י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בגיל 107

בד'"ה: תלמיד הסטייפלר שהיה בברית של הגר"ח קנייבסקי נפטר

הגאון הרב גרונם לזבניק זצ"ל, אשר השתתף בברית של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הסתלק יממה לאחר פטירתו | למד בנובהרדוק, והיה תלמיד קרוב של הסטייפלר | קווים לדמותו של הגאון שהשתתף בבריתו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל

בד'"ה: תלמיד הסטייפלר שהיה בברית של הגר"ח קנייבסקי נפטר
הרב גרונם לזבניק זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

בניו יורק נפטר השבת תלמידו חביבו של הסטייפלר, שזכה להיות בבריתו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הרב גרונם לזבניק זצ"ל.הרב לזבניק נולד ב-1915 ונפטר בגיל מופלג - 107. הרב נולד בעיירה קטנה בשם לנין, בבלארוס, שם כיהן הרב שך זצ"ל כראש ישיבה לפני המלחמה. אביו היה מבעלי הבתים הנכבדים בעיירה ושימש כגבאי הקהילה. כשהיה רק ​​בן 14, הרב גרונם נסע לעיר פינסק ללמוד באחת מישיבות נוברדוק, שם התמיד במסירות לימוד תורה ולעבודת השם.

בילדותו למד הרב גרונם בלנין. לאחר הבר המצווה שלו, הרב משה מילשטיין, רב מלנין, הקים ישיבה קטנה והרב לזבניק הצטרף לאותה ישיבה. לאחר שנה הצטרף הרב לזבניק לישיבת נוברדוק בפינסק. בפינסק כיהן כמגיד שיעור הגאון הרב יעקב ישראל קנייבסקי 'הסטייפלר' זצ"ל, אביו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל. לאחר שנתיים וחצי, בשנת 1930, התבקש הרב לזבניק להצטרף לסניף מזריטש של ישיבת נוברדוק.

הרב לזבניק שהה במזריטש שנתיים, שם למד תחת ראש הישיבה הרב דוד בלייכר. בשנת 1932 אביו של הרב לזבניק ביקש ממנו שייסע ללמוד בברנוביץ', אחת הישיבות המפורסמות באותן שנים, באותו זמן, ראש הישיבה, הרב אלחנן וסרמן הי"ד, היה באמריקה והרב לזבניק לא פגש אותו מאחר והיה באותו הזמן בגיוס כספים בארה"ב. הרב לזבניק חזר בסופו של דבר לפינסק.

הרב גרונם אמר בשנותיו האחרונות כי השפעתו העיקרית בישיבה באה מהרב קלמן פינסקי, שלימים נשא לאישה את בתו של הרב אליהו לופיאן. הרב גרונם היה לומד שיעור מוסר בחברותא עם הרב פינסקי, לאחר שהנאצים עלו לשלטון, הרב גרונם לחם בצבאות פולין ורוסיה, וניהל מבצעי חבלה נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה. כך פרסם אתר Yeshiva world news.

הרב העביר את השנים 1937-38 בצבא הפולני. כחייל יהודי, הוא קיבל אישור לאכול ארוחת צהריים כשרה שהביאה לו הקהילה היהודית מדי יום, הוא ניצל בניסי ניסים מהשואה. הרב סיפר על ההצלה: "הסמל אהב אותי ונתן לי לעשות שליחויות, הוא היה קורא לי 'הז'ידיק הקטן שלו'. גם קומתי הנמוכה עזרה לי להימנע מלהישלח לחזית, במפקד היו מסדרים אותנו לפי הגובה, ושולחים קודם את הגבוהים יותר, ברוך השם, מעולם לא נשלחתי לחזית". הרב גרונם היה במחנות ובגטו שהקימו הנאצים, אך נמלט ליער ונלחם נגד הנאצים עם הפרטיזנים.

לאחר שהיגר לאמריקה הוא עבר לגור בפלטבוש, שם פתח בית כנסת משלו. הרב גרונם זצ"ל שימש כרב במוסד חינוכי בפלטבוש במשך שנים רבות, שם הדריך ולימד אלפי אנשים.

בתיעוד וידאו מהתקופה האחרונה נראה הרב גרונם לזבניק זצ"ל מברך אדם שהגיע לבקש ברכה לשידוכים לילדיו המבוגרים, הרב ברכו שיזכה למצוא זיווג הגון לילדיו ושיזכו ללמוד תורה באהבה. הרב גרונם לזבניק סיפר למגזין 'עמי' כי הוא זוכר את הגר"ח קנייבסקי זצ"ל התינוק, והוא השתתף בברית של הגר"ח.

הרב גרונם וקבוצה של בחורים אחרים נשלחו באחת השנים לעזור לרב גדליה זווילר להקים ישיבה בבילגוריי - פולין, לישיבה החדשה היתה הצלחה עם למעלה מ-100 תלמידים, הוא סיפר למגזין 'עמי', "באחת השבתות הלכתי לטיש של הרבי מבילגוריי, אביו של האדמו"ר מבעלזא הנוכחי, כשזה הגיע לשיריים במקום להניח אותו בידי כפי שהוא עשה עם כל השאר, ביקש הרבי מזלג ואז הושיט לי את האוכל, כאשר החסידים נתנו בו מבט שואל, אמר האדמו"ר "לעשות כרצון איש ואיש", זה היה מאוד מרגש לראות את הרבי מתעסק עם הרצונות שלי, בלי שאפילו רמזתי שלא יהיה לי נוח לקבל את האוכל מהיד שלו".

הרב גרונם הותיר אחריו בנים ובנות נכדים ונינים הולכים בדרך התורה והיראה. הרב יעקב לזבניק מלייקווד. גב' שרה רוטנברג מלייקווד. גב' צירל גורדון מפלטבוש; גב' אסתר גיטל מישקוביץ מפאר ראקוואי. גב' רייזל דרימר מישראל. ר' ברוך לזבניק מדטרויט. ור' אברהם לזבניק מישראל.

הלוויתו תתקיים היום מבית הלוויות 'שומרי הדת' בשעה 15:00 שעון מקומי, הארון יעבור על פני בית הכנסת בו התפלל, משם הוא יוטס לארץ לקבורה למנוחת עולמים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

ברוך דיין האמת הרב גרונם לזבניק זצ"ל הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד