י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הקושיה ב'קצות' שהציג המשגיח הליטאי לאברכי צאנז

המשגיח הגה"צ רבי דן סגל הגיע לנפוש בקרית צאנז וערך סיור במוסדות החסידות • הקושייה שהציג לאברכים, הביקור אצל האדמו"ר והשיחה שנשא בפני הבחורים • ליטא פינת צאנז

צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין



אורח בקרית צאנז שבנתניה: המשגיח הגה"צ רבי דן סגל הגיע למספר ימי מנוחה, בקרית צאנז, על פי עצת רופאיו.

במהלך שהותו בקריה, הגיע לביקור בהיכלו של האדמו"ר מצאנז, שאף הגיע יומיים לאחר מכן, לביקור גומלין באכסנייתו.

כאשר צעד בחוצות הקריה בנאות דשא, פגש הגר"ד באברכי הקריה, אשר ניגשו אליו ביראת הכבוד כדי להתברך, ועם חלקם התפתחה שיחה לימודית תורנית מקיפה.

ביום השלישי לשהותו, אמר הגר"צ לאברכים שבאו לכבדו בהשלמת מניני שחרית ומנחה מעריב באכסנייתו, שבימים האחרונים מציקה לו קושיה חמורה ב"קצות השולחן" במסגרת שיעור קבוע שהוא מוסר, והוא שטח את השאלה הסבוכה בפני האברכים.

הדבר הפך לשיחת היום בין תלמידי החכמים הרבים, שמתגוררים בקרית צאנז ובהנהלת הכולל המקומי, החליטו לקחת את 'המערכה' צעד קדימה.

הנהלת "מרכז התורה", רשת הכוללים של קרית צאנז, המאגדת 11 מסגרות כולל בהיכלי התורה של קרית צאנז, פרסמה את קושיית המשגיח בפני 'בעלי התריסין' של הכולל, שהחלו לנבור וללבן את הסוגיה, כדי למצוא תשובה שתניח את דעתו של המשגיח המוטרד. אולי כדי שיוכל למצוא מנוחה מושלמת ללא הפרעה.

בהמשך ימי שהותו, הוזמן המשגיח למסור שיחת פתיחה והתחזקות, לקראת זמן הקיץ בהיכל הישיבה.
את פני האורח קידם, ה'משפיע' בישיבת צאנז, הרה"ג רבי אברהם הלברשטאם, בן האדמו"ר מצאנז, בהדגישו בפני התלמידים, שהאורח הדגול, הינו ידיד בית צאנז ומפעליה הברוכים, שהטריח עצמו לבוא ולשאת דברי חיזוק לפני אברכי הכוללים ובחורי הישיבות, לקראת זמן הקיץ הבעל"ט.

את שיחתו התורנית-מוסרית פתח הגה"צ המשגיח שליט"א בכבוד האכסניה, והמשיך במשאו בביאור מקראות התורה ומאמרי חז"ל על חובת השעה בעמדנו בזמן קשה בארץ ישראל, בתקופה שבה "מגלגלין עלינו פיסים וזימות וגלגולי ותוארנוניות", כלשון המדרש, ובעת הזו חובה על כל בן תורה להתגבר עוד ולהוסיף אומץ בתלמוד תורה.

"כתוב במדרש (במדבר רבה א) ש"אילו היו אומות העולם יודעים, מה היה המקדש יפה להם – קסטריות (משמרות של חיילים) היו מקיפים אותו כדי לשמרו". כיום אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד (ברכות ח ע"א). אילו אחינו התועים היו יודעים, כמה התורה שומרת עליהם – היו משלמים ומשמרים את לומדיה. ואילו אנחנו, שכן יודעים את ערך לימוד התורה,שהיא מגני ומצלי, ושלומדי התורה הם ואין בלתם ה'נטורי קרתא' (שומרי החומות) כאן בארצנו הקדושה, צריכים להרבות חיילים לתורה ולקדושה ביתר שאת ועוז", אמר המשגיח ברגש רב.

עם סיום השיחה, ניגש זקן ראשי הישיבות החסידיות בארץ, הגאון רבי אליהו שמואל שמרלר להודות למשגיח על דבריו המחזקים,"שיביא בוודאי לחיזוק גדול בקרב הבחורים".

לאחר תפילת מנחה בהיכל המתיבתא, ניגשו כמה אברכים למדנים מרשת הכוללים "מרכז התורה", לשוחח עמו בדברי תורה ובעיקר לנסות וליישב את הקושיה שהציג הגר"ד.

המשגיח האזין בקשב רב לכל האברכים שהביאו תשובתם,רשם את דבריהם בראשי פרקיהם לעצמו על פנקס קטן, ולאחר שהביע את השתוממותו מהבנתם והעמקתם, ציין ש"כל התשובות יועלו אצלי על גבי הכתב למשמרת".



צילום משה גולדשטיין



























דן סגל קרית צאנז נופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד