ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
עולם החסידות באבל

בישראל ובארה"ב: פקודות האדמו"רים בעקבות הסתלקות שר התורה

אבל גדול גם בעולם החסידות בעקבות הסתלקות מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל: התבטאות האדמו"ר מגור, הוראת האדמו"ר מבעלזא, דברי האדמו"ר מויז'ניץ, פקודת האדמו"ר מצאנז, תגובת האדמו"ר מבאיאן. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על האבל בעולם החסידות

בישראל ובארה"ב: פקודות האדמו"רים בעקבות הסתלקות שר התורה
אבל בעולם החסידות על פטירת הגר"ח קנייבסקי צילום: יהושע פרוכטר, שוקי לרר, שלומי טריכטר, דוד כהן, האחים לענטשווסקי

גם בעולם החסידות, בארץ ובעולם, מתאבלים על הסתלקותו של מנהיג הציבור הליטאי, מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל.

האדמו"ר מגור התבטא עם היוודע דבר הסתלקותו של הגר"ח זצ"ל: "ער איז געוועהן א שכן טוב, זאל ער זיין א מליץ יושר" (הוא היה שכן טוב. שיהיה מליץ יושר)".

האדמו"ר מבעלזא הורה לכלל תלמידי הישיבות של חסידי בעלזא להשתתף מחר בהלוויית מרן שר התורה זצ"ל.

במהלך השבת, האדמו"ר מויז'ניץ ספד למרן שר התורה. בצאת השבת הורה לכל בחורי ואברכי החסידות לחלוק כבוד אחרון וללוות את הגר"ח זצ"ל בדרכו האחרונה.

האדמו"ר מצאנז הורה בערב שבת לכבות את הרמקולים בקרית צאנז. במהלך השבת הרבי התבטא: "עולם התורה בלי רבי חיים הוא לא אותו עולם התורה שחיינו בה". בטיש 'סעודה שלישית' נשא הרבי דברי הספד קצרים על הגר"ח. עם צאת השבת הורה האדמו"ר כי כל תלמידי הישיבות של צאנז מכל הארץ יסעו להשתתף בלוויה.

האדמו"ר מבאיאן פתח בדברי הספד על שר התורה, מיד עם כניסתו ל'טיש' שערך לרגל פורים דמוקפין ב'קלויז' בירושלים, ביום שישי. "עכשיו נפטר אחד מגדולי הדור", אמר הרבי מבאיאן, "שר וגדול נפל בישראל. מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה שרבי חיים אהב את התורה".

בחסידות צאנז קלויזנבורג הודיעו כבר מיד בערב שבת כי בפקודת האדמו"ר יבוטל ה'טיש' לכבוד שושן פורים שהיה אמור להתקיים במוצאי שבת בבית המדרש הגדול של החסידות בברוקלין. "אבל גדול ליהודים", נכתב בהודעת החסידות, "בפקודת הקודש כ"ק מרן אדמו"ר הגה"ק שליט"א - עקב פטירת גאון הדור, שר התורה, הגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, לא יתקיים השולחן הטהור במוצש"ק פרשת צו לכבוד שושן פורים. 'חכם שמת הכל קרוביו (שבת קה:)'".

האדמו"ר מויז'ניץ, ששמע על הבשורה הקשה ביום שישי, אמר בכאב גדול, לפני תפילת מנחה בבית המדרש הגדול ברחוב שלמה המלך בבני ברק: "זה כאב גדול בפטירת גדול הדור, בפניא דמעלי שבתא. ביום ראשון נשתתף כולנו בלוויה ונחלוק כבוד אחרון - הישיבות הקדושות ואברכי הכוללים וכלל הציבור".

האדמו"ר מתולדות אהרן הורה לבטל לחלוטין את אירועי פורים שהיו אמורים להתקיים בבית המדרש של החסידות במוצאי שבת, בעקבות פטירת הגר"ח זצ"ל.

גם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק הודיע הערב לחסידיו, לאחר סעודה שלישית, כי יבוטל ה'טיש' הגדול שהיה אמור להתקיים הערב לרגל מוצאי פורים, עקב פטירתו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בחסידות הכינו הצגה גדולה ומושקעת לכבוד ה'טיש', אך בהוראת האדמו"ר ביטלו את כל התוכניות.

בתוך כך, האדמו"ר מקרעטשניף - שקיבל את הבשורה עם הסתלקות שר התורה עם סיום קריאת המגילה בסעודת שושן פורים (כנהוג בחסידות, לקרוא את המגילה גם בשושן פורים אבל ללא ברכה) - התבטא על הגר"ח כי מדובר היה ביהודי "שלא התבטל לרגע, ולא מש מהתורה. הרבי התייחס גם לכך שמרן הסטייפלר זצ"ל, אביו של הגר"ח זצ"ל, נקרא על שם זקנו של הרבי, רבי יעקב ישראל מצ'רקס זצ"ל, וציין כי גם רבי חיים החשיב זאת מאוד. האדמו"ר גם ציין כי הגר"ח נפטר במועד מיוחד - פורים דמוקפין ואחרי חצות בערב שבת. עוד אמר האדמו"ר כי התפילות שנערכו לרפואת הגר"ח לא היו לשווא ובירך כי שר התורה יזכה לעורר רחמים ולהמליץ טוב מלמעלה.

הרב חיים קנייבסקי ויז'ניץ צאנז קלויזנבורג קרעטשניף תולדות אברהם יצחק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד