כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כתובת קיר בדם שישה הרוגים • סכנת המשאיות

שש הרוגים הם רק חלק מהמחיר היקר שגובות המשאיות בדרכים • הכתובת על הקיר: בטיחות המשאיות בישראל הוא תחום פרוץ לרשלנות ועבריינות

תאונת משאית. צילום: הצלה גוש דן
תאונת משאית. צילום: הצלה גוש דן

ככל שתישמע הקלישאה נדושה, הכתובת היתה על הקיר. הכתובת עדיין על הקיר, ותוסיף לצעוק ממנו ולהזהיר מפני האסון הבא, שלצערנו הרב בוא יבוא. וזאת מכיוון שמשאיות דוגמת המשאית העמוסה מעבר למותר, שאיבדה את בלמיה המוזנחים בנשר ומחצה למוות שישה בני אדם, ממשיכות לנסוע בכבישי הארץ באלפיהן, גם בשעה שנקראות שורות אלו. בטיחות משאיות בישראל היא תחום פרוץ לרשלנות ולעבריינות, שעל אף שהוא מסכן בכל רגע אלפי משתמשי דרך עימהם הוא בא במגע, וכשליו הקטלניים ידועים ומוכרים לכל העוסקים בתחום הוא נותר, יחסית לפוטנציאל הסיכון העצום הנשקף ממנו, כמעט חסר אכיפה של ממש. לאור הנתונים שיובאו להלן, לא מופרז להגדיר חלק גדול מהמשאיות הממלאות את הדרכים, פצצות זמן מתקתקות.

בכבישי ישראל נוסעות כ 70,000 אלף משאיות. הכבדות שביניהן, דוגמת המשאית מנשר, המורשות לשאת 34 טון מטען, מעורבות בתאונות דרכים פי 24 (!) ממכוניות רגילות. לא זו אף זו, המשקל העצום והמסה האדירה של המשאית הגדולה מחוסרת הבלמים, גורמים בדרך כלל לקטלניות מוגברת ולריבוי נפגעים בתאונה בה היא מעורבת. למעלה מ 1000 תאונות משאיות מתרחשות מידי שנה והן גובות את חייהם של למעלה מ 60 אזרחים בממוצע. התרבות התאונות בהן מעורבות משאיות, הביאה את משרד התחבורה לערוך לפני כחודש מבצע ממוקד לבדיקת תקינות משאיות וכלי רכב כבדים.

התוצאות, ככל שהיו חמורות, לא הפתיעו איש: מתוך קרוב ל-1,500 משאיות שבחנו באקראי בוחני אגף התנועה של המשטרה, רק 40% נמצאו תקינות, 16% מהמשאיות היו במצב כה מסוכן, עד שהורדו מיד מהכביש על ידי הבוחנים. בעוד 44% מהמשאיות שנבדקו, נמצאו ליקויים פחות חמורים, שחייבו תיקון בהקדם.

מצבו המנטלי של נהג המשאית הפוגעת מנשר עדיין בבדיקה, אולם אם יתברר שהיה עייף ובלתי מרוכז, גם בכך לא תהיה הפתעה: מחקר שערכה עמותת אור ירוק בקרב נהגי משאיות, העלה שכל נהג שני מתלונן על עייפות קיצונית בנהיגה, הנובעת משעות נהיגה רבות, חורגות בהרבה מהמותר, להן נדרשים הנהגים על ידי מעסיקיהם. הוסיפו לכך את טיפולי האחזקה היקרים יחסית של המשאיות, המעוררים את הפיתוי להזניח את המשאיות כל עוד הן ממשיכות לבצע את משימותיהן, את השטחים המתים הרבים מתא נהג המשאית, את מרחק העצירה הגדול הנדרש מהמשאית, ואידך זיל גמור (והשאר לך תלמד).

דמיהם של ששת הרוגי התאונה בנשר, דמיהם של חמשת הרוגי התאונה בצומת הערבה לפני שלוש שנים, דמיהם של קורבנות משאיות רבים שנהרגו ושעלולים להיהרג, כל אלה לא קוראים לנו לקצץ בתקציב הבטיחות בדרכים, אלא בדיוק להיפך: לאסור מלחמה על בעלי חברות ההובלה המעלים לכביש משאיות מוזנחות ובעומס יתר, בהם נוהגים נהגים עייפים באופן קיצוני. רבים הדברים שניתן לעשות. ניתן להתקין מגבילי מהירות מכאניים, ניתן להחרים משאיות שיתפסו עם ליקויים, ניתן גם להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה. ניתן לעשות דברים רבים. כל שצריך הוא להחליט.
משאית הרוגים סכנה כתובת על הקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד