ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
למרות הפלישה לאוקראינה

האסטרונאוט האמריקני שנשאר בחלל יחזור בחללית רוסית

האסטרונאוט האמריקני, מארק ונדה היי, השוהה בתחנת החלל הבינלאומית מאז אפריל אשתקד - יחזור לכדור הארץ בחללית סויוז רוסית יחד עם שני קוסמונאוטים רוסים, וזאת למרות המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה עקב המלחמה באוקראינה

האסטרונאוט האמריקני שנשאר בחלל יחזור בחללית רוסית
חללית צילום: pixabay

מנהל התוכנית של תחנת החלל הבינלאומית של נאס"א הודיע אמש (שלישי), כי האסטרונאוט האמריקני מארק ונדה היי יחזור לכדור הארץ לאחר ששבר את השיא האמריקני לשהייה בחלל למשך הזמן הרב ביותר.

בשל המתיחות המוגברת בין ארצות הברית לרוסיה, בעקבות פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה, היה חשש שוונדה היי עלול להישאר מאחור, אך כעת אושר כי הוא ייסע על סיפון החללית הרוסית לקזחסטן, ויחזור לכדור הארץ יחד עם שני קוסמונאוטים רוסים.

"אני יכול לומר בוודאות שמארק חוזר הביתה", אמר ג'ואל מונטלבנו, מנהל התוכנית, והודה שהאסטרונאוטים היו "מודעים למה שקורה בעולם" אך ציין כי הם עדיין עובדים כצוות. על פי חוק החלל הבינלאומי, אסטרונאוטים מכל העמים חייבים "לספק את כל העזרה האפשרית" לאסטרונאוטים אחרים בעת הצורך.

על פי הדיווח בחדשות 13, ונדה היי בן ה-55 שבר את השיא האמריקני לשהייה בחלל, והוא נמצא שם כבר 355 ימים. ב-30 במרץ צפויה החללית הרוסית להגיע לקזחסטן, ועד אז יציין ונדה היי יותר משנה מחוץ לכדור הארץ.

ההודעה של הבכיר בנאס"א באה כמה ימים, לאחר שראש סוכנות החלל הרוסית "רוסקוסמוס" דמיטרי רוגוזין איים כי ישאיר בחלל את האסטרונאוט האמריקני או אפילו ירסק את תחנת החלל הבינלאומית על כדור הארץ – בתגובה לסנקציות שהטילה ארצות הברית על מוסקבה.

בחילופי דברים עם האסטרונאוט האמריקני לשעבר סקוט קלי (שיחזיק עד הלילה בתואר האמריקני ששהה הכי הרבה זמן בחלל ברציפות), חזר רוגוזין על האיום שלו וכתב: "רד מזה, טיפש! אחרת, המוות של תחנת החלל יהיה על מצפונך". רוגוזין טען גם שהסנקציות "הבלתי-חוקיות", כלשונו, עלולות להוביל את תחנת החלל שמשקלה 500 טונות להתרסק מעל מדינות מערביות: "האוכלוסייה במדינות אלו, במיוחד אלו שאותן מנהיגים 'כלבי המלחמה', צריכה לחשוב על מחיר הסנקציות נגד רוסקוסמוס".

תחנת החלל הבינלאומית תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים. התמרון הקרוב אמור להיערך באמצע החודש, כדי לעלות מעט את גובה התחנה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה"ב חלל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד