוראות למוהלים שלה, ולא כפי שזכור לכולנו; שלצערי, רב אחד מהארץ הציע שהמדינה תתערב בנושא. אני גם גיניתי, כמובן, את התביעה נגד הרב טייכטל.

"לגבי הניסיון לייחס לויכוח ענייני זה מחלוקת, חלילה, עם הרב לאזר; א. השאלה העומדת על הפרק אינה קשורה למערכת יחסים אישית, כזו או אחרת בין רבנים. וב. בין הרבנים שוררים יחסים קורקטיים. הרב לאזר אפה מצות יד בקהילתו של הרב גולדשמידט בחג הפסח האחרון והרב גולדשמידט רכש מצות מכונה מקהילתו של הרב לאזר".
גרמניה ברית מילה פנחס גולדשמיט יהודה טייכטל מציצה בפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד