י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחשש לגזירת גיוס

"נמות אם נתגייס" • רוסים רבים נמלטים מהמדינה

במשך שנים נסעו אוזבקים לרוסיה בחיפוש אחר חיים טובים יותר. עם הסכסוך באוקראינה, המגמה הפוכה. רוסים רבים נמלטים לאוזבקיסטן ולמדינות נוספות מחשש לגיוס למלחמה עם אוקראינה

"נמות אם נתגייס" • רוסים רבים נמלטים מהמדינה
אילוסטרציה צילום: pixabay

כשעלי, אזרח רוסי, עזב את מוסקבה ב-5 במרץ, כמה מחבריו ברחו אף הם. כמה שעות לאחר מכן, הוא נחת בעיר העתיקה של אוזבקיסטן, בוכרה, מקום שמעולם לא שקל לבקר בו.

"עזבתי כששמעתי שמועות על חוק צבאי ברוסיה וסגירת הגבולות. לקחתי את הכרטיס הזול ביותר וזה במקרה היה בוכרה", אמר עלי, בן 29, שביקש להישאר בעילום שם משפחה, את הדברים אמר לרשת אל-ג'זירה, "כל אדם שמכיר היסטוריה ויש לו לב לא יכול להסכים עם מה שקורה באוקראינה. אנחנו מבינים איזה פשע זה במאה ה-21 לתקוף מדינה שלא תכננה לתקוף אותך", אמר.

"הרוב המכריע של האזרחים שלנו בעד המלחמה, כולם מאמינים שיש נאצים או פושעים באוקראינה. כל זה יהפוך בקרוב לאסון כלכלי והומניטרי". עלי הוא אחד מאלפי האזרחים הרוסים שבמהלך השבועות האחרונים החליטו לעזוב את מולדתם בגלל המלחמה נגד אוקראינה.

כ-25,000 עברו לגיאורגיה השכנה, אחרים ברחו לארמניה, טורקיה או מדינות נורדיות כמו פינלנד. עם זאת, הגיאורגים, לפי הדיווחים, אינם מרוצים מהנהירה של אזרחים רוסיים אליה, לאחר שזו פלשה לארצם בשנת 2008.

לא ברור כמה אנשים בחרו להגיע לאוזבקיסטן. לדברי המקומיים, אלפי רוסים הופיעו ברחובות הבירה טשקנט בשבועות האחרונים, כמו גם בערים קטנות יותר. על פי מתנדבים, רוב הרוסים החדשים שהגיעו, הם משכילים, אנשי הייטק, דבר שאוזבקיסטן רוצה לראות אצלה.

לדברי כמה רוסים צעירים שנמלטו, הם לא רוצים להתגייס: "אם נתגייס סביר להניח שנמות, ובשביל מה? כי פוטין השתגע? אנחנו לא רוצים להיות שותפים לפשע הזה".

בריחה מגיוס הייתה הסיבה שג'וניבק, מנהל משאבי אנוש בן 29 ממוסקבה, עזב את רוסיה. הוא הזמין את הכרטיסים שלו ב-27 בפברואר, שלושה ימים לאחר תחילת המלחמה. הוא ארז כמה חפצים חיוניים - מחשב נייד, שני טלפונים וכמה בגדים. הוא הותיר אחריו את הוריו ודירה חדשה לגמרי. "אני עוקב אחרי ערוצי טלגרם אוקראינים וראיתי שהצבא שלנו לא מנצח, מה שאומר שגיוס כללי יתבצע בקרוב. עדיף לעזוב עכשיו מאשר להתחרט אחר כך", אמר ג'וניבק לאל-ג'זירה בטלפון.

ג'וניבק שוהה כעת בסמרקנד ובקרוב ייסע לטשקנט. הוא לא יודע אם יישאר באוזבקיסטן אבל רוצה לתת לזה צ'אנס. "לרוסיה אין עתיד, בקרוב היא תתפרק ללא מומחים וחברות זרות", אמר.

מלחמת אוקראינה רוסיה חוק גיוס גיוס המונים אוזבקיסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד