י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"הרגיש שנטשו אותו ובכה"

ניצול השואה בן ה-95 נמלט שוב מאוקראינה

יבגני פבלובסקי, ניצול שואה, בן 95, עזב את אזור קייב במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר משפחתו הסתתרה מהנאצים בהרי אורל ברוסיה, הפעם הוא נאלץ לעשות זאת שוב בגלל המלחמה שפתח נשיא רוסיה נגד שכניו

ניצול השואה בן ה-95 נמלט שוב מאוקראינה
קשיש. אילוסטרציה צילום: pexels

יבגני פבלובסקי, בן ה-95 התגורר במרחק של שני בתים בלבד מהכניסה לבאבי יאר שבאוקראנה, שם רצחו וקברו הנאצים ועוזריהם ימ"ש יותר מ-33,000 יהודים ביומיים בשנת 1941.כשבנו עבר לישראל בתחילת השנה, הוא החליט להישאר שם לבדו.

כמו אוקראינים רבים שלא האמינו שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יתקוף את ארצם, גם יבגני הקשיש לא האמין. "אבא שלי לא רצה לעזוב את אוקראינה לא משנה כמה לחצתי", אמר בנו מיכאילו פבלובסקי, לסוכנות הידיעות היהודית JTA. "עד שסוף סוף שכנעתי אותו, אף אחד לא היה בסביבה כדי לעזור".

הוא הפליט המבוגר ביותר שנמלט מהמלחמה באוקראינה בכוחות עצמו, ולא לצד בני משפחה או חברים צעירים יותר. "הייתי רוצה שהסיפור שלי יעזור לאנשים ויעורר בהם השראה", אמר פבלובסקי. "ויש לי הודעה נוספת, אני רוצה שהרוסים יפסיקו להרוג אוקראינים, הם התחילו את מלחמת העולם השלישית בלי לשים לב, ועכשיו הם הורסים את הבתים והחיים של אנשים שלווים. הם צריכים להפסיק!".

לאחר פרוץ המלחמה מיכאילו שכנע את אביו שהרוסים עלולים לפלוש לביתו ולרצוח אותו. אז פבלובסקי יצא לנסיעה של 11 שעות ברכבת מקייב ללבוב, נסיעה שנמשכת בדרך כלל כשש וחצי שעות. ואז המצב החמיר. בניסיון לעזוב את לבוב לפולין, נאלץ פבלובסקי לעמוד בתור שבע שעות בתקווה למצוא תחבורה בטוחה.

"היה לו התמוטטות נפשית רצינית", אמר מיכאילו. “הוא הרגיש שכולם נטשו אותו; הוא בכה", סיפר בנו ל-JTA. פבלובסקי הצעיר נשאר בקשר מתמיד עם אביו לאורך מסעו לעזוב את אוקראינה. "התמיכה היחידה שלו הייתה הקול שלי בטלפון הנייד", אמר מיכאילו. "הוא לא פגש אף אחד שהוא הכיר במהלך כל המסע שלו". מיכאילו רצה להציל את אביו בעצמו אבל לא היה יכול.

"עכשיו אני עובר תהליך של חזרה לארץ, (עלייה) זה רק החודש השני עבורי, אז לא היה לי דרכון שאיתו יכולתי לנסוע, עד שקיבלתי אישור לעזוב את ישראל, עברו 15 ימים מתחילת המלחמה. ברגע שהיה לי דרכון, מיד קניתי כרטיס וטסתי לפולין לפגוש את אבא שלי".

בינתיים, זרים בקייב ריחמו עליו ומצאו לו אכסניה. הוא ניסה שוב לצאת מלבוב לפולין באוטובוס, אך מכשולים לוגיסטיים וחששות מהפגזות רוסיות סיכלו את מסעו. מיכאילו הבן הצליח להגיע לחברים שעזרו לאביו לעלות על אוטובוס לפולין.

לקח לפבלובסקי שש שעות להגיע לטומאשוב לובלסקי, עיירת גבול פולנית. הוא שהה שם יום ונשלח ללובלין, ולאחר מכן לוורשה כדי להתאחד עם בנו. הם שוהים בחדרי מלון המשולמים על ידי הסוכנות היהודית, והם מתכננים לנסוע יחד לישראל בימים הקרובים.

מלחמת אוקראינה רוסיה ניצול שואה קשיש פליטים מאוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד