כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לצד כיפת הברזל

בדרך לצה"ל: מערכת הלייזר שתטרוף את הקלפים

במשרד הביטחון מעדכנים כי בימים הקרובים ייחתם הסכם של מאות מיליוני שקלים עם רפאל לרכישת והשלמת הפיתוח של "מגן אור": אלומות לייזר להפלת רקטות ומל"ט, במחיר של דולרים בודדים ליירוט. שר הביטחון גנץ: "צעד וחצי לעבר שינוי בזירת הקרב, ושדרוג בביטחון תושבי ישראל מול האיומים שהולכים ומתפתחים על גבולנו"

בדרך לצה"ל: מערכת הלייזר שתטרוף את הקלפים
שר הביטחון בביקור במערכת היירוט החדשה צילום: משרד הביטחון

התקדמות משמעותית בפיתוח פרויקט מערכת הלייזר ליירוט טילים ורקטות: במשרד הביטחון עדכנו היום (חמישי) כי בימים הקרובים יחתמו על חוזה ראשון עם חברת רפאל, בדרך להשלמה סופית ומבצעית של פיתוח מערכת "מגן אור" ליירוט רקטות באמצעות לייזר ולהצטיידות במשגרי לייזר ראשונים עבור חיל האוויר.

במשרד הביטחון מעריכים כי השלמת תהליך הביטוח המבצעי יחד עם צה"ל תימשך מספר שנים בודדות, כשנתיים-שלוש, ובסיומן תהיה לישראל מערכת ראשונה בעולם ליירוט האיומים האוויריים ע"י קרני לייזר. במשרד הביטחון אמרו כי המערכת בשלה לחלוטין להוצאה מהתעשיות הביטחוניות לחיל האוויר.

פיתוח ביצועי המערכת נמשך כבר כמה שנים, כאשר היעד היה לייצר אלומת לייזר באמצעות חשמל, בהיקף של כ-100 קילוואט, שתוכל לפרק באוויר שורת איומים, בהם רקטות כבדות, פצצות מרגמה, מל"טים וטילים. גורמים בכירים במערכת הביטחון אמרו כי תהליך פיתוח הוביל לכך שאלומות הלייזר חצו את הסף של 100 קילוואט. תחילה יוכלו המשגרים הקרקעיים לשגר קרני לייזר מהקרקע בטווחים של כעשרה קילומטרים במטרה ליירט רקטות לעוטף עזה.

ההתקדמות בפרויקט בחודשים האחרונים באה לידי ביטוי בהשלמת האינטגרציה בין האלגוריתמים שבליבת הטכנולוגיה לבין משגרי ומכווני אלומות הלייזר. שני היתרונות המרכזיים של המערכת נוגעים לכך שניתן ליירט באמצעותה איומים מעל שטח האויב בהספקים בלתי מוגבלים, וללא תלות במחסניות של טילים מיירטים על גבי משאיות שיש למלא מחדש בכל פעם.

המערכת תפעל יחד עם מערכות הגנה אקטיבית קיימות כמו כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ במטרה שהטכנולוגיה החדשה, לצד קציני חיל האוויר, יוכלו לבחור בזמן אמת מהי הדרך המהירה, היעילה והזולה ביותר ליירט רקטות באיומים שונים תוך גיבוי הדדי בין המערכות הקיימות לבין מערכת הלייזר.

עד כה הפרויקט בוצע ונוהל ע"י ישראל בלבד, ללא שיתוף פעולה או מימון זר, אך במשרד הביטחון מנהלים מגעים עם מספר מדינות שמתעניינות בפרויקט ועשויות להיכנס לפרויקט ולהיות רוכשות עתידיות. עלות ההזמנה של המערכות הראשונות על ידי משרד הביטחון מהתעשיות הביטחוניות תגיע לכדי מאות מיליוני שקלים, בנוסף למאות המיליונים שהוצאו על מחקר ופיתוח. לצד הקבלן הראשי של הפרויקט, רפאל, שותפות לו תעשיות גדולות כמו אלביט והתעשייה האווירית.

שר הביטחון בני גנץ מסר: "אנחנו עושים היום צעד וחצי לעבר שינוי בזירת הקרב, ושדרוג בביטחון תושבי ישראל מול האיומים שהולכים ומתפתחים על גבולנו מעזה, מלבנון ומסוריה, בחסות איראן וארגוני הטרור".

לייזר צה"ל כיפת ברזל רפאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד