ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

פרשת עמנואל, גרסת הבנים: סלונים התעקשו להיכנס לכלא

בניו של הגר"י יוסף זצ"ל מגוללים את גירסתם על 'פרשת עמנואל': איך ניסה הרב להגיע לפשרה ונתקל בסירוב מוחלט, מה חשב על האפליה, ומה הייתה דעתו על הליכה לערכאות • צפו בוידאו

פרשת עמנואל, גרסת הבנים: סלונים התעקשו להיכנס לכלא

פרשת עמנואל הייתה, אולי, הנושא המרכזי שנידון בבית בו ישבו בני הגר"י יוסף זצ"ל, ברחוב שמואל הנביא בירושלים. לאחר שבמהלך ההלוויה הקריא את צוואתו המקובל רבי יעקב עדס, ולפיה אין ללכת לערכאות במסגרת המאבק באפלייה, העלו בני המשפחה זכרונות מאביהם והבהירו את דעתו בסוגיה שקורעת את הציבור החרדי.

הציטוט החמור ביותר נשמע על-ידי הבן עמרם יוסף: "אחד מעצורי עמנואל עבר לגור במקום אחר. היו לו הרבה צרות בחיים, והוא שלח שליח לאבא לבקש סליחה על מה שביזה אותו. תשובתו של אבא הייתה: אין לך מחילה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".

הבן יונתן יוסף סיפר, כי עד הרגע האחרון ניסה הגר"י יוסף למנוע את הקרע ביהדות החרדית, אך נתקל בחומה בצורה: "בבוקר בו תוכננה הצעדה של חסידי סלונים אל בית הכלא, אבא אמר לי ללכת ולמשוך את העתירה, להורות כך ליואב ללום, כדי שלא יתבצעו מעצרים וכדי שלא יהיה פסק דין. אבא אמר לי כך: 'לכו, דברו עם אריה דרעי, שידבר עם הצד השני ויביא לפשרה'.

"אך הצד השני הגיב בשלילה וענה: 'לא, אנחנו הולכים לכלא בגאווה, לקדש שם שמים, וזה עניין עקרוני'.

"אני אומר את זה ואני עד, יעידו שמים וארץ", אומר הבן, "אבא חינך אותנו לא לשקר, ואריה דרעי יכול להעיד על זה'".

יונתן יוסף הוסיף וסיפר: "לאבא כאב הנושא, כאב לו שלא מקבלים בנות ישראל לסמינרים. וכאב לו על הרב אלישיב שהיו מנהלי סמינרים שאומרים: 'שילכו לרב אלישיב שיקבל אותם לסמינר שלו'. הוא כאב את כאבו של אב שלא קיבלו את בתו".

עוד בנושא:
בלעדי • "הרב יעקב יוסף לא חזר בו, כל האמצעים במלחמה נגד האפליה כשרים"

על הליכה לערכאות, צעד אותו אסר הגר"י יוסף זצ"ל לפי הצוואה - אומר הבן: "אבא אמר שאם האנשים האלו לא שומעים לרבנים, באותו שולחן ערוך בו כתוב שלא פונים לערכאות, כתוב שמי שלא מקבל עליו דין תורה מותר ללכת לערכאות".

הבן אומר כי האב לא קיבל את הטענה כי אי קבלת הבנות נובעת רק מחוסר התאמה: "אבא אחז שהרבה אנשים התדרדרו ברוחניות כי לא קיבלו חינוך מתאים להם. אם בת לא הייתה מתאימה, אבא אחז שלא צריך לקבל אותה, אנחנו יודעים מה המורשת שלו. הבעיה היא שבאו אברכים שלמדו אצל אבא וגידל אותם וטיפח אותם והכיר אותם אישית, והם היו מערוגות שלו ובאו להתקבל לבית ספר או לסמינר ושמו להם רגלים בכוונה! לא בגלל שלא היו יראי שמים! גם הצד השני לא נקי מלעשות חשבון נפש!

"זה שהשאירו את אבא לבד מול העולם, זה היה בכוונה. הייתי עד לכך".
הרב יעקב יוסף זצ''ל עמנואל סלונים אפלייה בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד