י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מכינים את הקרקע

"שיהיה לאן לברוח": חברת הבת של קק"ל רוצה לקנות איים ביוון

אברי שטינר, חבר דירקטוריון בהימנותא, חברת בת של קק"ל הציע בישיבת הדירקטוריון לבצע רכישת חירום של איים ביוון. לדבריו, לצורך יצירת אופציה לפינוי אזרחים ישראלים ולהצלתם במצבי אסון או מלחמה

"שיהיה לאן לברוח": חברת הבת של קק"ל רוצה לקנות איים ביוון
איים ביוון צילום: Pixabay

אברי שטינר, אחד מחברי הדירקטוריון של חברת "הימנותא", חברת הבת של קק"ל, הציע בישיבת הדירקטוריון האחרונה שהתקיימה ביום חמישי, הצעה מעט תמוהה בעיני רבים מחבריו.

שטינר הציע לפתוח במבצע רחב היקף של רכישת איים ביוון למקרה חירום. לדוגמא, במקרה של אסון הומניטרי או מלחמה, יוכלו אזרחי ישראל להתפנות לשם בהמוניהם וכך יינצלו מהתופת. את הדברים חשף העיתונאי בן כספית ב'מעריב'.

"מדובר ברעיון למיזם שהתהווה בעקבות פרסומים זרים על כך שטילים עלולים לפגוע בשטחה של ישראל. במלחמת לבנון השנייה ראינו שטילים הגיעו עד נתניה, וכיום הם עלולים להגיע דרומה יותר", אמר שטינר ל'מעריב'. "הרעיון שהעליתי התחשב בשאלה: מה יכול לתת לנו מענה? מה עושים בתרחיש אפשרי של איום על אוכלוסייה נרחבת?".

לדבריו, ישראל היא מעצמה אזורית עם יכולות לדאוג לאזרחיה. "עוד לפני ישיבת הדירקטוריון העליתי את הרעיון, שהמדינה או גוף ציוני אחר יחפשו שטחים שאין בהם אוכלוסייה אחרת, כדי שניתן יהיה לרכוש אותם, להקים בהם תשתית לעת צרה, ואף להעביר אליהם את האזרחים", הוסיף. "העליתי את האפשרות לדון ברעיון של רכש איים ביוון כי הם קרובים לישראל". לטענתו, ביוון קיימים כ־40 איים ריקים מאדם ולא מן הנמנע שניתן יהיה לבצע את הרכש. "הרעיון שלי היה שלישראל יהיה קניין או חכירה על שטחים גדולים כדי שניתן יהיה לפנות לשם אוכלוסייה".

"ישראל תרכוש את האיים, שהם שטחים לא מיושבים, תהיה לה חזקה על הקרקע והיא תיצור תשתית. זאת כדי שבעת צרה ניתן יהיה להשתמש בה ולהציל אנשים. מדובר ברכש למטרה הומניטרית". עוד אמר שטינר כי ניתן יהיה לבדוק אפשרות במסגרת המיזם מול ממשלת יוון אודות העברת ריבונות. "הכל חייב להיעשות באופן חוקי על פי קריטריונים ובהסכמה מלאה, כשהיעד הוא ליצור תשתית לקליטה של תושבי מדינת ישראל בעת הצורך".

להערכתו, בסדר גודל של מדינה, המחירים של איים לא מיושבים אינם גבוהים. "זה לא חייב להיות רק איים, מבחינתי הרעיון הוא לרכוש אדמה פנויה ליצירת כיפת ברזל נוספת", ציין.

שטינר סיפר שלפני שהעלה את הרעיון בישיבת הדירקטוריון, הוא דיבר על כך עם גורמים נוספים. "הובהר על ידי היועצים המשפטיים שיש סוגיות שיש לברר, כמו סוגיית הסמכות, אם הרעיון עומד בקריטריונים של מטרות קק"ל וכן אם יש צורך בחקיקה ראשית בכנסת. יש צורך לבדוק את זה משפטית. הרעיון שהעליתי הוא לטובת החברה בישראל".

בסופו של דבר ההצעה לא הועלתה להצבעה, ולשטינר נאמר שהצלת אזרחים היא לא אחת מהמשימות של קק"ל. שטינר הוא נציג מפלגת כחול-לבן בדירקטוריון. על פי הפרסום ב'מעריב', מקורות בדירקטוריון אומרים שהוא ממשיך ללחוץ על מימוש היוזמה הזו, למרות התנגדותם של שאר חברי הדירקטוריון.

הימנותא היא חברת הבת של קק"ל, שהוקמה בסוף שנות ה-30 במטרה להוות מכשיר משפטי לקניית וניהול קרקעות שהקרן הקיימת שוקלת למכרם הלאה, דבר הנוגד את עקרונות הקרן. כן נועדה חברת הימנותא להחזיק בנאמנות קרקעות שנמסרו לקרן הקיימת עד למסירתן חזרה לבעליהן.
להימנותא כ-20 עובדים והיא לא מחזיקה אתר אינטרנט. בבעלות הימנותא נכסים רבים, הכוללים, בין השאר: מאות דירות ברחבי הארץ, עשרות אלפי דונמים באזורים שונים, בעיקר בסביבות ירושלים. מגרשים במרכז הארץ; כולל בעלות חלקית על מתחם הסיטי בגבעתיים, בו מתוכנן גורד השחקים הגבוה בארץ.
קרן קיימת לישראל יוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד