כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קווי דמיון

הקהילה היהודית באוקראינה: אין נאצים בשלטון

כבר יותר מ-20 ימים מתנהלת באוקראינה מלחמה בקנה מידה מלא, ב-24 בפברואר תקפה רוסיה את אוקראינה, לטענת הרוסים באוקראינה יש נאצים בשלטון, ולכן רוסיה כובשת את אוקראינה כביכול כדי "להעיף את הנאצים מהשלטון", הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה הודפת את השקרים

הקהילה היהודית באוקראינה: אין נאצים בשלטון
מסע השותפים לשותפי בית זוועהיל צילום: מאיר אדרי

הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה דוחה את כל "האשמות והשקרים" של "הטלוויזיה הפדרלית של הפדרציה הרוסית" שמלאה בהצהרות "על ניאו-נאצים בשלטון בארצנו". עצם ההגדרה של המושג "נאציזם" פירושה שנאת עמים אחרים. כלומר, לפי ההיגיון של הקרמלין, באוקראינה מושפלות הזכויות של כל מי שאינו אוקראיני מבחינה אתנית.

זו הסיבה שאתר "אוקראינה ניוז" בשפה הרוסית, החליט לדבר עם אנשי "הקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה" וללמוד מהם ישירות על "ניאו-נאציזם" לכאורה באוקראינה.

מה דעתכם הכללית על המלחמה, שרוסיה מכנה "מבצע מיוחד" וכביכול "שחרור מהנאציזם"

"אנו מצהירים בביטחון כי אין נאצים בשלטון באוקראינה. אנו מסתכלים על הנושא הזה מנקודת המבט המקצועית שלנו לגבי מספר מקרי האנטישמיות ובכלל, המצב עם התופעה באוקראינה. התזה על נאצים היא בחירה מוטעית של התעמולה הרוסית".

מה המצב הכללי של הנאציזם באוקראינה? האם מאז 2014 חלה עלייה של מקרים אנטישמיים כאלה בארצנו?

"לפי תוצאות של הדו"ח על אנטישמיות באוקראינה - 2021 שיצא לאחרונה, בשנה הקודמת, רשמנו 52 מקרים של אנטישמיות, ב-2020 היו 49, ב-2019 - 56. כלומר, אנחנו רואים כי זו השנה ה-3 ברציפות, שרמת האנטישמיות באוקראינה נותרה ללא שינוי. זאת לאחר ירידה משמעותית שהתרחשה לאחר 2018".

עוד אומרים בקהילה היהודית המאוחדת של אוקראינה: "האם יש צורך ב"דנאזיזציה" (מיגור הנאצים) של מדינה שלראשונה מזה 30 שנות עצמאות, אימצה חוק "על מאבק ומניעת אנטישמיות"? החוק קובע הגדרה של "אנטישמיות" לראשונה ברמת המדינה.

בחברה העולמית, מעשיה של רוסיה כבר מתויגים כנאציזם (פשיזם) ולעתים קרובות משווים את פוטין להיטלר, האם אתם יכולים להסכים עם האמירה הזו? האם לדעתכם יש קווי דמיון בין צלב הקרס ל"Z"?

"אנו מציעים שלא לערוך הקבלות בין טרגדיית השואה לבין טרגדיות אחרות, כל אחת מהן היא ייחודית. אבל אפשר כמובן למצוא את קווי הדמיון הסמנטיים בין "Z" הרוסי לצלב הקרס כסמל המגלם איזשהו משטר עקוב מדם".

כמה מבני בתי כנסת באוקראינה סבלו מ"דנזיפיקציה" מרוסיה? כמה יהודים סבלו מ"דנזיפיקציה" רוסית? כמה יהודים היגרו מאוקראינה?

"באוקראינה, לא רק מבני בתי הכנסת סבלו מ"דנזיפיקציה". הכול התחיל עם באבי יאר. ב-1 במרץ שם נפלו כמה רקטות באתר ההיסטורי ליד מגדל הטלוויזיה בקייב, היכן שהיה בעבר בית הקברות היהודי. למחרת נפלה רקטה על בית העלמין היהודי בבילה צרקווה, ולאחר מכן נפגעו מספר חפצים של הקהילה היהודית בחרקוב. ונגרם נזק רב למרכז הצעירים היהודי "הלל", החלונות נופצו עקב גל ההדף".

"ב-9 במרץ, בחרקוב, הפיל גל הגף את חלונות בית הכנסת, שהוא אחד הגדולים באירופה. ככל הידוע לנו, כתוצאה מכל האירועים במתקני חרקוב, לא היו נפגעים, למרות שבאותו רגע היו בבית הכנסת כמאה איש. ובבוקר ה-15 במרץ סבלה הישיבה ברחוב צ'בוטרסקאיה מירי רקטות, גג הבניין נוקב ברקטה או רסיסים".

האם אנחנו יכולים לומר שרוסיה הורסת את האוקראינים?

"האוקראינים הם כולם פזורה אחת החיים באוקראינה. הם, ממש כמו הקהילה היהודית, מגנים על ארצם, מתנדבים וסובלים באותו אופן מפעולות איבה".

ראש לשכת הנשיאות, אנדריי ירמק, אמר כי ישראל נטלה על עצמה את המשימה האצילית של מתווכת בחיפוש אחר השלום וסיום התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה. אתם חושבים שזה אפשרי שזלנסקי ופוטין ייפגשו בתל אביב?

"היינו רוצים מאוד שישראל תמלא תפקיד חיובי כמתווך ותעזור להשיג שלום בתנאים המקובלים על אוקראינה. אנחנו חושבים שאם הפגישה תתקיים אז היא צריכה להתקיים לא בתל אביב, אלא בירושלים כמקום קדוש וסמלי".

האם מספיקים הצעדים הישראליים נגד רוסיה בגלל המלחמה?

"בימים האחרונים ראינו את התחזקות עמדותיה של ישראל נגד התוקפנות של רוסיה, ובפרט את הצהרותיו של שר החוץ הישראלי יאיר לפיד בפגישה עם שר החוץ הרומני לפיהם פלישת רוסיה לאוקראינה חסרת כל הצדקה, וכן הצהרה שישראל לא תהיה לרוסיה הזדמנות לעקוף סנקציות".

"חשוב להבין שהקהילה היהודית באוקראינה וממשלת ישראל הם כמעט אינם קשורים אחד לשני, אך אנו מקווים לפעולות אקטיביות יותר של הרשות המבצעת של ממשלת ישראל".

מלחמת אוקראינה רוסיה נאצים יהודים באירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד